
Historisk gjennomføring
Siden 2018 har Luftforsvaret gjennomført grunnleggende spesialistkurs, som er obligatorisk for alle som skal bli spesialister (ansatt i Luftforsvaret på OR2-4 nivå). Kurset har tradisjonelt hatt en varighet på seks uker, men nylig ble de første deltakerne uteksaminert etter bare fire uker.
Bygger videre på soldatutdanningen
Grunnleggende spesialistkurs (GSK) og grunnleggende befalsutdanning (GBU) er sentrale elementer i profesjonsutviklingen for spesialister i Luftforsvaret. GSK bygger videre på grunnleggende og videregående soldatutdanning fra førstegangstjenesten, med fokus på Forsvarets kjerneoppgaver: planlegging, ledelse og gjennomføring av militære operasjoner.
– Hovedmålsettingen med det grunnleggende spesialistkurset er å gi deltakerne den kunnskapen, de ferdighetene og den kompetansen som kreves for fast ansettelse i Luftforsvaret, forteller sjef for Luftforsvarets spesialistskole, kommandérsersjant Kåre Haakerud.

Obligatorisk for spesialister
GSK er en kvalifiserende og obligatorisk utdanning for tilsetting som spesialist (OR 2-4) i Luftforsvaret, og skal normalt gjennomføres i løpet av prøveperioden på seks måneder.
– Fag- og rammeplanene blir årlig gjennomgått og revidert. Grunnleggende militære ferdigheter (GMF) ble fjernet da kurset ble redusert fra seks til fire uker. Den kortere varigheten gjør at vi kan øke antall kursgjennomføringer fra 7 til 12 ganger årlig. Vi har hatt et etterslep på grunnleggende spesialistkurs, men det vil vi nå få tatt igjen, forteller kommandérsersjant Haakerud.
GSK gir de nødvendige forutsetninger
Grunnleggende spesialistkurs (GSK) skal gi den enkelte de nødvendige forutsetningene for å fylle stillinger på laveste nivå i Luftforsvaret. Utdanningen skal sikre at Luftforsvaret tilføres ansatte med god kjennskap til organisasjonens struktur, formål og sikkerhetskultur, samt solid forståelse av grunnprinsippene i den militære profesjon. Den skal også styrke individets kompetanse, og øke viljen til å ta ansvar og løse oppdrag. I tillegg skal spesialisten bidra til å videreføre, utvikle og forsterke spesialistkorpsets identitet, kultur og tradisjon.
Teoretisk og praktisk undervisning
GSK kombinerer både teoretisk og praktisk undervisning. Kurset gir en innføring i både nye og kjente fagområder for spesialistene. En stor del av opplæringen foregår i en praktisk ramme der deltakerne skal anvende teorien i militære oppdrag, diskusjonsgrupper, presentasjoner og refleksjon.
Instruktør på skytebanen. Foto: Ole Andreas Vekve, Forsvaret Instruktører demonstrerer ild og bevegelse. Foto: Ole Andreas Vekve, Forsvaret Teoriundervisning. Foto: Ole Andreas Vekve, Forsvaret Teoriundervisning. Foto: Ole Andreas Vekve, Forsvaret
Økt forståelse for den militære profesjonen
– Vi ser en positiv utvikling blant elevene, der de får en dypere forståelse for sin rolle i Luftforsvaret og hvordan hver enkelt bidrar til å produsere luftmakt gjennom sine stillinger. De oppnår en økt forståelse for den militære profesjon og modnes i sin rolle som ansatte og spesialister, forteller vingsersjant Ingri Langtjernet, troppssjef for tropp 4 ved Luftforsvarets spesialistskole.
– Vi ser også betydelig personlig utvikling hos elevene på flere områder. Mange spesialister utvikler sine mellommenneskelige ferdigheter, får bedre innsikt i andres utfordringer, og blir mer bevisste på egen og andres prestasjoner og atferd. Dette fører til økt respekt, toleranse og åpenhet i samhandling med andre i nye miljøer. Vi tror dette er avgjørende for raskere å kunne fungere godt sammen under krevende forhold, sier vingsersjant Langtjernet.
– Jeg har lært å utfordre og pushe meg selv
– Under GSK har jeg lært hvordan man kan være en god følger, og hvordan en følger kan bidra til å gjøre en leder bedre. Jeg har utfordret meg selv i ubehagelige situasjoner og lært å pushe meg selv videre. Samtidig har jeg utviklet meg gjennom tilbakemeldinger fra medelever, forteller visespesialist Lea (22), som jobber som sanitetsspesialist ved Luftforsvarets stasjon Sørreisa.

