Norsk English
Illustrasjonsbilde

Kontorsjef EBA

Vil du lede vårt EBA kontor?

Stillingstittel
Kontorsjef EBA
Ansettelse
Fast
Startdato
Avdeling
Luftforsvarets våpenskole
Sted
Søknadsfrist
Utløpt

Har du relevant utdanning og erfaring for å lede vårt kontor for eiendom, bygg og anlegg (EBA)? Vi ser deg som har erfaring i planlegging og veiledning innen prosjektledelse og utarbeidelse av dokumentasjon for EBA prosjekter. Du vil få ansvar for å opprettholde status på Luftforsvarets investeringsportefølje, samt ivareta rollen som totalprosjektkoordinator i EBA-prosjekter.

Luftforsvarets våpenskole (LVS) forvalter fag, utvikling og utdanning i Luftforsvaret, og skal sørge for ivaretagelse av fagmyndighet og fagansvar, strukturutvikling, innføring av for eksempel F-35 og kompetanseprosduksjon. LVS består av Luftmilitært krigføringssenter (LMKS), Luftmilitært senter for operativ støtte (LSOS), Luftforsvarets utviklingssenter (LFUS) og Luftforsvarets skolesenter (LS). LFUS forvalter anskaffelsesprosjekter og Luftforsvarets strukturutvikling, og er dermed den avdelingen som innfører EBA, flysystemer og annet materiell til Luftforsvaret gjennom ulike prosjekter. Som kontorsjef EBA i Investeringsavdelingen i LFUS, vil du ha lederansvar for underlagt personell og koordinerende ansvar for investeringsporteføljen til Luftforsvaret innenfor EBA. 
    • Organisere og lede arbeidet i EBA-kontoret
    • Prosjektfaglig oppfølging av EBA-prosjekter og personalledelse av underlagt personell.  Dette innebærer å opprettholde status på Luftforsvarets investeringsportefølje, kvalitetssikre og fremsende nye behov, forankre og fremme brukerkrav, samt ivareta rollen som totalprosjektkoordinator i EBA-prosjekter
    • Bistå prosjektledere i materiellprosjekter med brukerkrav innen EBA. Delta i en helhetlig utvikling av basestrukturen i Luftforsvaret og ivareta ansvaret for Luftforsvarets EBA-plan
    • Veiledning innen forebyggende sikkerhet og utarbeidelse av dokumentasjon for sikkerhet i prosjekter
    • Delta i etablerte grupper for å  implementere strategier for å redusere organisasjonens miljøpåvirkning og fremme bærekraftige løsninger. Dette kan inkludere å identifisere områder for forbedring, sette mål og utvikle handlingsplaner, beste praksiser innen miljø- og bærekraftsområdet
    • Identifisere muligheter for innovasjon og kontinuerlig forbedring for å oppnå organisasjonens mål
    • Være bindeleddet mellom Forsvarsstaben (FST), som er prosjekteier, Forsvarsbygg (FB) som prosjektansvarlig (PA) og Luftforsvaret som er Brukeransvarlig (BA) i EBA-prosjekter innenfor investering i luftporteføljen
    • Koordinere arbeidsoppgaver internt i Luftforsvarets våpenskole med Luftmilitært krigføringssenter, Luftmilitært senter for operativ støtte, samt andre avdelinger i Luftforsvaret og andre etater i Forsvarssektoren
    • Må til en hver tid ha oversikt over gjeldene prosesser for investeringer i Forsvarssektoren. Herunder forsvarssektorens prosjektmodell Prinsix og andre relevante lovpålagte instrukser
    • Opprettholde oversikt og styring av en kompleks portefølje
    • Relevant bachelorgrad i kombinasjon med lang relevant erfaring innen prosjektledelse, delprosjektleder eller som totalprosjektkoordinator av EBA prosjekter (minimum 3 år). Annen relevant utdanning og lang erfaring, vil etter vurdering kunne kompensere for manglende formell utdanning
    • Du må kunne sikkerhetsklareres HEMMELIG/NATO SECRET før tiltredelse
    • Behersker norsk og engelsk godt både muntlig og skriftlig

    Det er en fordel om du også har:

