Norsk Seahawk-besetning landet på KV Jan Mayen
For første gang har en norsk besetning landet med et MH 60R Seahawk helikopter på et norsk kystvaktfartøy.
Landingen på KV Jan Mayen markerer et viktig steg i arbeidet med å bygge opp igjen den maritime helikopterkapasiteten og er en tydelig milepæl for Luftforsvaret.
– Dette er en stor milepæl for hele det maritime helikoptermiljøet, sier oberstløytnant Kjetil Bjørkum, sjef for 337 skvadron.
Hendelsen fant sted 9. oktober, dagen etter at 337 skvadron ble gjenopprettet ved 131 luftving på Bardufoss. Sammen symboliserer disse to begivenhetene et nytt kapittel i utviklingen av Norges operative evne til havs.
Samarbeid på tvers av land og grener
Helikopteret som landet på KV Jan Mayen var dansk, mens besetningen var norsk. Den norske besetningen deltar i et utvekslingsprogram med Danmark, der norske piloter og teknikere får opplæring på Seahawk systemet. Danmark har operert helikoptertypen siden 2017, og erfaringene de deler er avgjørende for at Norge skal være klare til å ta i bruk sine egne maskiner.
Programmet er et resultat av tett samarbeid mellom Luftforsvaret, Kystvakten og Forsvarsmateriell, og skal sikre at norsk personell har nødvendig kompetanse før de seks nye MH 60R Seahawk helikoptrene leveres til Kystvakten i årene som kommer.
– Samarbeidet med Danmark gir oss verdifull erfaring og gjør at vi står godt rustet når de norske helikoptrene skal settes i operativ drift, sier Bjørkum.
Cross-deck trening i praksis
Under øvelsen fikk både luft- og sjøpersonell verdifull trening i cross-deck operasjoner, et begrep som brukes når et helikopter fra ett fartøy eller én nasjon opererer fra et annet lands fartøy.
Dette stiller høye krav til samhandling, kommunikasjon og tekniske prosedyrer, og er en kjernekompetanse for moderne maritime operasjoner.
For Luftforsvaret gir denne treningen praktisk erfaring i å operere på tvers av systemer og nasjoner. For Kystvakten betyr det økt evne til å ta imot og støtte ulike typer helikoptre til sjøs, noe som er avgjørende for søk og redning, myndighetsutøvelse og overvåkning i norske havområder.
Samtrening i antiubåtoperasjoner
Parallelt med landingen på KV Jan Mayen gjennomførte norsk og dansk personell øvelse PANDION 25 utenfor Haakonsvern.
Her trente danske Seahawk helikoptre sammen med norsk ubåttjeneste på antiubåtoperasjoner (ASW) i krevende forhold. Øvelsen ga dansk personell muligheten til å trene mot et faktisk undervannsmål i sjøen, mens Norge bidro med erfaring og fasiliteter fra et fagmiljø med lang erfaring innen anti-ubåtkrigføring.
For Luftforsvaret er dette en del av helheten i oppbyggingen av den maritime helikopterkapasiteten og en trening som styrker samvirket mellom sjø- og luftstyrker.
Sammen for økt beredskap
Skipssjef på KV Jan Mayen, kommandørkaptein Jonas Lauten, beskriver landingen som et resultat av bred innsats på tvers av fagmiljøer:
– Med Seahawk stående på dekk gir det oss ytterligere motivasjon til å jobbe videre for å tilføre Kystvakten en sårt tiltrengt kapasitet. Dette vil styrke vår evne til å løse oppdrag som myndighetsutøvelse, søk og redning, og ressurskontroll i våre havområder.
Sjefsmester i Kystvakten, flaggmester Lars E. Lilleng, fremhever samarbeidet med Luftforsvaret:
– Vi skal i tett samarbeid med 337 skvadron fortsette treningen med bruk av dansk Seahawk, slik at vi er klare til å operere våre egne helikoptre fra Kystvaktens fartøyer så snart de leveres.
En ny fase for Luftforsvaret
Gjenopprettelsen av 337 skvadron og den første landingen på et norsk fartøy markerer et tydelig skifte for Luftforsvaret.
– Arbeidet med å reetablere helikopterkapasiteten på kystvaktfartøyene handler ikke bare om nye maskiner, men om å bygge et komplett og moderne operativt system, avslutter Bjørkum.
Med erfaringene fra Danmark, styrket samarbeid med Kystvakten og solid forankring i 131 luftving tar Luftforsvaret nå et stort steg fremover mot å levere en robust og fleksibel helikoptertjeneste.
Dette vil styrke Norges evne til å operere til havs, i nord og under krevende forhold.