Emneside for MILM1202 Militær problemløsning og metode

Hva lærer du

Emnet handler om å løse problemer ved bruk av vitenskapelig og militære beslutningsmetoder, og med det være troverdig som militær leder og beslutningstaker.

Hensikt: (1) hvordan komme frem til kunnskap gjennom vitenskapelig metode; (2) hvordan treffe beslutninger gjennom militær problemløsningsmetode; (3) hvordan operativ planlegging og lederskap i praksis henger sammen; (4) tilføre erfaringer fra Brig N: hvordan kontekstuelle faktorer påvirker militær problemløsning.

Offisersutviklingen skjer gjennom å øke forståelsen for krav som stilles til en som militær profesjonsutøver og deltaker i militær problemløsning.

Praksis 1 er en praksisperiode i Brigade Nord, og vil være referanse for videre utdanning og utvikling som offiser. Kadettene vil her få kunnskap om roller som troppssjef og samvirkeoffiser, og blir kjent med oppgaver og krav som til disse rollene i Brigade Nord.

Militær trening vil i dette emnet bygge videre på kadettenes forventete progresjon, samt forbereder kadettene for studiets ulike praksisarena og virket etter endt utdanning.

Emnet har fire følgende temaer: (1) militær problemløsning: plan- og beslutningsprosessen, lederskap og planlegging i praksis; (2) vitenskapelig metode; (3) militær problemløsning: stabsstudien; (4) praksis 1.

Emnet evalueres ihht FHS` kvalitetssystem.

  1. Kunnskap

    Etter å ha fullført emnet kan kadetten: 

    • Ha kunnskap om grunnleggende begrep i vitenskapelig metode
    • Ha kunnskap om styrker og svakheter ved intuitiv og analytiske beslutninger
    • Kjenne til rasjonalet for militær plan- og beslutningsprosess
    • Kjenne til grunnleggende psykologiske mekanismer som påvirker beslutningstaking
    • Kjenne til Hærens forventninger og krav til offiserer

    Ferdigheter

    Etter å ha fullført emnet kan kadetten: 

    • Beherske skriftlig akademisk framstilling
    • Anvende militær plan- og beslutningsprosess
    • Beherske taktisk bruk av troppens støttevåpen
    • Anvende stabsstudien som verktøy for å belyse problemer og fatte beslutninger
    • Finne, hente og vurdere ulike former for informasjon

    Etter å ha fullført emnet kan kadetten: 

    • Ha innsikt i analyse av problemstillinger og velge en velegnet problemløsningsmetode
    • Utveksle synspunkter om forholdet mellom teori og praksis i egen profesjon
    • Ha innsikt i hvordan en kan få troverdighet som en militær beslutningstaker
    • Planlegge og gjennomføre en militær operasjon
  2. Vitenskapelig metode, kunnskapsteori og slutningsteori gir et grunnlag for kritisk tenkning. Dette grunnlaget er et premiss for stabsstudien og plan- og beslutningsprosessen, samt et metodisk utgangspunkt for eventuelle masterstudier. Militær problemløsning i rammen av fredsstabstjeneste (stabsstudien) og krigsstabstjeneste (plan- og beslutningsprosess), setter kadetten i stand til å treffe beslutninger som leder og stabsoffiser.

    Operativ planlegging representerer lederskap i praksis og Øvelse ildstøtte gir en grunnleggende forståelse for bruk av ildstøttevåpen i troppsrammen. Gjennom emnets avsluttende simulatorøvelse får kadettene praktisere operativ planlegging, og samtidig får de et første innblikk i sammenhengen mellom operativ planlegging og praktisk lederskap på taktisk nivå.

    Teoretiske deler av emnet anvender tilpassede pedagogiske undervisningsopplegg, herunder blant annet egenstudier, kollokviegrupper, ordinære og digitale forelesninger, samt seminarundervisning. Emnet har tydelige praksiskomponenter for å gi kadettene erfaringer med hvordan operativ planlegging fungerer i praksis. De ulike teoretiske elementene vil derigjennom møtes i et sentralt aspekt ved profesjonens praksis, nemlig operativ planlegging som grunnlag for operativt lederskap.

    Ved bruk av forskjellige lærings- og refleksjonsmetoder i forkant, underveis og i etterkant av større og mindre praksisarenaer forsterkes læring og utvikling. Dette med søkelys på individuell og kollektiv evne til å ta beslutninger, samt å skape oppslutning og samhandling for disse beslutninger.

    Læringsprosjekt (Troverdighet som militær leder) vil i dette emnet ha et spesielt søkelys på hvordan en skaper troverdighet gjennom bruk av metode for beslutningstaking. Læringsprosjektet avsluttes ved at en systematiserer egne refleksjoner og leverer det som en skriftlig prosjektrapport. Prosjektrapporten inngår som en del av mappevurderingen i emnet LED3201 Offiseren.

  3. Titler i kursiv er lagt til i mars 2022, i forkant av emnets oppstart.

     

    Vitenskapelig metode:

    Enstad, K. (2016). Hvordan skrive en god tekst? Oslo: Krigsskolen.

    Høiback, H. (2012). Hva er militærteori. I H. Høiback & P. Ydstebø. (Red.). Krigens vitenskap -

    en innføring i militærteori (s. 31-77). Oslo: Abstrakt forlag.

    Johannessen, A. Christoffersen, L. & Tufte, P. A. (2016). Introduksjon til samfunnsvitenskapelig

    metode (5. utg.). Oslo: Abstrakt.

    Kjeldstadli, K. (1992). Hva er historie? I Fortida er ikke hva den en gang var - en innføring i

    historiefaget (s. 27-43). Oslo: Universitetsforlaget.