    • Relevant mastergrad
    • Erfaring fra Forsvarets virksomhet
    • Ledererfaring
    • Erfaring fra porteføljestyring
    • Erfaring innen grønne anskaffelser
    • Kjennskap til Loven om offentlig anskaffelse (LOA) med tilhørende forskrifter (FOA og FOSA), sikkerhetsloven, spesielt Forskrift om virksomheters arbeid med forebyggende sikkerhet (virksomhetsikkerhetsforskriften), samt plan og bygningsloven med forskrifter
    • Både evne og til å forvalte en stor portefølje av komplekse prosjekter og evne til å lede og disponere både egne ansatte og andre ressurser står sentralt
    • Du er analytisk av natur, og evner å trekke essensen ut av komplekse problemstillinger 
    • Du tenker helhetlig og ser relevante sammenhenger 
    • Du har god gjennomføringsevne, og sikrer fremdrift i pågående saker ved å jobbe strukturert, effektivt og selvstendig 
    • Du har høy arbeidskapasitet, og jobber godt også under tidspress 
    • Du har samarbeid er viktig for å oppnå ønskede resultater, og samarbeider og kommuniserer godt, også på tvers av fagfelt 

    Personlig egnethet vil tillegges vekt, aktuelle søkere vil bli innkalt til intervju.

    • Spennende arbeidsoppgaver i en virksomhet med et svært viktig samfunnsoppdrag 
    • Fast stilling som kontorsjef, med lønn etter statens lønnsregulativ. Lønnsspenn (76 -82) kr 777 900 - 919 200 per år, avhengig av kvalifikasjoner. For særskilt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes. Av lønnen trekkes to prosent lovbestemt innskudd til Statens pensjonskasse
    • Medlemskapet i Statens pensjonskasse sikrer deg gode pensjons- og forsikringsordninger, og mulighet for gunstig boliglån
    • Fleksibel arbeidstid
    • Meget gode treningsfasiliteter og mulighet for trening i arbeidstiden
  1. En jobb i Forsvaret er noe mer enn en jobb. Forsvarets viktigste oppgave er å skape sikkerhet for Norge og trygghet for befolkningen. Uansett hvilken stilling du har, er du med på å ivareta landets og fellesskapets interesser. For å verne om alt vi har og alt vi er, må vi selv leve ut de verdiene vi er satt til å forsvare. Vi ønsker derfor ansatte som bidrar til en god kultur ved å vise respekt og ta ansvar for hverandre, og ha mot til å handle riktig og våge å si ifra.

    Som en del av Luftforsvaret er du med på å kontrollere og beskytte luftrommet over landet vårt. Norske jagerfly er i kontinuerlig beredskap, kontroll- og varslingspersonell overvåker og kontrollerer luftrommet og redningshelikoptrene redder stadig menneskeliv.

    I Forsvaret er det ønskelig at arbeidsstyrken i størst mulig grad skal gjenspeile mangfoldet i befolkningen. Vi oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn, hull i CV-en eller funksjonsevne. Vi vil sørge for tilrettelegging på arbeidsplassen hvis det er behov for dette. Noen av Forsvarets stillinger kan ha egne helsekrav og krav til fysisk skikkethet.

    I henhold til offentlighetsloven § 25 andre ledd kan opplysninger om søkeren bli offentliggjort selv om søkeren har anmodet om ikke å bli oppført på søkerlisten. Det er egne regler for militære stillinger.

    Forsvaret benytter elektronisk søknadsbehandling. Attester og vitnemål må legges ved søknaden. Høyere utdanning gjennomført utenfor Norge må være offentlig godkjent av NOKUT eller Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse. Godkjenningen må dokumenteres.

    Det blir gjennomført bakgrunnsjekk når sikkerhetsklareringen gjennomføres.

    Les mer om jobb i Forsvaret.

Kontakt

Kigen, Frank Atle

Sjef Investeringsavdelingen

Telefon: 69237211

Bjørn Arne Johansen

Sjef LVS LFUS

Telefon: 93027281

Forsvaret som arbeids­giver

  1. Illustrasjon militær lege
    Våre kjerneverdier

    Verdigrunnlaget vårt er noe av det viktigste vi har i Forsvaret. For å kunne verne om det vi har og det vi er, må vi selv leve ut de verdiene vi er satt til å forsvare.

