Norske F-35A gjennomfører landing på motorvei i Finland for første gang

Norske F-35 landet på motorvei i Finland

Aldri før har kampflyet Lockheed Martin F-35A landet på en motorvei. Torsdag 21. september landet to norske F-35A på landeveien i Tervo i Finland.

— Dette er en milepæl, ikke bare for Luftforsvaret, men også for Norden og NATO. Dette viser vår evne til å ta i bruk et spredningskonsept. Kampfly er sårbare på bakken, så ved å kunne bruke småflyplasser – og nå også motorveier – øker vi overlevelsesevnen i krig. I tillegg er dette også en synliggjøring av den rivende utviklingen vi har iverksatt innen luftmilitært samarbeid i Norden, sier generalmajor Rolf Folland, sjef for Luftforsvaret.

20230921_OAV_51364_export.jpg
Norske F-35A gjennomfører «touch and go» på en hovedvei i Finland for første gang. Foto: Ole Andreas Vekve, Forsvaret

Viktig for NATO og Norge

Kampflyet F-35 har helt unike egenskaper som gjør det til et av verdens mest moderne kampfly. F-35 kan operere fra mange baser og lokasjoner, men begrenses av hvor lenge flyet kan fungere uten etterforsyning av våpen, drivstoff og teknisk bakkestøtte.

Finland ble tidligere i år medlem av NATO og er en viktig samarbeidspartner for det norske luftforsvaret.

– Finland har i lang tid vært en nær partner, og nå også en alliert. De har en infrastruktur med rette og brede motorveier som gjør at vi kan videreutvikle vårt spredningskonsept for krig, sier Folland.

sjef Luftforsvaret, generalmajor Rolf Folland - Foto Eivind Byre _ Forsvaret.jpg
Generalmajor Rolf Folland, sjef for Luftforsvaret. Foto: Eivind Byre, Forsvaret

– Målet med spredningskonseptet er å gjøre det mer utfordrende for en fiende å ta ut våre fly når de må være på bakken. Skal et slikt konsept fungere, må vi kartlegge alle muligheter, og øve på det, sier Folland.

Foto Eivind Byre _ Forsvaret.jpg
Foto: Eivind Byre, Forsvaret

«Hotpit refueling»

Flyene landet rundt klokken 15.00 norsk tid 21. september på en hovedvei i Tervo etter å ha deltatt i en samtrening med finske F-18.

– Luftforsvaret i de nordiske landene har vist et stort initiativ innenfor nordisk samarbeid, og har kommet veldig langt. Denne landingen er et veldig godt eksempel på dette, og viser at de nordiske landene snart kan operere sammen som en koordinert styrke, sier forsvarssjef Eirik Kristoffersen.

Umiddelbart etter landing ble det gjennomført fylling av drivstoff med motorene i gang – en «hotpit refueling». Kort tid etter tok flyene av og var klare for nye oppdrag.

– Med Finlands inntreden i NATO og Sveriges nærliggende medlemskap har de nordiske landene et særlig ansvar for å utvikle og koordinere NATOs avskrekking i nordområdene, sier forsvarsminister Bjørn Arild Gram.

– Nordens fremtidige luftforsvar kommer til å bestå av mer enn 200 kampfly, og det er veldig bra at vi er i gang med å utvikle det nordiske samarbeidet om militære luftoperasjoner, avslutter forsvarsministeren.

20230921_OAV_51498_export.jpg
Norske F-35A tar av fra motorvei i Finland for første gang. Foto: Ole Andreas Vekve, Forsvaret

F-35B har landet på vei tidligere

Frem til sommeren i år hadde F-35-nasjonene til sammen akkumulert over 650 000 flytimer, hvorav over 20 000 timer er fløyet med norske fly. Flytypen blir levert i flere varianter. Luftforsvarets landing på motorvei med F-35A er første gang det gjennomføres med denne typen. USA har tidligere landet på motorvei med noen av sine F-35B. Det er en såkalt STOVL-versjon (short takeoff / vertical landing), som kan lande mer eller mindre vertikalt eksempelvis på hangarskip og veier.

20230921_OAV_51475_export.jpg
Norske F-35A tar av fra vei i Finland for første gang. Foto: Ole Andreas Vekve, Forsvaret

Kontaktpunkt for pressen:
Stian Roen
major / talsperson for Luftforsvaret
+47 915 24 068