– Jeg var spent på hvordan overgangen til et fire ukers kurs ville fungere i praksis, men sitter igjen med en svært positiv opplevelse. Jeg har fått mer erfaring, kunnskap og et større nettverk. I tillegg har jeg oppnådd en dypere forståelse for det å være både følger og leder. Jeg har også lært mer om viktigheten av egen utvikling, tilbakemeldinger, og samhold, samt hvordan disse faktorene påvirker laget som helhet.
Lea, sammen med et 20-talls andre kurselever, har gjennomført opplæring i blant annet stressmestring i vann, Forsvarets verdigrunnlag og kjerneverdier, gruppeutvikling, oppdragsløsning, feltøvelser, og fysisk krevende aktiviteter.
– Kurset er viktig fordi det utvikler oss både som individer, teammedlemmer og som ledere eller følgere. Det styrker også vår mentale og fysiske robusthet. Alle deltakere bidro med sin unike kompetanse, og opplegget var tilpasset forskjellige erfaringsnivåer. Spesialister fra ulike fagfelt delte verdifulle erfaringer og kunnskap. For min del vil jeg spesielt ta med meg helhetlig debriefing i det daglige, og jeg vil også implementere mer av UTS (utvikling til strid) og BPB (plan- og beslutningsprosess), sier Lea.
Bedre forståelse og sterkere samhold gjennom GSK
– Kurset har gitt meg som nyansatt en mye tidligere og bedre innføring i våre rettigheter, som lønnsavtaler og kompensasjon for studier. Mange ansatte var ikke klar over alle fordelene man har som ansatt i Forsvaret, sier visespesialist Irmelin (22), logistikkspesialist ved Logistikkbase Luft (LBLU) på Ørland flystasjon.

Hun legger til at kurset også har gitt henne en dypere innsikt i Luftforsvarets organisasjon og nyttige verktøy for tilbakemeldinger. – Helhetlig debrief er noe vi definitivt bør bruke mer i avdelingen, det bidrar til et bedre arbeidsmiljø og en sterkere kultur, sier hun.
GSK: En milepæl for alle spesialister
– Kurset har gitt oss en grundig innføring i den militære profesjonen, med fokus på ansvar, ekspertise, identitet og verdier, forteller visespesialist Sander (21) troppsspesialist og instruktør i vakt- og vikringstroppen ved Luftforsvarets stasjon Sørreisa. - Vi har lært om følger- og følgerskapsrollen, lederskap, gruppeutvikling, tilbakemeldingskultur, og plan- og beslutningsprosesser. Praktiske øvelser inkluderte stressmestring, sanitetsøvelser, felttjeneste og skyting.

Tilbakemeldingsskultur
Forsvaret er opptatt av tilbakemeldingskultur og ærlig kommunikasjon der tilbakemeldinger gis for å utvikle både enkeltpersoner og avdelingene. Det krever at tilbakemeldingene alltid gis med gode intensjoner og at mottaker forstår at de er ment å hjelpe. Åpenhet om styrker og svakheter er essensielt for at alle i en avdeling skal kjenne til hverandres ferdigheter, og dette legger grunnlaget for tillit og utvikling. Uadresserte svakheter kan være skadelige, og ledere på alle nivåer må sikre at utfordringer blir tatt tak i for å styrke avdelingen.
– I min daglige tjeneste bruker jeg det vi lærte om tilbakemeldingskultur og følgerroller. Men det å være brutalt ærlig under tilbakemeldingssesjoner var utfordrende. Det krevde mye å gi konstruktiv kritikk ansikt til ansikt, men dette ble lettere etter hvert og er en erfaring jeg tar med meg videre.
Sander avslutter med at kurset gir en tydelig bevisstgjøring i hva det innebærer å være spesialist i Forsvaret.
– GSK er en viktig del av spesialistutdanningen, som alle burde gjennomføre tidlig i sin karriere.
Alle kurselever har ulike forutsetninger
– Forskjeller i alder, bakgrunn og stilling anses ikke som en utfordring på GSK, da kurset er utformet for å gi alle den samme grunnleggende forståelsen av Luftforsvaret og spesialistrollen. Kurselevene har ulike forutsetninger – de varierer i alder, livserfaring og kommer fra ulike bransjer. Denne variasjonen er en styrke for GSK, da målet med kurset er at spesialistene skal bruke sine individuelle styrker for å føre Luftforsvaret mot et felles mål, forklarer vingsersjant Ingri Langtjernet.
