Norsk English
IMG_8868

Har trent et helt luftforsvar

I løpet av sine nå over 7000 flytimer i primært jagerfly, har Dag Simastuen trent et helt luftforsvar av norske kampflypiloter. Nå trenger Luftforsvaret flere flygere, og søknadsfristen er 1. desember.

– Jeg er opptatt av å hjelpe våre norske flyelever til å komme seg gjennom den krevende utdanningen og ving-tildeling. Det er beviset for at de nå kan fly et jagerfly alene, sier Simastuen. 

Hverdagen hans består i å sitte enten foran eller i baksetet på en T-38 «Talon». Der instruerer han flyelever gjennom timene de trenger i cockpit for å kunne fly et slikt kraftfullt fly alene. 

Dag Simastuen, med kallenavnet «Surf», nådde 2. november 7000 flytimer med militær flygning, primært i jagerfly. Det er en milepæl ingen andre nordmenn – og svært få flygere i verden – har oppnådd.

Surf har blant annet fløyet F-16, og nå T-38 på Sheppard Air Force Base, der framtidens norske kampflypiloter utdannes.

Har trent et helt luftforsvar

Målet til Surf er å fly mest mulig for at norske piloter skal bli fullverdig utdannet. Det betyr at han noen dager er oppe i luften med tre forskjellige elever på samme dag. Det blir tre avganger og landinger, mye bevegelse og tre timer flytid. Svært få flygere klarer å fly så mye som det Dag gjør. 

– Det kan være utfordrende i perioder. Det er viktig å jobbe seg systematisk gjennom dagene og å ikke trekke seg. Å fly et jagerfly er en viss kalkulert risiko, sier han. 

En av Simastuens amerikanske kollegaer har spurt ham: «Surf, how do you do it? You have trained an entire air force».

223338732_343904914095148_365467649650594375_n.jpg

En form for toppidrett

Som instruktør flyr Simastuen både med gode og mindre gode elever. Han har derfor et stort ansvar for sitt eget og elevens liv.

– Jeg må være på topp hele tiden. Å være kampflypilot er krevende mentalt og fysisk. Dette er toppidrett, sier Simastuen. 

«Å være kampflypilot er krevende mentalt og fysisk. Dette er toppidrett.»

Dag Simastuen

– For det første er det krevende, og det er ikke ufarlig. Flygerne må gjøre ting veldig riktig, og ting går veldig fort. Det er i tillegg høye belastninger på kroppen. Da er det viktig med den mentale innstillingen, fortsetter Simastuen.

Derfor er det lurt å koble ut og hvile når muligheten er til stede. Når Simastuen kommer på jobb, og skal inn i cockpit, må han være så skjerpet som mulig.

Kampkraft og stridsevne

Simastuen har vært instruktør i over 30 år. Motivasjonen hans er å se andre lykkes. Da får han en god følelse.

Og det er spesielt én ting som har skapt drivkraften i ham: å bidra til stridsevne og kampkraft for Norge. Dette har også hjulpet til på motivasjonen for å utdanne de nye pilotene. Som tenåring begynte Simastuen å drømme om å bli pilot. Ved hjemstedet Ski hadde han sett noen fly og helikoptre som «herja» rundt, som han sier det.

– Det var jagerfly som var målet på flyskolen.

Simastuen begynte på Luftforsvarets flygeskole i 1985. Han var egentlig ikke særlig flyinteressert, men han likte å være en del av et profesjonelt miljø.

En vanlig arbeidsdag starter klokken 05. Så fortsetter dagen med brief klokken 06.25 før han flyer en eller flere turer med flyelevene. Dette kaller han «Dag grip dagen».

– Å holde på med dette, er risiko hele tiden. Det er viktig med fokus og gjøre ting riktig. Du må ha et sunt forhold til jobben med å fly jagerfly, sier han.

IMG_6270.jpg

Sheppard Air Force Base

  • Sheppard Air Force Base ligger i Texas i USA. Det er den største treningsbasen innen flyverutdanning.
  • Basen er oppkalt etter senator John Morris Sheppard, som var med på å lede kampen for militær beredskap før det japanske angrepet på Pearl Habor i 1941.
  • I løpet av ett år trenes 200–220 piloter fra forskjellige land på denne basen.

Tips til framtidens kampflypiloter

Simastuen råder fremtidige piloter til å hente frem den lille guttungen eller jentungen i seg. Tenk på hvorfor man startet på utdanningen. På de tøffeste dagene tar han elevene med ut og finner metoder for at det fortsatt kan være morsomt.

– Da går vi ut og gjør det eleven egentlig «ikke vil gjøre». Hvis man først begynner å trekke seg, blir er det lettere å trekke seg neste gang, sier han.

Foruten flygning er Simastuen fascinert av alpint, ishockey og kitesurfing. Det er der han fikk kallenavnet «Surf» fra. Han trener også mye med vekter. Slik holder 58-åringen seg i form og kan innta cockpiten på T-38. 

– Jeg har vært heldig med å være nokså skadefri. Det er viktig å holde kroppen i gang og ta vare på seg selv. Man må balansere hverdagen, så man ikke sliter seg ut, sier han.

Han har holdt på lengre enn de fleste i dette yrket. Han skal fortsette som instruktør i 1,5 år, til han fyller 60 år.

Han ønsker å utdanne og dele kunnskapen sin med så mange kampflypiloter som mulig. Kanskje du er den neste kampflypiloten Norge ser etter?