Ny stasjon på Jan Mayen - Norges kanskje mest kompliserte byggeprosjekt
Hvordan planlegger du et byggeprosjekt der nærmeste byggevarehandel er 1000 kilometer unna. Der arbeiderne må bo på en liten øy langt uti Ishavet flere uker i strekk. Og der bølgehøyde er noe du må ta hensyn til for å få fraktet materialene du trenger?
Svaret er: I detalj. Og stedet det skal bygges på? Jan Mayen. En liten øy langt uti det ugjestmilde Ishavet, 1000 kilometer unna det norske fastlandet. Øya kalles for Djeveløya, den har en levende vulkan i nordenden, og er virkelig et sted “Der ingen skulle tru at nokon kunne bu”.
Men det gjør det.
Bøtter i salongen når det regner
15 mennesker fra Forsvaret og to fra meteorologisk institutt drifter et lite samfunn der oppe. De bor og jobber i bygninger som ble bygget mellom 1958 og 1960, og den gang var ment å skulle vare i ti år. Nå - nesten sytti år senere - står det bøtter i salongen og korridorene når det regner. Asbest i veggene gjør at noen rom er avstengt, det sveises i garasjen i nærhet til olje og kjøretøy, fordi sveiseverkstedet er stengt. Kjøkkenet er gammelt og trangt, og overholder ikke moderne standarder for krav til hygiene og smittevern.
Skal kunne tåle både vulkanutbrudd og jordskjelv
Men endelig – flere tiår på overtid, skal noe skje. Forsvarsbygg er i gang med å bygge en ny stasjon for Forsvaret. Og dette er kanskje det mest kompliserte byggeprosjektet som pågår i Norge nå. Taket på bygningene skal tåle vekten av både snø og aske, hvis vulkanen plutselig skulle få et utbrudd. Sist gang var i 1985. Det kan skje igjen. Veggene skal tåle vinder med storms styrke. På jevnlig basis. Både vegger og tak skal kunne stå i mot jordskjelv som hyppig rister grunnen under føttene på de 17 sjelene som befolker øya. I mars i år målte de et skjelv til 6,6 på Richters skala.
– Vi møter veldig mye her vi ikke møter på en annen byggeplass, og små ting kan velte store lass, sier prosjektleder for byggeprosjektet, Randi-Grethe Pedersen. Hun jobber i Forsvarsbygg og leder byggeprosjektet.
Med seg har hun et knippe folk fra Forsvarsbygg som sammen skal sørge for at det som bygges skal kunne stå rustet mot både uvær og andre naturens luner. I tillegg samarbeider de med en sivil entreprenør - Hæhre Arctic, som har totalentreprenøransvar for byggeprosjektet. De har lang erfaring med bygging i arktiske strøk.
I nordenden av Jan Mayen finnes verdens nordligste aktive vulkan, Mount Beerenberg. Med sine 2 272 meter over havet er den også er et av Norges høyeste fjell. Sist gang den hadde utbrudd var i 1985. Foto: Torbjørn Kjosvold, Forsvaret.
Overalt på Jan Mayen finnes det fine svarte vulkansanden. Strendene er svarte og fjellsidene består av en blanding av svart, grønt og om vinteren hvitt. Fasadene må tåle jevnlig sandblåsing.
Må dimensjonere for sterke krefter
Det bygges nytt stasjonsbygg, nye verksteder, samt en ny nødforlegning. Til sammen 8600 nye m2 skal stå på plass i enden av prosjektet.
De seks bygningene de setter opp skal være vedlikeholdsfrie, og kunne stå i 100 år. Selv om husfasadene ofte dusjes med saltvann og sandblåses av den fine vulkanske sanden som bæres med vindene på øya. De skal også være så driftssikre som mulig. For besetningen er overlatt til seg selv om det skulle skje noe med byggene. Hjelpen er 1000 km unna og været kan hindre den fra i det hele tatt å komme fram. Derfor må bygningene på Jan Mayen bygges for å tåle syv ganger så mye som bygninger på fastlandet.
– Det er sterke krefter vi må dimensjonere byggene for. Dette er ting som skal stå støtt. Det koster litt ekstra å bygge sånn, sier Pedersen.
Alle bygg må henge sammen
Og alt må henge sammen, for når været rusker som verst kan ikke besetningen på stasjonen gå utendørs, da river vindene dem med ut på storhavet. Så alle rom må være forbundet med hverandre og være under samme tak.
Og om ikke dette er nok skal det bygges på en øy uten kai, havn eller gode veier. Med et begrenset antall dager hvor fly kan lande. På grunn av været. Og hvor bølger og sterke stormer kan gjøre det komplett mulig å komme til øya, eller oppholde seg utendørs på den.
– Vi har brukt mye tid på kostnadskalkyler, med tanke på frakt og rigg og logistikk for å si det sånn, sier Pedersen.
