
Slik utvikler Forsvaret militære toppledere
Forsvarets mentorprogram skal utvikle militære ledere og styrke ledelsesprosesser i Forsvarets høyere ledersjikt. Nå er et nytt kull i gang med programmet.
Starten for årets mentorprogram gikk i Oslo Militære Samfund 6. januar med 15 deltakere, 15 mentorer og fire veiledere.
Programmet bruker mentorering som metode, og den pedagogiske profilen hviler på erfaringsdeling og refleksjon over praksis. Dette kombineres med moderne teori og forskning om ledelse og utvikling.
– Forsvarets mentorprogram bidrar til utvikling av helhetlig lederkompetanse av toppledere. Dette er viktig for å sikre at våre ledere er godt rustet til å møte fremtidens utfordringer med integritet, handlekraft og innovasjon, sier Dag Aamoth, sjef for Forsvarets høgskole.

Får egne mentorer
Deltakerne er kvalifisert til å bekle stillinger på oberst/kommandør-nivå og høyere. Programmet varer i ti måneder og består av fem temabaserte samlinger. Mellom samlingene har deltakerne samtaler med sine respektive mentorer.
Deltagerne vil få mentorskap fra Forsvarets toppledere, delta i diskusjoner og refleksjoner over militær lederpraksis, og jobbe med en individuell handlingsplan for egen lederutvikling.
Programmet er basert på over 20 års erfaring og har vist seg å være svært nyttig for både deltakere og mentorer. Dette er programmets 21. kull.
Reflekterer over eget lederskap
Oberstløytnant Kåre Inge Skarsvåg er faglig ansvarlig for programmet.
– En leder med helhetlig kompetanse er en som forstår viktigheten av kontinuerlig læring og utvikling, og som kan navigere gjennom både utfordringer og muligheter med klokskap og besluttsomhet, sier Skarsvåg.
Helhetlig lederkompetanse innebærer å utvikle ferdigheter som strategisk tenkning, emosjonell intelligens, kommunikasjon, tilpasningsevne, innovasjon og empati. Dette skaper ledere som kan håndtere komplekse situasjoner og inspirere sine team til kontinuerlig læring og utvikling.

– Programmet fasiliterer for refleksjon over eget lederskap. Denne refleksjonen er viktig for å knytte teori og praksis sammen og gjennom dette danne ny kunnskap. Refleksjonen skjer muntlig og skriftlig, individuelt og i samspill med mentor, veiledere og øvrige deltakere i programmet, sier han.
Erfaringsdeling på flere nivå
Mentorenes bidrar blant annet med å stille spørsmål som får deltakerne til å reflektere over et konkret tema. Mentoren kan dele av sine erfaringer som skal gi deltakerne økt mot til handling, selvrefleksjon og utvikling som leder, i en organisatorisk og karrieremessig kontekst. Mentoren kan være rollemodell og eksponent for en god leder- og læringskultur.