To F-16 flyr over Kjeller flystasjon under markering av siste vedlikeholdleveranse av F-16 fra KAMS til Luftforsvaret.

Markerte over 40 år med F-16 vedlikehold

De to siste F-16 flyene har vært på sitt siste fasevedlikehold. I over 40 år har F-16 teknikerne vært de første på jobb, og de siste som drar hjem.

– På denne måten har de representert en stå på-vilje ulikt mye annet. Lidenskapen for flyet, arbeidet og samholdet har vært i fokus, helt til slutten. Denne enestående viljen til å gi alt, har gjort at Luftforsvaret har hatt mulighet til å levere på et nivå som ellers ikke hadde vært mulig, forteller Tor Børre Arctander, seksjonssjef på Kjeller for Forsvarsmateriell. 

Blant annet har de prestert under Operation Enduring Freedom i Kirgisistan 2002, hvor Luftforsvaret i perioder også fløy oppdragene som deres samarbeidspartnere skulle fløyet i Kirgisistan. Dette var også tilfellet i Afghanistan i 2006, og på oppdraget Unified Protector i 2011 i Libya hadde Luftforsvaret dessuten halvparten så mange kapasiteter som de andre nasjonene, men tok på seg mange flere oppdrag. I dag er F-16 flåtens operative status på et nivå som de aldri før har vært, og Luftforsvaret har mange operative F-16 i forhold til antallet fly tilgjengelig.

680

Det er Forsvarets Logistikkorganisasjon Strategiske Anskaffelser (FLO SA) som har skrevet kontrakt med KAMS (Kongsberg Aviation Maintenance Service), for faseettersynet av Luftforsvarets siste F-16 fly. På onsdag ble det en fin markering av den siste vedlikeholdsleveransen fra base Kjeller, og en æra nærmer seg ubønnhørlig slutten.

Flyet med tailnummer 680 ble fløyet fra Kjeller til Bodø for å gå inn i den operative porteføljen til Luftforsvaret. 680 skal blant annet stå på QRA beredskap i sine siste operative måneder for Norge. 680 er det eneste som har vært med på alle de skarpe oppdragene til Luftforsvaret, og dette gjør den til en museumskandidat. Til tross for det har flyet fortsatt 300 timer igjen å gå på. De andre flyene som har fått sitt siste fasevedlikehold nærmer seg åtte tusen timer, den strukturelle grensen produsenten Lockheed Martin har satt for disse flyene, og de kan ikke fly utover dette timetallet. 

I løpet av årene har det blitt flydd over 397 000 flytimer med F-16 flåten. 122 fasevedlikehold har funnet sted, og én million arbeidstimer er gjennomført.

Planen er å selge nesten alle

Planen for Forsvarsmateriell er å selge nesten alle. Noen av flyene skal flys ut, for så å bli solgt som flydeler. Minst to av flyene er planlagt å settes på museum, både i Bodø og på Gardermoen. I Bodø er det et ønske om å få 659 på en påle utenfor terminalen. Dette flyet har flydd ut timene sine med vilje for å bevare det. Å ivareta historien er også viktig for dem som driver med denne viktige jobben. 

– Systemet var nytt for 40 år siden, og det bydde på utfordringer. Likevel har vi aldri før hatt et så stabilt fly, som også virker som det skal hele tiden, sier Roy Henning Tverbakk, nestkommanderende for vedlikeholdsskvadron og planstabsjef for F-16 i Bodø.

Tverbakk har alltid syntes at F-16 har vært spennende, spesielt fordi den har utviklet seg og gjennomgått «Midlife update.» Han synes det er trist at de fases ut, men fordi de fortsatt er i så bra teknisk stand, skal de selges videre. 

– Opp gjennom årene får man mange gode minner og treffer mange folk, både førstegangstjenestegjørende og kolleger, så jeg sitter igjen med mange inntrykk. Det var dessuten artig de gangene jeg fikk fly i baksetet i F-16, som jeg kanskje husker aller best, sier han.

Block 10 og 15

Den norske F-16 flåten består av Block 10 og Block 15 fly, hvor Block 10 er de eldste. Disse eldste flyene har overraskende nok flydd minst, og det er naturlig nok disse som også er mest aktuelle for salg. Den norske F-16 flåten har imidlertid blitt oppdatert hele veien frem til i dag, og det er i prinsippet lite som skiller en norsk Block 10 fra en Block 15 F-16.

Totalt ble det kjøpt 72 fly, i tillegg til 2 tosetere i 1989, 74 til sammen. Etter «midlife update» har F-16 blitt en helt ny flymaskin med elektronikk i cockpit og nye motorer i forhold til de man startet med. Flyet var moderne på 1980-tallet og er fortsatt moderne den dag i dag. Nå er de stasjonert i Bodø på Luftforsvarets base, hvor de skal fortsette å være Luftforsvarets skarpeste våpen fram til de går inn i solnedgangen ved nyttår. 

Ligger i verdenstoppen

Bård Solheim, F-16 flyger og tidligere sjef for basen i Bodø og under Libya-operasjonen med våre F-16, er nå testflyger for Forsvarsmateriell. Det er han og noen få andre som tester F-16 flyene i lufta etter større vedlikehold utført av KAMS. 

– Våre teknikere, både i KAMS og Luftforsvaret er kjempeflinke og ligger i verdenstoppen. Det beste med dem er at det aldri er et nei å få, de jobber knallhardt. Det hjelper mye at de har yrkesstolthet, sier Solheim.

På Kjeller jobber flyvere og teknikere stort sett sammen. Flyverne er dessuten halvveis teknikere hele gjengen, så det er åpent for å diskutere. Solheim forteller at de kaller seg «tekniske prøveflyvere» og at de kan fungere som et bindeledd mellom teknikerne og de kampklare operative flyverne på skvadronen. 

Testflyverne er også ute og flyr sammen med skvadronene. Slik holder de seg oppdaterte. En merkbar forskjell er dessuten at testflyverne skal vite mer om muligheter og tekniske begrensninger.

Fly 680 står og venter på sin avgang til Bodø, en flytur på én time, og man kan se at den har blitt godt vedlikeholdt.

Overraskelse til teknikerne

De siste flyene som har vært inne på fasevedlikehold har blitt markert med skvadronsflagg, også kalt flash. For å hedre alle F-16 skvadronene gjennom tiden, var tanken å markere de to siste leveransene med én flash på hver side av halen. Leveranse 668, levert 11.juni, fikk skvadronsflash 332 og 334. Leveranse 680 har skvadronsflash til 338 og 331.Flyteknikerne har også lagt til ekstra detaljer på sidene av det siste flyet, for å markere det siste fasevedlikeholdet. En symbolsk solnedgang og en signert hilsen. Da flymaskinene ble levert tilbake til Bodø, var dette en overraskelse. Og da Solheim kom tilbake, var det i et annet fly, som nå skal på klargjøring før en ny skjebne venter.