    Kjelstadli, K. (1992). Kildegransking. I Fortida er ikke hva den en gang var - en innføring i

    historiefaget (s.161-174). Oslo: Universitetsforlaget.

    Lavik, T., Fjørtoft, K. & Pedersen, J. (2014). Kunnskapens grunnlag. I Filosofi for

    samfunnsvitere (s. 116-156). Oslo: Universitetsforlaget.

    Allison, G. T. (1969). Conceptual Models and the Cuban Missile Crisis. The American Political Science Review, XLVII(3), 22-179. https://doi.org/10.1017/S000305540025853X

     

    Stabsstudien:

    Forsvarets stabsskole (2010). Stabsstudien. I Håndbok i stabstjeneste for Forsvaret (s. 109-143).

    Oslo: Forsvarets stabsskole.

     

    Plan- og beslutningsprosess:

    Forsvarets stabsskole (2021). Håndbok i stabstjeneste for Forsvaret (s. 1-108; 145-204). Oslo:

    Forsvarets stabsskole.

    Hæren (2017). Håndbok for plan- og beslutningsprosess - bataljon. Hefte 1. Rena: Hærens

    våpenskole. 

    Hæren (2017). Håndbok for plan- og beslutningsprosess - kompani og eskadron. Hefte 2. Rena:

    Hærens våpenskole.

    Hæren (2017). Håndbok for plan- og beslutningsprosess - tropp. Hefte 3. Rena: Hærens

    våpenskole.

    Hæren (2021). Stabshåndbok for Hæren: Plan- og beslutningsprosessen. Rena: Hærens

    våpenskole.

    Hæren (2016). OPFOR-hefte 1 BRIGADETAKTIKK (UO). Rena: Hærens våpenskole

    Hæren (2016). OPFOR-hefte 2 Order of Battle (UO). Rena: Hærens våpenskole

    Hæren (2016). OPFOR-hefte 3 Håndbok Materiellbeskrivelse (U). Rena: Hærens våpenskole

    Hæren (2016). OPFOR-hefte 4 Infanterivåpen (U). Rena: Hærens våpenskole

    Plan- og beslutningsprosess, støttelitteratur:

    Hæren (2012). Stromtroppen i felt. Rena: Hærens våpenskole.

    Hæren (2012). Stridsvogntroppen i felt [gradering: hemmelig]. Rena: Hærens våpenskole.

     

    Læringsprosjekt:

    Kahneman, D. og Klein, G. (2009). Conditions for intuitive expertise: a failure to

    disagree. American Psychologist, 64(6), s. 515-526.

    Williams, Blair S. (2010). Heuristics and Biases in Military Decision Making. Military Review,

    71(6). Fort Leavenworth, KS: US Army Command and General Staff College.

  4. Vurderinger

    Vurderingsform: Hjemmeeksamen. Innleveringsoppgave i vitenskapelig metode (fagessay). Oppgaven deles ut i starten av emnet, ca. 2 måneder før innleveringsfristen. Innleveringsdatoer gis ved emnets oppstart.

    Gruppering: Individuell

    Varighet: 8 uker

    Karakterskala: A-F

    Andel: 25

     

    Vurderingsform: Hjemmeeksamen

    Gruppering: Gruppe

    Varighet: 8 uker

    Karakterskala: A-F

    Andel: 25

    Stabsstudien. Det leveres en felles besvarelse for arbeidsgruppen som en inngår i ved stabsstudien og det gis en felles karakter for gruppen. Oppgaven deles ut i starten av emnet, ca. 2 måneder før innleveringsfristen. Innleveringsdatoer gis ved emnets oppstart.

     

    Vurderingsform: Hjemmeeksamen. Skriftlig hjemmeeksamen i plan og beslutningsprosess. Oppgaven deles ut i starten av emnet, ca. 2 måneder før innleveringsfristen. Innleveringsdatoer gis ved emnets oppstart.

    Gruppering: Individuell

    Varighet: 8 uker

    Karakterskala: A-F

    Andel: 50%

  5. Den teoretiske delen av modulen anvender tilpassede pedagogiske undervisningsopplegg, herunder blant annet egenstudier, kollokviegrupper, e-kurs, ordinære og digitaliserte forelesninger og seminarundervisning. Emnet skal ha en tydelig praksiskomponent, slik at kadettene kan erfare hvordan operativ planlegging fungerer i praksis (fra teori til praksis). De ulike teoretiske elementene vil derigjennom møtes i et sentralt aspekt ved profesjonens praksis, nemlig operativ planlegging som grunnlag for operativt lederskap.

    Offisersutviklingen ivaretas gjennom økt forståelse for de krav som stilles til den militære profesjonsutøver og leder (offisersidentitet) som deltaker i militær problemløsning. Ved bruk av forskjellige lærings- og refleksjonsmetoder i forkant, underveis og i etterkant av større og mindre praksisarenaer forsterkes individuell og kollektiv læring og utvikling (læringskompetanse). Offisersutviklingen ivaretas gjennom økt forståelse for de krav som stilles til den militære profesjonsutøver og leder (offisersidentitet) som deltaker i militær problemløsning. Ved bruk av forskjellige lærings- og refleksjonsmetoder i forkant, underveis og i etterkant av større og mindre praksisarenaer forsterkes individuell og kollektiv læring og utvikling (læringskompetanse). Dette med fokus på individuell og kollektiv evne til å ta beslutninger (fagkompetanse) og evne til å skape oppslutning og samhandling (relasjonskompetanse), herudner skape gode beslutningsprosesser i lag og grupper.

    Evaluering

    Emner ved FHS evalueres regelmessig som en del av høgskolens kvalitetssystem. Studentevaluering er en del av dette arbeidet og kadettene vil bli bedt om å delta i evaluering av emnet i etterkant av gjennomført undervisning og vurdering.