Hærens nye K9 artilleri har ankommet Rena 2. desember. Sammen med K10 amunisjons vogn. For å starte utdanning på det nye systemet.

Denne gjør Hæren sterkere

De første nye artillerivognene til Hæren har ankommet Norge. Onsdag var det offisiell avdukning på Rena.

​– Dette er stor stas for oss. Vi har trengt nytt artilleriskyts i lengre tid, så dette blir en formidabel kapasitetsøkning for Hæren, sier Aleksander Jonassen.

Han er hovedinstruktør for artilleriet på skyts, manøver og ammunisjon ved Hærens våpenskole. Etter 50 års tjeneste avløses dagens M109 av K9 Thunder og det tilhørende ammunisjonskjøretøyet K10. Det nye artillerisystemet vil gi Hæren langt større mobilitet og slagkraft.

– Det viktigste er at vi skyter lengre og dermed får lengre rekkevidde. Det betyr at vi kan påvirke fienden før de møter Brigade Nord. K9 har også langt bedre mobilitet enn den gamle vognen, sier Jonassen.

Også for sjef Hæren, generalmajor Eirik Kristoffersen, er dette en stor dag.

– Det er jaggu på tide. Forrige gang vi fikk leveranse, var jo det året jeg ble født, sier Kristoffersen.

– Som en stor brusmaskin

Det nye systemet er produsert i Sør-Korea, og de tre første vognene ankom Norge sist uke. K9 Thunder veier 48 tonn og kan nå 67 kilometer i timen. På vognen er det en kanonkommandør, en vognfører, en lader, en retter og en skytter. For hver andre K9-vogn er det også et eget ammunisjonskjøretøy, K10.

– K10 fungerer litt som en stor brusmaskin – det er det samme konseptet, bare at det dreier seg om granater og ikke brusflasker. I lagringsrommet kan det oppbevares granater som kan plukkes ut etter type og overføres fra K10-en via en pipe frem til K9-en, som avfyrer granaten. En hydraulisk arm i K9-en henter ammunisjonen og lader våpenet, forteller Jonassen.

Finner skuddbanen selv

Vognene har fullautonomt skyts, noe som gjør arbeidet langt lettere for soldatene. Når vognene skifter posisjon, regner systemet selv ut ny kurs og skuddbane. Det gjør at vognene og avdelingene kan flytte seg langt raskere enn dagens M109-system.

For Jonassen og kollegaene blir det nye K9-systemet en stor forbedring.

– M109 er for så vidt et bra system, men vi sliter med mangel på reservedeler, og vognene er gamle, utslitte og har lekkasjer, sier han.

Nå følger en periode med testing, prøver og verifikasjon. I mai 2020 utdannes de første kanonkommandørene, og de første vernepliktige skal læres opp på K9 Thunder til høsten. Dermed blir systemet etter planen operativt fra neste høst.