Ikke gjort i en håndvending å etterbestille
Excel-arkene hennes er trolig like store som festduker på et bryllupsdekket bord. Som prosjektleder må hun tenke tusen tanker i hodet, samtidig, og også evne å tenke dem langt fram. For der andre prosjektledere kan prosjektere med etterbestillinger på materialer, har hun sørget for at det er planlagt ned til antall skruer som trengs gjennom hele byggetiden. Der andre planlegger frakt ut fra når underleverandører har rom i kalenderen må gjengen i Forsvarsbygg i tillegg ta høyde for årstider, langtidsvarsler for vær og bølgehøyde.
Har vi glemt noe. Sikkert. Men det har ikke Pedersen og laget hennes. For forglemmelser koster utrolig mye, i både tid og penger, og kan gå på sikkerheten løs. Byggeprosjektet er en logistisk gordisk knute, men samtidig også noe av det mest spennende hun har jobbet med.
– Alle funksjoner for et helt samfunn skal inn i et eneste bygg, sier hun. Og vi er helt nødt til å tenke på hvor vi er og hvordan vi bygger. Vi har jobbet mye med å få til driftssikre og robuste bygg, som kan håndteres av et fåtall folk, som skiftes ut hvert halvår og som må klare seg alene, uten hjelp fra fastlandet, sier Pedersen.
Dronebilde som viser den nye stasjonsbygningern til venstre. Den består av moduler som er bygget på fastlandet, og montert sammen på øya.
Bygningene på Jan Mayen skal tåle sju ganger så mye som tilsvarende bygninger på fastlandet. Dronefoto: Forsvarsbygg.
Når fly melder sin ankomst er det besetningen selv som må rydde flystripen, bemanne flytårn, og sikre at flyet lander trygt og godt på øya. Foto: Torbjørn Kjosvold, Forsvaret.
Det er Forsvarets Hercules-fly som flyr opp til Ishavsøya. De kan lande på nesten alle slags underlag og i værforhold hvor andre fly må gi tapt. Foto: Torbjørn Kjosvold, Forsvaret.
Øya må kunne forsvares dersom det blir nødvendig
Budsjettet for byggeprosjektet er på drøyt 1,5 milliarder kroner. Så kan man spørre seg hvorfor Norge skal bruke så masse penger på å bygge en liten stasjon midt uti ingenting.
Selv om øya ligger isolert til, er beliggenheten også det som gjør den geostrategisk viktig. Øya ligger midt mellom Island, Grønland og Svalbard, og representerer et lite stykke fast land midt i de enorme havområdene mellom USA og Russland. Den kan komme til å spille en viktig rolle i å sikre det som kalles alliert manøverfrihet i Norskehavet, hvis det blir behov for det.
Siden Jan Mayen er norsk territorium er den dermed også del av NATOs ansvarsområde. Og skal kunne forsvares – om det skulle bli nødvendig.
Den viktigste værstasjonen i verden
Besetningen på Jan Mayen løser mange forskjellige oppgaver, inkludert samle inn værobservasjoner, drifte satellittnavigasjons-systemer, måler jordskjelvaktivitet og samle inn data til bruk i forskning, samt at de forvalter naturen der oppe i tråd med regler for naturreservat.
I tillegg til tilstedeværelse og suverenitetshevdelse er innsamling av værdata en prioritert oppgave. Meteorologene på Jan Mayen sender værdata til både Norge og flere land i Europa.
– Den meteorologiske stasjonen her er rangert som en av de viktigste i hele verden, sier Madsen.
For det været som treffer området rundt øya, kan så, så noen dager senere, slå som en knyttneve innover kystlinjen i både Norge og Nord-Europa. Gode data fra Jan Mayen kan i enkelte tilfeller redde liv andre steder, og i hvert fall begrense skade og kostnader.
Må legge til rette for at folk kan bo trygt og godt
– Og hvis vi skal ha tilstedeværelse her og opprettholde norsk suverenitet over øya, så må vi også legge til rette for at folk skal kunne bo og jobbe her oppe, sier Torgeir Madsen. Han er driftskoordinator for Jan Mayen, jobber i Cyberforsvaret som har ansvaret for Jan Mayen-stasjonen, og er også leder for brukergruppen fra Jan Mayen, som er en del av byggeprosjektet.
Besetningen på Jan Mayen bor på stasjonen seks måneder i strekk, og må stort sett klare seg selv gjennom hele perioden de er der. For at de skal kunne leve der opp må de ha ulike fagbakgrunner i besetningen, som sykepleier, tekniker, elektriker, kokk, renholder, ingeniør med flere. Sagt på en annen måte må de ha bred nok kompetanse til å kunne drifte og vedlikeholde alle systemene som er på øya, inkludert drifte selve stasjonen slik at den er en trygg arbeidsplass og godt hjem for alle i den perioden de er der oppe.
