Norsk English

Aller siste landing

7. desember 2014 utførte Lynx-helikoptrene sitt aller siste oppdrag med Kystvakten. En over 30 år lang æra er dermed over.

Lynx-systemet, Forsvarets maritime helikopterkapasitet, er nå snart historie. Den siste landingen på KV «Svalbard», rett utenfor Sortland, ble markert søndag kveld. Det ble en vemodig, men verdig siste landing på dekk på «Svalbard».​

​Pensjoneres med Lynx

Geir Eilertsen (59) har vært med Lynx helt siden 1982, og de siste årene som teknisk navigatør. Nå pensjoneres han samtidig med Lynx.

– Det er selvfølgelig vemodig at Lynx nå har hatt sin siste landing. Det er det ikke tvil om. Jeg har vært med i tykt og tynt med denne dama i noen år, og kjenner til alle småfeilene. Men vi vet samtidig hvordan hun oppfører seg til enhver tid, humrer Eilertsen.

Han tror det blir spennende for dem som nå skal følge arvtakeren NH-90 framover.

– På alle måter en bedre flymaskin. Mer moderne, bedre rekkevidde, bedre sensorer, bedre på det meste, sier Eilertsen. 

Vannskille

– All ære til Lynx og det mannskapet som har jobbet med den i vel 33 år. Lynx har betydd utrolig mye, ikke minst for at vi skal få utført vår primærfunksjon som er fiskerikontroll og inspeksjoner. Men også mange menneskeliv på havet er berget takket være Lynx, sier sjefen for Kystvakten, Sverre Nordahl Engeness.

Flaggkommandøren sier Lynx har vært med på mange tøffe oppdrag sammen med Kystvakten – i all slags vær og vind – men at vi nå står ved et vannskille. Nå skal all energi brukes på å få NH-90 godt innfaset.

– Samarbeidet mellom Luftforsvaret og Sjøforsvaret har vært helt avgjørende for det gode samvirket med Lynx. Helikopteret er en organisk del av fartøyet, og det kommer vi til å videreføre på NH-90, forteller Engeness.

Helikopterbærende fartøy

– Jeg kjenner på at denne dagen er trist og vemodig, men samtidig forteller det oss at vi er på vei til noe nytt. Nå er det ingen vei tilbake, nå skal NH-90 levere, og det gjør den også, understreker oberst Helge Martin Rasmussen, sjef 139 Luftving på Bardufoss flystasjon.

Han forteller at dette er en verdig og en historisk dag, en dag å minnes mange år framover i tid.

– Lynx har vært en avgjørende faktor for Kystvakten. Ryktene om helikopterbærende fartøyer når langt ute på havet, forteller Rasmussen.

Han drar særlig fram  den tekniske kompetansen som har holdt liv i den aldrende flymaskinen. ​

Til flymuseet i Bodø

Mandag 8. desember tok den andre av de to gjenværende operative maskinene av for siste gang på Bardufoss flystasjon i retning Luftforsvarets skolesenter på Kjevik. Der skal den tilbringe pensjonisttilværelsen blant flytekniske befalsskoleelever.

På tirsdag forbedrer helikopter «207» ytterligere sin egen verdensrekord som den Lynx i verden som har flydd mest. Til sammen vil den logge 9200 timer. Denne flymaskinen tar av fra Bardufoss tirsdag 9. desember i retning Bodø hovedflystasjon. Der skal den stå operativ ut året. ​

En av de første dagene i 2015 blir den tauet videre til Flymuseet i Bodø der verdensrekordholderen får sin velfortjente plass.

Historien til Lynx

​​Lynx er blitt brukt som et kystvakthelikopter. Det har fungert som Kystvaktens forlengede arm og øyne, og har med sin store radardekning og hastighet gitt Kystvakten betydelig økt operasjonsområde. En av hovedoppgavene til Lynx har vært å bidra til inspeksjon av fartøyer.

I tillegg til å drive rekognoserings- og overvåkingsarbeid innenfor norsk økonomisk sone, har Lynx også bidratt til det sivile samfunn. Søk- og redningsoppdrag, ambulansevirksomhet og støtte til blant annet Metrologisk institutt har flere ganger bidratt til å redde menneskeliv.​

Historien til Lynx i Norge:

23. januar 1981: Første norske Lynx i lufta

  • 3.​ september 1981: Første Lynx-landing på norsk jord i Florø
  • 1. mai 1983: 337-skvadronen regnes som fult operativ innen fartøybaserte 
kystvaktoperasjoner
  • 11. august 1984: Westland Lynx setter verdensrekord som raskeste serieproduserte 
helikopter
  • 12. januar 1988: Helikopter 235 havarerer på isen ved Andsvatn. Heldigvis ingen 
personskader, men helikopteret ble totalvraket
  • 26. oktober 2012: Lynx bidro til å redde beset​ningsmedlemmer da autolinebåten Kamaro fikk 
motorhavari
  • 7. desember 2014: Siste landing med Lynx på Kystvakt
  • 31. desember 2014: Operasjonene med Lynx avsluttes