Emneside for BS0701 Befalsskolen
Hva lærer du
Utdanningen ved Befalsskolen er sentral i utviklingen av et handlekraftig, robust og kompetent befalskorps, og strekker seg over 12 uker. Utdanningen skal være praksisnær og basert på Forsvarets kjernevirksomhet. Målet er å bidra til å utvikle trygge ledere med et godt etisk fundament, og bevisstgjøre den enkelte på ansvaret og forventninger som stilles til befal. Etter endt utdanning skal elevene ha fått en plattform for å bekle befalsstillinger på OR5-nivå i Forsvaret. Utdanningen skal videre motivere den enkelte til å utvikle seg og samtidig bidra til å øke ståtid i tjenestestilling. Utdanningen har som mål å utvikle befal med yrkesstolthet, gode holdninger, god selvinnsikt, integritet, tillit og evne til å motivere andre. Dette for å sikre evne til å iverksette beslutninger og opprettholde disiplin i egen avdeling. Det kommende befalet må i tillegg forstå sin rolle som forbilde og den påvirkningskraften en har som leder. Utdanningen skal gi økt forståelse for Forsvarets organisasjon og oppgaver. Spesialistkorpset er viktig for at Forsvaret skal kunne løse stadig mer krevende og sammensatte oppgaver i fred, krise og krig. Deres kompetanse og erfaring må verdsettes og utvikles gjennom befalsutdanningen.
Forkunnskapskrav
Krav til bestått emne MILM0701 Lederutvikling
-
Kunnskap
Studenten …
- har kunnskap om hvordan rollene til spesialisten og offiseren utfyller hverandre for å nå felles mål
- har kunnskap om sammenhengen mellom ansvarlig forvalting og operativ evne
- har kunnskap om de rettslige rammer for militære sjefers utøvelse av kommandomyndighet, herunder regler om kommandoansvar, ordre og lojalitetsplikt
- har kunnskap om de viktigste prinsippene innenfor operasjonell rett, herunder krigens folkerett, engasjementsregler, menneskerettigheter og internrett
- har kunnskap om Forsvarets grunnsyn på ledelse, Forsvarets kjerneverdier og Forsvarets verdigrunnlag
- har kunnskap om juridiske tema av betydning for den militære profesjonen og rollen som befal
- har kunnskap om viktigheten av god sikkerhetsstyring og sikkerhetskultur, og kan vurdere hvordan fokus på dette henger sammen med avdelingens operative evne
- har kunnskap om andre forsvarsgrener og fellesinstitusjoner og kjenner til Forsvarets historie, tradisjon og utvikling
- har kjennskap til grunnleggende prinsipper for god pedagogikk
- har kunnskap om sentrale forskningsbaserte teorier og modeller knyttet til ledelse
- har kunnskap om treningsplanlegging og trening for å sikre fremgang med lav risiko for overtrening og skader
- har forståelse for betydningen av fysisk hardførhet og mental robusthet i Forsvaret
Ferdigheter
Studenten …
- kan anvende kunnskap om treningsplanlegging og trening for å sikre fremgang med lav risiko for overtrening og skader
- kan anvende grunnleggende prinsipper for god undervisningslære
- kan anvende lederskap basert på forskningsbaserte teorier og modeller relevant for ledelse, hvor Forsvarets grunnsyn på ledelse står sentralt
- kan gi konkrete og relevante tilbakemeldinger som legger grunnlag for utvikling, gjensidig tillit og respekt
- kan anvende tilegnet kunnskap til å kunne ta best mulig beslutninger, gi ordre samt følge opp undergitte i uoversiktlige situasjoner
- kan utarbeide og formidle en ordre i systematisert form
- kan reflektere over effektiv kommunikasjon i den daglige tjenesten og under operasjoner
- kan reflektere over og utveksle synspunkter knyttet til profesjonens rolle i samfunnet
- kan anvende tilegnet kunnskap om jus og regelverk på relevante, praktiske problemstillinger i fredstid og i krise eller krig
- kan gjøre rede for hvorfor Norge har et forsvar, hvilke oppgaver Forsvaret har, og hva som er befalets ansvar og rolle
- kan gjøre rede for rollene spesialist og offiser
- kan gjøre rede for sammenhengen mellom likeverd, likestilling, mangfold og operativ evne
Generell kompetanse
Studenten …
- kan ta beslutninger og gjøre vurderinger basert på et godt etisk og moralsk grunnlag
- forstår hva som er særegent for den militære profesjonen
- kan planlegge, gjennomføre og analysere planlagt trening som er relevant for tjenesten
- kan gjennomføre en operativ risikovurdering
- kan anvende Forsvarets verdigrunnlag, og har utviklet en etisk grunnholdning til rollen som befal
- kan reflektere over sitt lederskap for å kunne forutse, mestre og utnytte endrede forutsetninger og situasjoner
- kan planlegge og gjennomføre leksjoner med støtte i pedagogiske verktøy og metoder
- kan reflektere rundt og evaluere egen undervisning
- kan bidra til å bygge effektive prestasjonsgrupper som har fokus på oppdragsløsning i samsvar med sjefens intensjon
- kan bidra inn i et ledelsesteam med en offiser og være en tydelig rådgiver
-
Programmet ved Befalsskolen er intenst, og gir liten tid til repetisjon. Mye av utdanningen foregår innenfor rammen av laget/gruppen, der bidraget fra den enkelte er avgjørende for det kollektive utbyttet. Manglende tilstedeværelse av enkeltpersoner vil således ha negativ effekt for flere enn den enkelte. All undervisning er å anse som obligatorisk, og det blir derfor normalt ikke gitt permisjoner fra undervisningen. Utdanningen ved Befalsskolen skal være praksisnær og omfatter flere praksisarenaer som elevene må delta på for å utvikle den praktiske og teoretiske tilegnelsen av kunnskap og holdningskompetansen parallelt. Elevene vil gjennomføre omkring fem praksisarenaer med varighet fra to til ti dager. Deltakelse på de ulike praksisarenaene er obligatorisk for å få godkjent befalsskole
-
Fem praksisarenaer med varighet fra to til ti dager. Deltakelse på de ulike praksisarenaene er obligatorisk for å få godkjent befalsskole.
Vurdering
- Vurderingsform: Mappevurdering
- Tidspunkt: 6. semester
- Varighet: 12 uker
- Karakterskala: Bestått / ikke bestått
- Vekting: 100%
Innholdet i mappen fastsettes i emnebeskrivelsen gitt av Befalsskolen. Mappen vurderes som en helhet, og prosess og progresjon kan inngå i denne vurderingen. Elevene må bestå mappevurderingen i sin helhet, samt være egnet som befal for å bestå grunnleggende befalsutdanning og få diplom fra Befalsskolen.
-
Emnet gjennomføres i sjette semester. Studentene gis normalt seks timer styrt aktivitet pr. dag i undervisningsuken. Det forventes at studentene gjør individuelle forberedelser til undervisningsaktiviteten. Emnet inkluderer praksis som skal bygge opp under ferdighetsmålene.