Norsk English

Emneside for NAV2303 Navigasjonssystemer 1

Hva lærer du

Hensikten med emnet er å dekke Sjøforsvarets behov, samt tilfredsstille kravene i STCW, 1978, med tillegg innen navigasjonssystemer i funksjonen navigering på operativt og ledelsesnivå.

Sertifikatrettigheter

STCW-kode: A-II/1 og A-II/2

STCW-funksjon: Navigering på operativt og ledelsesnivå (F1)

Emneplanen oppfyller den internasjonale konvensjon om normer for opplæring, sertifikater og vakthold for sjøfolk, STCW, 1978 med tillegg.

Faglig innhold:

  • Magnetkompass
  • Gyrokompasset
  • Fartslogger
  • Landbaserte systemer
  • Satellittbaserte systemer
  • ECDIS
  • AIS
  • Radarteori og ARPA
  1. Kunnskap

    Kadetten..

    • (K1) har bred kunnskap om radarteori og ARPA.
    • (K2) har kunnskap om navigasjonsutstyr og navigasjonssystemer, samt dets opprinnelse og historie
    • (K3) har kunnskap om automatiske styresystemer.
    • (K4) har kunnskap om, og kjenner til, virkemåten og begrensninger til tradisjonelle navigasjonshjelpemidler som magnetkompass og gyrokompass.
    • (K5) har kunnskap om satellittbaserte navigasjonssystemer, ECDIS og AIS.
    • (K6) har kunnskap om prinsippene for landbaserte systemer.
    • (K7) kan selvstendig oppdatere sin kunnskap innenfor navigasjonssystemer.
    • (K8) har kunnskap om fartslogger

     

    Ferdigheter

    Kadetten..

    • (F1) kan demonstrere bruk av navigasjonsutstyr og navigasjonssystemer.
    • (F2) kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning. 
    • (F3) kan benytte aktuell dokumentasjon og fagstoff.

     

    Generell kompetanse

    Kadetten.. 

    • (G1) kan presentere sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger.
    • (G2) kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis.
    • (G3) kan planlegge og gjennomføre en seilas og bestemme posisjon.
    • (G4) kan opprettholde en sikker brovakt ved bruk av informasjon fra navigasjonsutstyr.
    • (G5) kan opprettholde navigeringens sikkerhet gjennom bruk av radar og automatiske radarplotteanlegg, samt funksjonalitet og muligheter i ECDIS.
  2. Organisering

    Emnet er koordinert med emnene og øvelsene Grunnleggende ECDIS/AIS-kurs, MPN 2, Øvelsene Ryfylke og Vestkyst, ARPA-kurs, og Militær brovakt og fartøyskontroll. Delemnet Radar er koordinert med Fysikk for navigatører 2, hvor deler av radarpensumet i Kjerstad, herunder radarens oppbygging, strålefare og elektro- og radiotekniske grunnbegreper, blir undervist. ARPA kurset gjennomføres som en modul over 1 uke med teori og simulatorøvelser, parallelt med militær praktisk navigasjon - Øvelse Ryfylke.

    Arbeidsmåter

    • Klasseromsundervisning: Teorigjennomgang, gjennomgang av oppgaver, kadetter gjennomgår utvalgte oppgaver, øvelser
    • Ved behov og der det er hensiktsmessig kan undervisning bli gjennomført som fjernundervisning (Eks: Teams)
    • Selvstudium: Arbeid med teori, besvarelser av oppgaver
    • Undervisning om bord på skolefartøyene og navigasjonslaboratorieoppgaver relatert til systemer på skolefartøyene
    • Teams brukes for å administrere faget og formidle pensum som ikke er en del av faglitteraturen
  3. Gjeldende litteraturliste for 2026 Vår finner du i Leganto
  4. Arbeidskrav:

    2 skriftlige innleveringer

    1 passeringstest

    Gruppering: Individuell

    Alle arbeidskrav må være godkjent for at kadetten kan ta eksamen

     

    Vurderingsform: Muntlig eksamen, individuell. Teller 100% av karakteren.

    Varighet: ca. 20 minutter

    Karakterskala: A-F

  5. Læreren(e) skal ha operativ bakgrunn med tjenesteerfaring som selvstendig vaktsjef under gange eller skipssjef på Sjøforsvarets fartøy. Eller spesialkompetanse fra Sjøforsvaret innen det aktuelle delemnet.

    Det skal være en så tydelig undervisningsprofil mot elevenes kommende tjeneste på Sjøforsvarets undervannsbåter, korvetter, fregatter, minefartøy og stridsbåter som mulig. Teorien og eksemplene skal hentes fra Sjøforsvarets fartøy så langt det lar seg gjøre.