Teknologi og radar ikke nok
Det er navigatører om bord på de fleste større båtene, og mange har gode elektroniske kart, radar og høyteknologiske hjelpemidler tilgjengelig.
– Det de ikke har kontroll over, er vind og strømforhold. Og der er vi loser suverene, sier Caspersen. Bak ham glitrer sjøen i solskinnet, og vinden er bare et kjærtegn i forhold til hvordan den ofte oppføre seg på disse kantene av landet.
– Dette er en rolig dag på jobben, smiler han.
– Det er god plass til å gå ut med skipet her. Men hvis kapteinen hadde ønsket å gå ut andre veien, altså ut ved Hekkingen, måtte vi ha passert gjennom trange sund med strømninger. Da ville jeg tatt en mer aktiv rolle. Nå er hovedjobben å passe på at vi ikke kommer i konflikt med andre båter.
Caspersen har jobbet som los i fem år, og styrt losbåt i enda flere år før det. For å bli los må du gjennom grundig kursing og sertifisering. Caspersen har pugget alle holmer og skjær, fyrlykter og kailengder, strømkabler og fjelltopper, fra Kirkenes i nord til Lødingen vest for Narvik. Han kan lose båter trygt fram ved hjelp av lokalkunnskap, også om topografi.
– Vi loser på fjellene. Jeg kan si hvor vi befinner oss, og hvor det er grunner og undersjøiske skjær ut fra hvordan fjell og knauser forholder seg til hverandre.
– Losen forteller oss alt vi ikke vet at vi ikke vet, smiler skipssjef Mastriani.
– Han kommer inn og vet akkurat hvor vi bør unngå å seile. Han kjenner de viktige navigeringsmerkene og den lokale båttrafikken. Så legger vi en plan sammen.