Norsk English
Hurst Point ankommer S¿rreisa, som f¿rste allierte skip med materiell og kj¿ret¿y til Cold Response 2022. Skipet ble losset med god hjelp fra sivile og milit¾re akt¿rer.
 *** Local Caption *** Hurst Point arrives in S¿rreisa, as the first allied ship with equipment and vehicles for Cold Response 2022. The ship was unloaded with help from civilian and military partners.

Anløpsforskriften

Alle utenlandske fartøy, eller utenlandsk skipsfører på et norskregistrert fartøy som er over 15 meter i lengde eller 50 bruttotonn, må følge anløpsforskriften.

This page in english

Anløpsforskriften, eller Forskrift om fremmede fartøyers anløp til og ferdsel i norsk territorialfarvann, bidrar til at norske myndigheter kan utøve suverenitetshevdelse i norsk territorialfarvann. Forskriften skal sikre at norske myndigheter får situasjonsforståelse og kontroll over fremmed skipstrafikk til, fra og i norsk territorialfarvann, av hensyn til rikets sikkerhet, beredskap og forsvar.

Det er Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) som har ansvaret for å følge opp bestemmelsene i forskriften.

Disse gjelder forskriften for

  • Alle fremmede fartøy med største lengde 15 meter eller mer, eller med bruttotonnasje 50 eller mer. Forskriften gjelder også utstyr som tilhører fartøyet (livbåter, lettbåter, ribbfartøy o.l.). For fremmede fartøy som særskilt nevnt i § 9 gjelder forskriften uansett størrelse.
  • For fremmede undervannsfartøy, inkludert undervannsdroner, gjelder forskriften uansett størrelse.
  • Forskriften gjelder fremmede autonome, ubemannede fartøy, så vel som fartøy med eller uten eget fremdriftssystem, som opereres fra fartøy, plattform eller land uansett størrelse.
  • Forskriften gjelder ikke fremmede statsfartøy benyttet for ikke-kommersielle formål eller militære fartøy.

Ha oppdatert seilingsplan

  • Når du ferdes i norske indre farvann, må du alltid sørge for at seilingsplanen din er oppdatert. Dersom det skjer endringer i din estimerte ankomsttid (ETA) eller avgangstid (ETD), og du ankommer tidligere eller senere enn opprinnelig planlagt, må du gi beskjed så snart som mulig.
  • Oppdateringer skal helst sendes gjennom Safe Sea Net Norway (SSNN). 
  • Alternativt til Kystovervåkningssenteret som har døgnåpent og kan nås via
  • Dersom fartøyets ETD har utløpt, eller hvis seilingsplanen endres, og du planlegger å besøke en ny eller annen havn, er det viktig at du oppdaterer seilingsplanen umiddelbart. Unnlatelse av å gi oppdatert informasjon kan føre til bøter eller andre sanksjoner.

Godkjenning før ankring

  • Alle fartøy som er pålagt å rapportere, må sende en søknad til Kystovervåkningssenteret (CSC) på csc@coss.mil.no og få godkjenning før de ankrer opp.
  • Godkjenning fra los, havnemyndigheter eller sjøtrafikksentral er ikke tilstrekkelig; godkjenning fra CSC er obligatorisk.
  • Dersom fartøyet ankrer uten nødvendig godkjenning, kan dette føre til bøter eller andre sanksjoner.

Safe Sea Net

For fartøy som rapporterer via Safe Sea Net, er det avgjørende at alternativet «Military Report» velges. Dersom dette ikke gjøres, vil ikke seilingsplanen bli godkjent av CSC, og rapporteringen vil ikke anses som korrekt levert. Mangler kan medføre bøter eller andre sanksjoner.

Vi forstår at mindre fartøy kanskje ikke har mulighet til å bruke Safe Sea Net. Du er likevel forpliktet til å følge de samme reglene. I slike tilfeller må skipsføreren rapportere til Kystovervåkningssenteret (CSC) via telefon eller e-post:

RIB, livbåt eller andre småbåter

Dersom du planlegger å bruke småbåter for å frakte passasjerer i land fra hovedfartøyet, eller gjennomføre testing av «Mann over bord» (MOB) med bruk av liv-/redningsbåter, må det søkes om dette på forhånd.

I tillegg kreves det varsling til lokalt politi. Når søknaden er godkjent, vil du motta en bekreftelse på e-post.

Kontaktinformasjon

  • Kystovervåkningssenteret har døgnåpent
  • Telefon: 7553 6295 / 7553 6296
  • E-post: csc@coss.mil.no

This page in english