Norsk English
212CD-ubaat

Ubåtprogrammet overført fra FD til Forsvaret

Ansvaret for ubåtprogrammet er nå formelt overført fra Forsvarsdepartementet (FD) til Forsvarsstaben (FST). Overføringen skjer i tråd med planen og følger samme modell som ble brukt for F-35-programmet.

Overføringen ble uken før pinse markert under det halvårlige koordineringsforumet for ubåtprogrammet – et sentralt møtepunkt for samarbeid, koordinering og styring i programmet.

ubaatprogram.jpg
Øystein Storebø, leder for ubåtprogrammet. Foto: Privat

– Ubåter er en av få nasjonale strategiske kapasiteter. De nye ubåtene blir større Ula-klassen som vi har i dag. De får oppdaterte og helt nye evner sammenlignet med Ula-klassen, sier flaggkommandør Øystein Storebø, leder for ubåtprogrammet.

De seks nye norske ubåtene av typen 212CD skal etter planen fases inn i perioden 2029–2038. De erstatter dagens seks ubåter av Ula-klassen, som ble innfaset i årene 1989–1992.

​​Fire år til drift

Overføringen fra FD til Forsvaret vil pågå ut 2025, ettersom det fortsatt gjenstår enkelte myndighetsavklaringer og oppgaver. Ubåtprogrammet består av 14 delprosjekter som samlet skal sikre Norges evne til å ha tilgjengelige og operative ubåter i årene fremover.

– Overføringen skjer i tråd med at programmet nærmer seg drift. Den første nye ubåten skal sjøsettes i 2027 for innledende sjøprøver og blir deretter levert til Sjøforsvaret i 2029, sier Storebø.

​​Bygninger og personell

Parallelt med dette må også EBA og personell være klare til å ta imot den første ubåten. Siden det er Forsvaret som skal drifte ubåtene, er det derfor naturlig at programmet og prosjekteierskapet nå overføres fra FD til Forsvaret.

– Men også her gjenstår det noe mer myndighetsarbeid. I tillegg skjer eierstyringen gjennom et styre sammen med partnerland Tyskland. Men dette har vi etablert rutiner for, sier han.

​Dette er prosjektet

Regjeringen valgte i 2017 Tyskland som strategisk samarbeidspartner for nye ubåter. Stortinget godkjente prosjektet samme år, noe som også inkluderte Tyskland som strategisk samarbeidspartner for sjømålsmissiler og inkludert utvikling av neste generasjon sjømålsmissiler.

De nye ubåtene, 212CD, er basert på det tyske 212A-ubåtdesignet. Til sammen omfatter anskaffelsen 12 nye ubåter, der Tyskland og Norge til slutt vil kunne ha seks hver, gitt Stortingets tilslutning for de ytterligere to norske ubåtene.

Formidabel kapasitetsøkning under vann​​​​

Prosjektet innebærer en formidabel maritim satsing i begge land og et viktig bidrag for å øke kapasiteten til NATO i undervannsdomenet. Et større og likt antall identiske ubåter gir Norge og Tyskland muligheten til å realisere betydelige effekter, både i anskaffelsen og gjennom hele levetiden til den nye ubåtklassen, ikke minst for reduserte levetidskostnader.

I desember i fjor var det grunnsteinsnedleggelse for de nye ubåtfasilitetene​ på Haakonsvern i Bergen med Tysklands forsvarsminister Boris Pistorius og daværende forsvarsminister Bjørn Arild Gram til stede.

Det jobbes også mot Canada, Polen og Hellas som mulige nye partnere i ubåtsamarbeidet.