20221118tk_I2921

Forsvarets varslingssystem får kritikk i PwCs rapport

Dagens varslingssystem holder ikke mål. Forsvaret mangler kapasitet og kompetanse til å håndtere flere av sakene og de involverte i sakene blir ikke fulgt godt nok opp. Forsvarssjef Eirik Kristoffersen lover å rydde opp raskt og grundig.

Forsvarets varslingsystem har vært gjenstand for en ekstern evaluering fra konsulentbyrået PwC. Fredag 18. november ble evalueringen overbragt forsvarssjefen på et pressemøte.

PwC har gått gjennom Forsvarets systemet for varsling, saksbehandling fra mottak til konklusjon, samt arbeidsgivers oppfølging i varslingssaker etter at varselet er undersøkt og en konklusjon foreligger.

De konkluderer i evalueringen med at dagens varslingsordning ikke holder mål: 

– Et hovedfunn er at Forsvaret har en uensartet håndtering av varslingssaker der risiko for mangler og feil er forhøyet, sier Gunnar Holm Ringen, leder for PwCs avdeling for gransking & etterlevelse og sikkerhet, som la fram evalueringen.

Ringen trekker fram tre hovedgrunner til dette.

– Forsvaret er en stor, geografisk spredt og kompleks organisasjon, varslingssystemet i Forsvaret er i stor grad desentralisert, og hovedvekten av saker løses lokalt, og det skorter på kapasitet og kompetanse til å håndtere saker. Dessuten oppleves varslingsrutinene uklare. 

– Et korrekt bilde av situasjonen

– Dette er et korrekt bilde av den faktiske situasjonen bekrefter forsvarssjef Eirik Kristoffersen

– Forsvaret er militær hierarkisk organisasjon, fortsatt mannsdominert, og vi tar inn ca 10 000 nye ansatte og vernepliktige hvert år. Mange av våre ledere i fremste linje er unge ledere. Vi bytter ofte arbeidssted og grenser mellom arbeid og fritid er flytende. Men dette skal ikke være unnskyldnig for kritikkverdige forhold. Snarere en påminnelse som skal gi fokus på forebygging av uønskede hendelser, slår forsvarssjefen fast, og takker for evalueringen fra PwC. 

Forsvarssjefen takker også alle som har stått fram i varslingssakene:

– Jeg vil benytte anledningen til å takke alle som stått frem. Alle har bidratt til endring og forbedring av Forsvaret.

Foreslår sentralisert varslingsenhet og styrking av kompetanse

PwC kommer med 15 tiltak i evalueringsrapporten. De anbefaler blant annet Forsvaret  å opprette en sentralisert varslingsenhet for å styrke kompetanse, kapasitet og uavhengighet knyttet til håndtering av varslingssaker i Forsvaret. 

I tillegg foreslår PwC å etablere og styrke varslingsgrupper ute i driftsenhetene. de foreslår at det bør settes av dedikerte ressurser og tverrfaglige team. Varslingssaker har sammensatt karakter og stort spenn så personell som skal håndtere varslingssaker må besitte bred kompetanse.

Forsvaret skal endre praksis

– PwC sin konklusjon helt tydelig; Forsvaret har håndtert varslingssaker for svakt. Mange av de berørte er ikke ivaretatt på en god nok måte. De desentraliserte løsningene våre gir rom for at saker ikke behandles likt og at håndtering av sakene blir for tilfeldig, sier forsvarssjefen

– Vi vil håndtere varsler om kritikkverdige forhold på en skikkelig måte, derfor er det viktig med en ekstern evaluering for å hva vi må gjøre for å bli bedre. Vi skal lytte på anbefalingene i denne  og endre praksis.

Endringer skal komme raskt

Kristoffersen lover at arbeidet med å endre praksis skal gå raskt. Han skal sammen med  hovedverneombud, arbeidstakerorganisasjoner og tillitsvalgte gå gjennom evalueringsrapporten og se hvordan de kan omsette foreslåtte tiltak i praksis:

– Og vi skal gjøre det raskt, sier forsvarssjef Eirik Kristoffersen.

Om evalueringsrapporten fra PwC - bakgrunn og fakta

  • Våren og sommeren 2022 var det stor offentlig oppmerksomhet rundt håndteringen av varslingssaker i Forsvaret. 
  • Ett av tiltakene i rapporten som forsvarssjefen sendte til forsvarsdepartementet før sommeren i år var å få en ekstern evaluering av Forsvarets system for varsling.
  • PwC ble tildelt oppdraget 12. juli 2022. Fredag 18. november ble PwCs evaluering gitt til Forsvarssjefen.
  • PwCs evaluering har hatt et systemperspektiv som har vært rettet mot organisatoriske forhold i stedet for enkeltpersoners handlinger, og har primært sett på forhold som organisering, rutiner, prosedyrer, instrukser, kompetanse og kapasitet for å forstå og forklare Forsvarets håndtering av varslingssaker. 
  • Evalueringen har ikke hatt i oppdrag å overprøve konkrete saker eller gjøre materielle vurderinger av om Forsvaret har kommet til riktig konklusjon og vurdert bevisene riktig i varslingssaker.