    Kjerneverdiene respekt, ansvar og mot skal ligge til grunn for alt vi gjør.

    Trenger kompetanse fra mange fagfelt

    Forsvaret utlyser mange typer stillinger hvert år og trenger medarbeidere innenfor mange ulike fagfelt. Vi ser etter både nyutdannede og de med lang erfaring. 

    Hos oss jobber det blant annet ingeniører, kokker, jurister, økonomer, leger, HR-personell og en rekke andre yrkesgrupper – både militære og sivile.

    Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn, hull i CV-en eller funksjonsevne. Som IA-bedrift vil vi legge arbeidsforholdene til rette.

  2. Illustrasjonsfoto av samarbeid

    Søker du jobb i Forsvaret, er vi pålagt å gjøre en grundig vurdering av søkere og gjennomføre sikkerhetsklarering. Her er stegene som påvirker jobbsøkerprosessen i Forsvaret, og som gjør den noe mer langvarig enn søknadsprosesser hos andre.

    Grundige vurderinger

    Etter søknadsfristen gjør vi en grundig vurdering av alle søknader, og ser dem opp i mot stillingsutlysningens krav. Deretter kaller vi inn til intervju. Vi gjennomfører vanligvis to intervjurunder med sjekk av attester og referanser. Som statlig virksomhet følger vi kvalifikasjonsprinsippet.

    Ta gjerne kontakt om du lurer på hvor vi er i prosessen. Kontaktinformasjon finner du i stillingsannonsen.

    Tilsettingsrådet beslutter ansettelsen

    Forsvaret følger lovene og reglene som gjelder for ansettelser i det offentlige. Det betyr blant annet at vi har et tilsettingsråd som bestemmer hvem som skal ansettes.

    Etter intervjuene vurderes søkerne og rangeres i en innstilling. På bakgrunn av denne avgjør Tilsettingsrådet hvem som skal tilsettes. Når stillingen er besatt, vil alle søkere få informasjon om hvem som er tilsatt.

    Sikkerhets­klarering

    Illustrasjonsfoto av et operasjonsrom /
Opreations room

    Til de fleste stillingene i Forsvaret kreves det sikkerhetsklarering. En sikkerhetsklarering er en tillitserklæring som forteller at den som har blitt klarert, vurderes som tilstrekkelig pålitelig, lojal og med nok sunn dømmekraft til å kunne håndtere sikkerhetsgradert informasjon på en god måte.

    Med sikkerhetsgradert menes informasjon som ikke skal offentliggjøres, og som kan være til fare for samfunnets sikkerhet dersom den spres. Mer informasjon om sikkerhetsklarering finner du på sidene til Nasjonal sikkerhetsmyndighet.

    Offentlig søkerliste

    Tastatur
Keyboard

    Forsvaret er pliktig til å utarbeide offentlig søkerliste som gir informasjon om navn, kjønn, kommune og alder på alle søkere til en stilling. I søknadsprosessen er det mulig å be om å ikke være med på en slik liste, dersom du har gode grunner til det.

    Søkerlistene blir ikke distribuert, men offentligheten har mulighet til å be om innsyn.

    Utvidet søkerliste

    Alle søkerne til en stilling er part i saken og har rett til å se en utvidet søkerliste som inneholder informasjon om navn, alder, utdanning og arbeidserfaring for alle søkerne. Det er ikke mulig å slippe å stå på denne listen.
     

    En utvidet søkerliste skal behandles som andre dokumenter som er unntatt offentlighet. Det er du som jobbsøker – og ingen andre – som har rett til informasjonen i søkerlisten.

  3. A062_C016_0101Z9.0000791
    Vi tilbyr våre ansatte ordninger og aktiviteter som er ment å bidra til økt arbeidsglede og motivasjon.

     

    • Fleksibel arbeidstid.
    • Gode muligheter for personlig og faglig utvikling
    • Gunstige pensjons-, forsikrings- og lånevilkår gjennom medlemskap i Statens pensjonskasse.
    • To timer trening i arbeidstiden per uke.
       

    Mange av Forsvarets arbeidssteder har eget treningssenter du kan bruke gratis.