
Vedlikeholdes i Italia
4. juli landet et av Norges F-35 på Camari luftforsvarsbase i Italia. Dette er det første av en rekke fly som skal vedlikeholdes gjennom et internasjonalt samarbeid i F-35-programmet.
Det har allerede gått noen år siden F-35 så norsk jord for første gang i 2017. Til nå har vedlikeholdet kun dreid seg om daglig vedlikehold, noe som gjennomføres av teknisk personell på 132 luftving på Ørland. Større modifikasjoner og oppgraderinger som etter hvert vil bli nødvendig, vil derimot
gjennomføres på luftforsvarsbasen Cameri, nordvest for Milano.
Utstrakt samarbeid
– Årsaken til at vi i dag sender det første flyet til Cameri i Italia, henger sammen med konseptet for global understøttelse av F-35 i partnerskapet. Tanken er kort fortalt at ikke samtlige partnere og brukere av F-35 nødvendigvis trenger å ha alle kapasiteter for å understøtte våpensystemet
gjennom hele flyets levetid, forklarer André Kosiander, sjef for vedlikeholdsgruppen på Ørland.
Terje Vik er en av to norske befal som tjenestegjør på Cameri. Sammen med Katharina Berild jobber han her for å ivareta norske interesser i forbindelse med vedlikeholdet som gjøres.
Vik forteller at det i F-35-programmet er etablert et utstrakt samarbeid med industrien i de ulike partnerlandene.
– I tillegg til en rekke norske selskaper som leverer komponenter til F-35, har Kongsberg Aviation Maintenance Services A/S (KAMS) etablert et verksted for motorvedlikehold på Rygge. På samme måte har det italienske selskapet Leonardo etablert en tilsvarende vedlikeholdsfasilitet for selve flyet
på Cameri, forteller Vik.
Leonardo er en underkontraktør av Lockheed Martin, og den fysiske jobben på Norges F-35 gjøres av Leonardos personell.
– På de første norske flyene som skal til Cameri, er det i all hovedsak utbedringer på selve flyets struktur som skal gjennomføres. Det er individuelle forskjeller på hvor mye jobb som skal gjøre på flyene, men verkstedoppholdet vil ha en varighet på cirka seks måneder, sier Vik.
I tillegg til arbeidet på de norske flyene, vil Leonardo også drive vedlikehold av italienske, britiske og nederlandske F-35.
Produsenten av flyene utarbeider mange ulike modifikasjoner og hver av disse må utføres innen en fastsatt dato eller et antall driftstimer.
– Basert på gitte forutsetninger fra produsenten forsøker man å slå sammen flere modifikasjoner for å oppnå et kosteffektivt depot-vedlikehold som i minst mulig grad tar flyene ut av operativ tjeneste, sier Vik.
Får skryt
Italiernerne har så vidt begynt arbeidet på det norske flyet, og er overrasket over hvor godt det har blitt vedlikeholdt. De gir uttrykk for at flyet ser ut som det er helt nytt, til tross for at det har tilbakelagt nesten 1000 flytimer.
– Det er en ganske imponerende tilbakemelding for et fly vi har operert siden 2018 og tyder på at den norske F-35-flåten er verdensledende på godt vedlikehold, sier Kosiander.
– Stor honnør til de kvinner og menn som vedlikeholder og ivaretar flyene
hver eneste dag på Ørland, legger han til.
Flyet som landet på Camari 4. juli, er det første utenlandske flyet som blir vedlikeholdt i Italia, og er planlagt ferdig 17. november 2022. Planen er at det til enhver tid de neste årene vil være en norsk F-35 inne til vedlikehold på Camari.