– Et kvantesprang

Smilene satt løst da det første norskeide NH90-helikopteret ble overlevert til Luftforsvaret.

Forsvaret har bestilt​ totalt 14 nye NH90-helikoptre. Tirsdag 24. januar, 2012, ble det første av helikoptrene offisielt overlevert fra Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) til Luftforsvaret.

– NH90 tilfører norsk sjømakt en betydelig dimensjon, i tett samarbeid med Luftforsvaret, uttalte en fornøyd generalinspektør for Luftforsvaret, generalmajor Finn Kristian Hannestad.

Kvantesprang

Forsvarsminister Espen Barth Eide la heller ikke skjul på at dette har vært en svært etterlengtet dag

– Dette er en fantastisk dag. En veldig viktig dag for Forsvaret, for Norge og for Bardufoss. Det er en dag vi har ventet på lenge, vel lenge vil noen mene, men nå er den endelig her. Dette er et kvantesprang på mange måter, og en illustrasjon på hvordan det moderne Forsvaret henger sammen, poengterte en tydelig fornøyd forsvarsminister.

– Uten på noen måte å si noe som er til forkleinelse for landforsvaret, så er det klart at noen av våre tyngste og viktigste sikkerhetspolitiske utfordringer ligger til havs, la Eide til.

Forsvaret skrev i 2001 kontrakt på 14 helikoptre av typen NH90 NFH (Nato Frigate Helicopter). Maskinene tilpasses norske behov og klimatiske forhold.

Seks helikoptre utrustes med rolleutstyr for antiubåt- og overflatekrigføring og stasjoneres på de fem fregattene av Fridtjof Nansen-klassen med hovedbase på Haakonsvern. Åtte maskiner utrustes for kystvaktrollen og skal erstatte dagens Lynx-helikoptere.

​​​​​​Fleksibelt

Fleksibilitet sikres ved at helikoptrene kan skifte roller ved av- og påmontering av utstyr. Alle Forsvarets 14 NH90 vil ha identisk grunnutrustning. For best mulig å kunne tilpasse helikoptrene for ulike roller og oppdrag, som søk og redning, kystvakt, anti-ubåtkrigføring, overflateovervåkning med mer, kan helikoptrene i løpet av få timer av- eller påmontere ulike sensor- og våpenpakker.

Helikoptrene vil blant annet være utstyrt med kommunikasjonsmidler og datalinker for å videresende taktisk kommunikasjon til moderskipene og samarbeidsstyrker. De vil også være godt egnet til søk og redning, ved bording og logistikkoperasjoner.

Norske NH90 vil ha enkelte løsninger som avviker fra standard​en for den maritime NH90-versjonen; digital kartløsning, eksterne redningsflåter, ekstra interne drivstofftan​ker, mission recoder, hjelmmontert sikt og display med mer.