Demonstrasjon av ild og bevegelse. Foto: Ole Andreas Vekve, Forsvaret Irmelin deltar i gruppediskusjon. Foto: Ole Andreas Vekve, Forsvaret Gruppediskusjon. Foto: Ole Andreas Vekve, Forsvaret Sjef fagavdeling, stabssersjant Christian Jordanger. Foto: Ole Andreas Vekve, Forsvaret Luftforsvarets spesialistskole. Foto: Ole Andreas Vekve, Forsvaret
– Vi oppfordrer alltid hver enkelt til å finne sin egen måte å bidra på, og dele av sin kompetanse og kunnskap. Dette gjør vi ved å ansvarliggjøre elevene og stille krav til aktiv deltakelse i undervisningen. Hver kurselev må bruke sin egen erfaring og presentere sine synspunkter. Gjennom tilbakemeldinger fra medelever og instruktører får eleven spesifikke fokusområder for videre utvikling på sitt nivå, forteller vingsersjant Langtjernet.
Luftforsvarets spesialistskole legger også stor vekt på oppfølging av elevene, med fokus på personlig utvikling og progresjon tilpasset den enkelte. Gruppe- og teamutvikling gjennom felles oppdragsløsning, helhetlig debriefing og konstruktive tilbakemeldinger er sentrale elementer i opplæringen.
Gjennomgående for kurset er fokuset rettet mot skikkethet som militært tilsatt:
- Rollemodell
- Løse oppdrag
- Mental robusthet
- Samspill
- Utvikling
Veien videre etter GSK
Etter gjennomført GSK returnerer elevene til sine respektive avdelinger for å bygge videre kompetanse innen sitt fagfelt. For de som ønsker en videre karriere som spesialist, er det mulig å ta Videregående Spesialistkurs (VSK). VSK er som regel en forutsetning for avansement til OR4 og kan tidligst gjennomføres etter tre år som OR3. De som ønsker å utvikle seg videre til spesialistbefal må søke Befalsskolen gjennom sin avdeling.
– Vi oppfordrer til å bygge så mye bredde som mulig for å styrke et robust spesialistkorps. Etter GSK er det viktig at hver enkelt videreutvikler sin kompetanse, slik at de kan bli eksperter innenfor sitt fagområde. Vi skal være stolte av den ekspertisen og det ansvaret som Luftforsvarets spesialister innehar. Det er særdeles viktig at Luftforsvaret har et sterkt spesialistkorps med høy grad av anerkjennelse, spesielt for de som ønsker en lang karriere som OR3 og OR4, sier vingsersjant Langtjernet.
-
- Profesjonskunnskap (Profesjonens grunnprinsipper/ -ansvar/ -ekspertise/ -identitet/ -verdigrunnlag / historie og utvikling / Luftforsvarets spesialistskorps oppgaver og organisasjon)
- Ledelse (Forsvarets verdigrunnlag / Forsvarets grunnsyn på ledelse / kommunikasjon / gruppeutvikling / følger og følgerskap / stressmestring / tilbakemelding / helhetlig debrief / refleksjon / ordreverktøy)
- Operasjoner (Forsvarets oppgaver og organisasjon, Luftforsvarets oppgaver og organisasjon, stridsutvikling på troppsnivå)
- Menneskelig yteevne (Treningsprinsipper, mobilitetstest, styrketrening basisøvelser, militærspesifikk trening, kondisjon og utholdenhetstrening, skadeforebyggende trening, mobilitet og stabilitet)
- Avsluttende øvelse
-
For å være kvalifisert til nivådannende utdanning skal søker, i tillegg til å ha gjennomført førstegangstjeneste:
- være norsk statsborger, eller søkt om dette (må ha norsk statsborgerskap når utdanningen starter, unntak for land med bilateral avtale om militær utdanning og tjenestegjøring i Forsvaret)
- være skikket til tjeneste
- tilfredsstille de ulike utdanningenes krav til alminnelig evnenivå
- ha godkjent vandel
- tilfredsstille fysiske krav i stilling, men skal minimum være karakter 4 for grunnleggende OR utdanninger
- inneha gyldig sikkerhetsklarering i henhold til gitte krav eller tilfredsstille krav til å kunne få dette
- tilfredsstille helsekrav