Egen dusj og do, og kjøkken med skitten- og ren-sone
Og for å få til dette, er det i følge Madsen tre ting som må være på plass: Folk må kunne bo godt og komfortabelt, kunne utføre jobben på en trygg og forsvarlig måte og ha et ordentlig kjøkken.
De nye rommene, som på øya kalles lugarer, blir større og får egen dusj og do på rommet. Verkstedene blir bedre tilrettelagt for oppgavene som skal løses, og kjøkkenet blir større og moderne og med egen skitten- og ren-sone.
Må ha utstyr til å ta hånd om skadd personell
I brukergruppen hvor Madsen sitter har de rådført seg med personell som tidligere har vært på Jan Mayen:
– Vi har bedt om innspill på hva som skal til for å få til optimal verkstedrift og en god arbeidsflyt. Og i forhold til sykestua har vi hatt en runde med Forsvarets sanitet for å få råd i forhold til hvordan det er best å være utstyrt for å kunne ta imot skipbrudne på øya og håndtere personell som er skadet, sier Madsen.
I tillegg har de tenkt gjennom størrelse og form på verkstedene sånn at bilder og annet utstyr kan stå innendørs når det losses, og at kjøretøy skal kunne kjøres inn og ut uavhengig av hverandre. Det samme gjelder for kjøkkenet:
– Alle forsyningene til kjøkkenet kommer på flypaller. Nå får vi et varemottak som har plass til to flypaller, sånn at det kan lastes smidig inn og ut.
Søppelet hentes én gang i året
De har også fått sitt et eget pressesenter. Men det er ikke tiltenkt journalister. Når pressen går på Jan Mayen, er det søppelpresse det er snakk om. Søppelet blir nemlig bare hentet én gang i året, så da er det viktig å kunne presse det sammen så det tar lite plass i mellomtiden.
I tillegg har de jobbet grundig med de sosiale sonene, fortsetter Pedersen.
– Det er jo bare 17 personer her sammen over tid, så det er viktig å klare å knytte alle sammen. Vi bygger rom som skal dekke ulike funksjoner som stue, matsal, bar, bibliotek, og gymsal, forklarer hun.
Sistnevnte bygges også som et amfi med 54 sitteplasser og med storskjerm som kan felles ned, sånn gymsal blir til en kinosal, eller et briefing-rom når stasjonen får besøk fra fastlandet.
– Å løse dette prosjektet tverrfaglig, som et samarbeid med Cyberforsvaret, Forsvarsbygg og Hæhre er viktig for å lykkes. Vi må ha med både de som kjenner behovene til Forsvaret og besetningen, kjenner klimaet og værmessige utfordringer, og kan bygge og prosjektere.
– På femtitallet var det ikke noe som het HMS
Det går ikke å snakke om byggeprosjekt på Jan Mayen uten å komme innpå ilandføring av materialer. For hvordan løse det når øya verken har kai eller havneområde?
Da forrige stasjonsbygg ble bygget lastet de over tung last i grov sjø, uten sikkerhetsutstyr eller risikovurdering:
– På femtitallet var ikke noe som het HMS. Vi kan ikke gjøre det på den måten de gjorde det, for da ivaretar vi ikke sikkerheten til verken folk og materiell, sier Pedersen, og forteller at de ikke egentlig hadde noen gode alternativer til ilandføring, og måtte bruke det beste av de dårlige. Og også det var utfordrende.
De har valgt å bruke en stor lekter som holdes på plass med to slepebåter. Så har store frakteskip kommet i flere omganger fra fastlandet, med utstyr og materialer, som har blitt lastet over på lekteren og trukket i land. Det måtte til en 3-4 runder med lekter for tømme lastebåt hver gang
– Vi måtte ha rolig sjø for å få til dette, så det har vært mye ventetid, sier Pedersen.
I tillegg til lasteskip har de også hatt flere båter oppe med gruslaster. Endel leveranser har også kommet via luften.
Bistand fra Forsvaret på transport og bomuligheter
Forsvarets Hercules-fly har flydd både folk og forsyninger på jevnlig basis, og kystvakten har bistått med å få opp folk når det har vært teleløsning i vår, og rullebanen ikke var mulig å bruke.
– Vi har hatt et godt samarbeid med Cyberforsvaret, og prøvd å bygge opp minst mulig midlertidig. For å slippe at entreprenøren vår, Hæhre, måtte bygge seg opp selv her, så har Forsvarsbygg leid tjenester på stasjonen. Som på sin side har oppbemannet seg litt i byggeperioden, for å betjene et ekstra antall mennesker.
