Emneside for ING3506 Rolle og kommunikasjon 2

Studiepoeng
5
Studieår
2022
Engelsk emnetittel
Role and communication 2

Hva lærer du

Hensikten med emnet er å tilføre studentene kulturforståelse og interkulturelle kommunikasjonsferdigheter som grunnlag for internasjonale operasjoner og samarbeid.

Emnet skal utvikle studentenes forståelse av sin rolle som cyberingeniører i Forsvaret og for ledelse av Communication and Information Systems(CIS)- og cyberoperasjoner både i inn- og utland.

Emnet bygger på ING1501 Cyberingeniørens profesjon, ING3501 Rolle og kommunikasjon 1, «Innføring i militært lederskap» fra lederutviklingen og OR5-utdanning

Emnets temaer

  • Kulturforståelse, kultur og forhandling om mening.
  • Kommunikasjonsmodeller og kulturfiltermodellen.
  • Interkulturell kompetanse og forståelse.
  • Kulturelle særtrekk og håndtering av kulturrelaterte problemstillinger der norske styrker er bidragsytere.
  • Genderperspektivet og innvirkning på operasjoner.
  • Forståelse av ulike typer militære Communication and Information(CIS)-/cyberoperasjoner nasjonalt og internasjonalt
  • Kulturrelaterte problemstillinger innad i Forsvaret og hos våre samarbeidspartnere i internasjonale operasjoner
  • Lederskap i cyberdomenet

Spesielle forhold knyttet til vurderingene

Begge vurderingsenheter må bestås for å bestå hele emnet. Hvis stryk i en av vurderingene blir det kontinuasjon i denne vurderingen med de samme rammer som ordinær vurdering.

  1. Kunnskap

    Etter å ha fullført emnet kan kadetten:

    • beskrive kulturelle referanserammer og deres betydning for militære operasjoner og internasjonalt samarbeid.
    • beskrive kommunikasjonsmodeller og ulike kommunikasjonsformers betydning i en interkulturell kontekst.
    • beskrive kulturens og språkets (verbal/nonverbal) betydning i flernasjonale avdelinger og staber.
    • beskrive ledelse av militære Communication and Information Systems(CIS)- og cyberoperasjoner nasjonalt, herunder IKT-sikkerhetskulturer
    • beskrive militærkulturer i de norske våpengrener/bransjer og hos andre nasjoner, herunder rollen som spesialist og rollen som offiser.

    Ferdigheter

    Etter å ha fullført emnet kan kadetten:

    • tilpasse sin adferd og uttrykksform til den aktuelle kulturelle og militære konteksten.
    • samarbeide effektivt i en flerkulturell avdeling.
    • utvikle en god forståelse for sin rolle som cyberingeniører og for lederskap i cyberdomenet

    Generell kompetanse

    Etter å ha fullført emnet kan kadetten:

    • demonstrere en grunnholdning til egen og andres kultur og religion preget av respekt, trygghet, åpenhet og toleranse.
    • anvende genderperspektiv og tilpasse sine handlinger til den aktuelle historiske, kulturelle og politiske konteksten.
    • bli bevisst på egen rolle som militær cyberingeniør og på ledelse av militære Communication and Information Systems(CIS)- og cyberoperasjoner generelt, og første tjenestested spesielt.
    • tilpasse utøvelsen av sin rolle hensiktsmessig til endrede forutsetninger, herunder innad i ulike forsvarsgrener i Norge og i samarbeid med andre nasjoner
  2. Forelesninger, oppgaveløsning, gruppe-/plenumsdiskusjoner, refleksjonslogg, nyhetsbriefer på engelsk, «Letter of Introduction» og tilfellestudier.

    Planlagt undervisning er omtrent 92 skoletimer, inklusive skriftlig og muntlig eksamen. Ca 35 skoletimer før skriftlig eksamen. Det settes av 2 hele dager for gjennomføring av muntlig eksamen. 

  3. https://bibsys-xg.alma.exlibrisgroup.com/leganto/public/47BIBSYS_FHS/lists/2570289360002275

     

    • Dahl, Ø (2013): Møter mellom mennesker. Innføring i interkulturell kommunikasjon. (2. utg.) Gyldendal akademisk forlag. 

    • Forsvarets verdigrunnlag (2018). Obtained from: https://forsvaret.no/fakta/historie-oppdrag-verdier/forsvarets-verdiar/f...

    • FHS/STS (2019): Forsvarets fellesoperative doktrine (2019) (1. opplag). (Excerpt).

    • Johansen, Rino B. (red/author) (2019) Militær ledelse (1. utg) Fagbokforlaget (Self-selected excerpts)

    • Jøsok, Øyvind (2018) Lederskap, makt og cyber Necesse VOL 3, Issue 2, Militær navigasjon - teknologi og operative team.indd (unit.no)

    • Olsen, B., Øian, H. (red.)(2007): Hvorfor skyter de? Konflikt og kulturforståelse i internasjonale militære operasjoner. (1. utg). Cappelen akademisk. (Self-selected Excerpts recommended).

    • Utvalgt litteratur om selvvalgte kulturer/internasjonale konflikter mv.

    • Nyhetsbriefing og aktuelle saker

  4. Vurderingsform: Deleksamen på Wiseflow, tema interkulturell kommunikasjon

    Gruppering: Individuell

    Varighet: 2 timer

    Karakterskala: Bestått / ikke bestått

    Andel: 50%

    Hjelpemidler: Alle 

     

    Vurderingsform: Muntlig presentasjon, tema: Din rolle/ditt lederskap som militær cyberingeniør i ny avdeling og ledelse av CIS- og cyberoperasjoner generelt ved nytt tjenestested. Minimum en veiledningssamtale før fremføring.

    Gruppering: Individuell

    Varighet: 30 minutter

    Karakterskala: Bestått / ikke bestått

    Andel: 50%