Norsk English
Bilde 1

Ukraina: Bruker virtuell virkelighet i stridsvognopplæring

VR-program gir raskere læring, minsker slitasje på utstyr og øker kvaliteten på læring.

Virker VR-utdanning i krig? Det har forskere i XR/AI-programmet ved FHS Stabsskolen forsket på. De besøkte sin ukrainske partner i Lviv i slutten av august for å se praktisk bruk av et nytt utdanningsprogram i VR.

– Vi har lykkes med å omsette et kritisk ukrainsk behov til effekt i Ukraina på nokså kort tid, sier professor Stian Kjeksrud, leder av FHS Stabsskolens XR/AI-program.

FHS Stabsskolen har sammen med en rekke partnere utviklet et utdanningsprogram for ukrainsk stridsvognopplæring siden 2023.

Innholdet er basert på opplæring utviklet av Hærens våpenskole, plattformen som benyttes for VR-innhold utvikles av selskapet Fynd Reality, og forskningen om pedagogikk og teknologi gjennomføres av FHS Stabsskolen og Forsvarets forskningsinstitutt.

Programmet er spesialtilpasset de norske stridsvognene som er donert, men kan benyttes til å lære seg andre modellene av Leopard som er donert av europeiske stater.

Mangel på ukrainsk treningsmateriell

VR er relevant fordi Ukraina har få Leopard 2A4 å bruke til undervisning og trening. Gjennom en «digital tvilling» kan stridsvognkadettene i Ukraina lære seg Leopardens sammensetning og trene på prosedyrer som mannskap.

Ukrainerne melder at programmet fungerer etter intensjonen og gir verdifull kunnskap om hvordan stridsvognen fungerer. Et av formålene med besøket var å forberede et eksperiment som skal foregå i Norge senere i høst.

– De ukrainske kadettene har gitt oss verdifulle tilbakemeldinger på hva som virker og hva som må forbedres, sier oberst (p) Terje Skjølsvik, prosjektleder for XR-Leopardprosjektet.  

Om virkelighet-begrepene

  1. Dette er et paraplybegrep for virtuell virkelighet (VR), utvidet virkelighet (AR) og blandet virkelighet (MR). XR-teknologier smelter den fysiske verdenen sammen med digitale verdener for å skape oppslukende og engasjerende opplevelser.

    Definisjonene er hentet fra Store norske leksikon, Sintef og Meta.com

  2. Engelsk: virtual reality, er en illusjon, vanligvis generert ved hjelp av ulike typer informasjonsteknologi, som gir brukeren en opplevelse av å befinne seg på et annet, oppdiktet eller virkelig sted.

  3. Engelsk: augmented reality, plasserer digitale elementer over den virkelige verdenen for å forbedre måten du oppfatter omgivelsene dine på. Denne kombinasjonen resulterer i en sammensatt opplevelse. Et eksempel er Pokemon Go, der digitale elementer dukker opp på kameraet på mobilen din.

  4. Engelsk: mixed reality, er et begrep som brukes ved en blanding av VR- og AR-teknologi. Begrepet knyttes ofte til bruk av AR-briller som for eksempel Microsoft Hololens. Med denne teknologien kan man plassere digitale tvillinger i den virkelige verden.

Ukrainske partnere i VR-programmet orienterer. Foto: Ukrainas forsvar

Ukrainerne satser på utdanning

Delegasjonen fikk demonstrert hvordan VR-programmet ble brukt i undervisningen og besøkte undervisningsavdelingens mange lokasjoner.

En ekstra utfordring for ukrainske utdanningsinstitusjoner er at de opprinnelige lokalene er ødelagt og de ofte må finne seg midlertidige løsninger. De fleste av de kadettene vi møtte bodde store deler av den fireårige utdanningen i telt.

Gruppen foran fysiske stridsvogner. Den norske gruppen (alle med ryggsekk) bestod av fra venstre: Stian Kjeksrud, Terje Skjølsvik og Silje Engdal. Foto: Ukrainas forsvar

– Jeg er imponert over den utdanningen ukrainerne får til gjennom innovasjon, ny teknologi og ny pedagogikk, gitt den situasjonen de står i, sier Silje Engdal, forsker og påtroppende prosjektleder for XR-Leopardprosjektet ved Stabsskolen.

Delegasjonen måtte søke tilflukt i bomberom den første natten, da Russland angrep Ukraina med over 600 missiler, raketter og droner. Fire av disse slo ned i Lviv.

Utfordringer og veien forover

Det er fortsatt noen teknologiske utfordringer knyttet til bruken av programmet, mye relatert til varierende kvalitet og styrke på internett. Ukraina har også behov for å inkludere flere mannskapsprosedyrer i VR-programmet.

Prosjektet søker nå om Nansen-midler for å dekke Ukrainas behov og for å forske videre på bruk av VR til utdanning i krig. Det nye prosjektet vil inkludere nye partnere i Forsvaret og Europa, inkludert Forsvarets institutt for psykiatri og stressmestring (IMPS) og Universitet i York. 

Hva er en digital tvilling?

Digital tvilling er en digital, virtuell representasjon av et fysisk, virkelig system med tilhørende prosesser.

System

System er et planmessig ordnet arrangement av enheter. Det kan for eksempel være en sammenstilling av funksjonelt beslektede deler, som blodomløpet eller nervesystemet. Det kan også være betegnelse på en sammensatt enhet av flere ulike komponenter, for eksempel kroppen som helhet.

Prosess

Prosess betyr forløp, utvikling eller naturlig utvikling gjennom flere stadier.

Definisjonene er hentet fra Store medisinske leksikon (https://sml.snl.no/system)