Må jobbe raskt
I det denne artikkelen skrives er værvinduet over Jan Mayen i ferd med å lukkes. De går inn i mørkets og stormenes tid. Det aller meste har nå kommet på plass utvendig. Såler er støpt, og moduler løftet på plass.
– Det er mange kolleger i byggebransjen som har bemerket at vi jobber så raskt og kjører dette som et hasteprosjekt. Men vi er jo så avhengige av å utnytte den korte sommersesongen her. Vi har jobbet på spreng for å få et tett bygg i høst sånn at vi kan jobbe inne når vinteren straks setter inn, og spare byggetid, sier Pedersen.
Liten skrue kan velte stort lass
Men tidsplanen holdt på å skjære seg. På en sånn plass som Jan Mayen kan en liten ting som man ikke ofrer en tanke på fastlandet, bli et kjempestort problem. For da de skulle montere taket på stasjonen, sånn at det skal kunne tåle vinterstormene som snart setter inn for fullt, så oppdaget de at produsenten hadde redusert antall skruer i pakkene de hadde kjøpt. I en eske som skulle romme 50 skruer, lå det plutselig bare 25.
Da er det ikke bare å stikke innom nærmeste Byggmax, for den er nemlig 1000 kilometer unna. Og de planlagte flight-ene opp til øya før flysesongen er over for i år, var allerede stappet fulle med mat og andre ting som trengs på en stasjon som ikke bare skal fø på den vanlige besetningen, men også nå holde liv i arbeidsfolk i tillegg.
– Og til et stort bygg er det jo flere tusen kilo som må til, bare i skruer. Så det er jo ikke gjort i en håndvending å stikke noen ekstra skruer i lommen. Det må ryddes plass på transportflyet og så må man håpe på godt vær sånn at flyet klarer å lande. Det er små marginer som styrer om ting skal gå bra, sier Pedersen. Men det løste seg likevel. De fant plass til skruer. Og taket kom på.
Ny stasjon ferdig i 2027
Det gjenstår fortsatt en god del arbeid innendørs både i stasjonsbygget og de tilliggende verkstedene og nødforlegning. Planen er at neste vinterkontingent skal overta stasjonsbygget og begynne med installering av elektrisk utstyr, og så formelt overta stasjonsbygget i februar 2027.
Selv om det blir fint med dusj og do på rommene så ser likevel Torgeir Madsen mest fram til å få overta et driftssikkert bygg. Han gleder seg til å få bedre plass, og til å få en ny storgarasje som består av to deler med plass til utstyr i begge.
– Sånn at hvis den ene brenner kan vi likevel ta ut utstyr fra den andre. Og dermed være i stand ta ned fly trygt på flystripen, når hjelpen fra fastlandet kommer, sier Madsen. Beredskap står høyt i bevisstheten til alle som jobber på Jan Mayen.
Hele det norske samfunnet får nytte av dette
I tillegg kan de med det nye bygget ta imot gjester og forskere på opphold av lengre varighet, fra både universitet og andre aktører.
– Så ikke bare Forsvaret, men hele samfunnet får nytte av dette. De nye lokalene blir dobbelt så store og kan romme veldig mange funksjoner som ikke vært her før og mange flere kan være her samtidig, sier han.
Men selv når de nye byggene tas i bruk er ikke jobben til Pedersen i Forsvarsbygg over:
Da starter et like stort prosjekt for drøyt 5000 m2 med gamle bygninger skal rives. Og alt som ikke skal brukes videre må skal fraktes tilbake til fastlandet. Hver spiker, plankebit og takplate.
Med de samme utfordringene knyttet til vær, bølger, vind og kapasitet.
– Det blir et stort prosjekt også i enden av byggeprosjektet. Og vi skal evaluere ilandføringsbiten for å se om vi skal gjøre noen endringer til alt skal fraktes bort. Men vi har fått det til før så det går nok, avslutter Pedersen.
Om Forsvaret på Jan Mayen
- Jan Mayen er en norsk arktisk øy som ble lagt under norsk suverenitet i 1930.
- Øya er 377 km² stor, omtrent som Oslo kommune.
- Jan Mayen har vært base for hvalfangst, meteorologisk forskning og militær beredskap. I dag er den et symbol på norsk tilstedeværelse i Arktis.
- Oppgaver: I tillegg til værtjenesten der ute drifter personellet satellittnavigasjonssystemer og radiomaster. Satellittnavigasjonssystemet er en del av et stort nettverk av liknende systemer som står rundt omkring i hele verden
- Selv om Jan Mayen er langt fra fastlandet, er øya en del av Norge. Og en del av Norge som må forsvares dersom det er nødvendig.
- Det er Cyberforsvaret som drifter basen Forsvaret har på øya.
- Jan Mayen skal gjennom en total fornyelse for å sikre fremtidig tilstedeværelse og aktivitet på den strategisk viktige øya.