F-35 tok over det såkalte Quick Reaction Alert (QRA)-oppdraget fra F-16 i går. I dag fløy flyene på skarpt beredskap.

Med F-35 på QRA-beredskap

Siden 6. januar 2022 har et team bestående av flygere og teknikere stått på kontinuerlig QRA (Quick Reaction Alert)-beredskap ut fra Evenes flystasjon. Til å være helt i oppstartsfasen har den første tiden gått fint og kontrollert for seg.

– Det er ekstra spennende at det kan skje når som helst. Det henger litt over deg hele tiden, sier «Jarle», en av F-35-flygerne som er på vakt for Norge og NATO.

F-35 vil forsvare Norges luftrom enda bedre enn F-16, som har voktet luftrommet de siste 42 årene. Selv om F-35 ikke er fullt operativ før i 2025, har blant annet F-35 bedre sensorer og økt rekkevidde.

Samtidig som de løser QRA-oppdraget, kan flyet gjøre parallelle oppdrag, som å samle inn informasjon om det som skjer i luften. 

Hva er QRA?

Norge løser QRA på vegne av NATO. Oppdraget innebærer at Norge døgnkontinuerlig har to F-35 på beredskap.

Dersom et ukjent luftfartøy nærmer seg norsk og NATOs luftrom, rykker F-35 ut fra Evenes og er i luften innen 15 minutter. 

Deretter loser Luftforsvarets kontroll- og varslingspersonell kampflyene mot de ukjente flyene. De norske kampflyene skal observere flyene og identifisere hva slags fly det er, og hvor de kommer fra.

Evenes blir Luftforsvarets viktigste base i nord, som fremskutt base for F-35 og hovedbase for P-8 maritime overvåkingsfly. På  Evenes har Luftforsvaret også en luftvernbataljon og en baseforsvarskvadron som sammen skal beskytte flystasjonen.

I tillegg er det etablert en rekke støttefunksjoner på Evenes. I løpet av 2025 vil om lag 500 ansatte og 300 vernepliktige jobbe på basen.

Siden i fjor høst har personell fra 332 skvadron vært på Evenes flere ganger med F-35 for å ruste seg for oppdraget. Det å stå på skarp beredskap krever gode forberedelser, planlegging og trening på bakken, slik at de to flyene kommer i lufta på kortest mulig tid og innenfor NATO-kravet på 15 minutter. Det er lite rom for feil, og alt må fungere i samspill med flere aktører på flystasjonen.

– Det er gjort en formidabel jobb med forberedelser, både på 332 skvadron, i vedlikeholdsorganisasjonen og på Evenes flystasjon. Nå er vi endelig i gang her på Evenes, sier Tron Strand, midlertidig sjef 132 luftving. 

7. januar, under klar himmel, tok F-35 av på en historisk første takeoff fra Evenes flystasjon, på skarp beredskap.

– Det er viktig og riktig at F-35 nå har begynt å operere ut fra Evenes. Nok en milepæl er oppnådd med våre F-35-kampfly, og vi jobber nå videre fram mot full operativ kapasitet med både F-35 og P-8, og den videre moderniseringen av Luftforsvaret, sier Rolf Folland, sjef Luftforsvaret.

20220107_TH_7416.jpg
Fra den første dagen med F-35 på QRA. Fra venstre: brigader Hans Ole Sandnes; sjef NAOC (Nasjonalt luftoperasjonssenter), oberst Eirik Guldvog; sjef 133 luftving, Evenes flystasjon, oberstløytnant Tron Strand; midlertidig sjef 132 luftving, Ørland flystasjon, generalmajor Rolf Folland; sjef Luftforsvaret, generalløytnant Yngve Odlo; sjef FOH (Forsvarets operative hovedkvarter)

– Hvordan har dere opplevd de første dagene på vakt?

– Det er selvsagt at man føler en viss spenning, spesielt nå i oppstarten. Det skal likevel sies at vi har trent og drillet så mye på dette at det meste ligger i ryggmargen, sier en av flygerne «Leo».

Gjennom tidligere QRA-erfaringer fra F-16-tiden, samt flere F-35-oppdrag på Island stiller de erfarne pilotene klare for det meste som kan dukke opp. Den første QRA-scramblen brukte de som en mulighet for å simulere et skarpt oppdrag:

– Når vi er ute og øver på flyging, er fokuset på egentrening. Vi prøver å etterligne en QRA-alarm hvor vi må komme oss kjapt opp i luften. Vi flyr for å holde ferdighetene våre ved like. Det skal ikke legges skjul på at det er den artigste delen av jobben, sier flygerne smilende.

Når F-35 ikke er i luften, er det teknikerne sin oppgave å drive vedlikeholdsarbeid. Det innebærer jevnlige og rutinepregede kontroller for å forsikre seg om at flyene er oppe og går, klare til å ta av til enhver tid. Uten jobben deres risikerer flyene å måtte bli på bakken i en skarp situasjon.

2022_01_07_TH_0129 kopi.jpg
​ ​F-35 på rullebanen. ​

– Fungerer som et hjem

QRA-teamet bor på et tilstedevakt-bygg inne på Evenes flystasjon. Når de er på vakt, fungerer bygget som deres hjem. Her er det godt tilrettelagt med alle nødvendige fasiliteter, som kjøkken, stue, soverom, treningsstudio og en kort vei til rullebanen dersom alarmen går.

I hjørnet av rommet finner vi et langt spisebord, som brukes til kaffedrikking, spising, brettspill og prat. Rundt bordet pågår det en engasjerende samtale mellom to av personalet der de foreslår å skaffe en isbitmaskin før sommeren.

– Bygget er jo splitter nytt, så vi har forholdsvis lite å klage på her. Alt ligger til rette for at vi skal gjøre jobben vår best mulig. Vi lever godt, understreker flygerne.

– Hvordan ser en vanlig dag ut?

– Vi står naturligvis på døgnkontinuerlig vakt, men forsøker å gjøre jobben rundt mest mulig «åtte-til-fire». Om morgenen står vi opp og spiser frokost sammen. Deretter deler pilotene og teknikerne seg for å jobbe på hvert sitt. Flygerne samles for å ha morgenmøter der vi lager et oversiktsbilde for dagen. Vi oppdaterer oss blant annet på værforholdene, samtidig som vi har dialog med de andre skvadronene. Det er gode treningsfasiliteter her, så man trener når det passer hver enkelt. Ettermiddagene står vi fri til å styre selv. Vi legger oss til rett tid, klare for en ny dag, sier «Leo».

Kunsten å koble av

To av teknikerne, «Janne» og «Klara» forteller at det er viktig å koble av når de først har muligheten.

– Når det er stille på vakt, slapper vi av og fordriver tiden vår på vanlig vis. Vi prøver å etterligne en helt vanlig hverdag hjemme, hvor ingen QRA-alarm kan gå av.

– Hvordan reagerer dere når alarmen går?

– Vi løper med én gang og henter jakke og sko for så å komme seg ut døra. Adrenalinet tar over, og klargjøringen av kampflyene går nærmest på automatikk, sier «Janne».

– Vi lærer å ha god kontroll over utstyr, samtidig som alt av klær ligger lett tilgjengelig, legger «Klara» til.

– Er det et sted dere helst ikke ville vært når alarmen går?

– Midt i en dusj med såpe i håret må være det absolutt verst tenkelige. Men da er det bare å løpe ut med vått hår, sier både teknikerne og flygerne.

Foreløpig har ikke den skarpe QRA-alarmen gått fra Evenes flystasjon, men personellet på vakt er klare når det skjer en gang sannsynligvis i nær fremtid.