Emneside for ING2316 Sensorsystemer

Studiepoeng
7.5
Studieår
2018
Engelsk emnetittel
Sensor Systems

Hva lærer du

Dette emnet skal

  • gi kadettene det læringsutbytte andre bransjefag ved skolen krever
  • gi kadettene det læringsutbytte som STCW-konvensjonen krever
  • bidra til at offiserene i sin tjeneste vil kunne tilegne seg tekniske kunnskaper og ferdigheter

Emnet dekker følgende faglig innhold: grunnleggende elektromagnetisme (elektrisk feltstyrke, kapasitans, magnetisme, magnetfelt, elektromagnetisk induksjon, induktans, fotoelektrisk effekt, varmestråling), virkemåte for elektrooptiske sensorer (geometrisk optikk, halvlederteori, laser), virkemåte for radar, sambands- og navigasjonsutstyr (svingninger og bølger, vannbølger, lydbølger, undervannsakustikk, lydbaner i sjøen, elektriske svingekretser, antenner og elektromagnetiske bølger, magnetron, bølgeleder, radarantenner, fasestyrt radar, strålingstetthet, strålingsfare og grenseverdier i NATO, dopplereffekt for lyd og for elektromagnetiske bølger, signalbehandling, frekvensanalyse, filter, modulasjon, digitalisering).

Emnet følger STCW-kode A-II/1 og A-II/2. STCW-funksjon: Emneplanen tar utgangspunkt i IMO modellkurs 7.03, Appendix 1, Matematics, og Appendix 2, Physical Science.

  1. Kunnskap

    Etter fullført emne kan kadetten:

    • beskrive grunnleggende begreper, lover og metoder i utvalgte emner i faget
    • forklare sensor-, sambands- og navigasjonssystemers virkemåte, muligheter og begrensninger

    Ferdigheter

    Etter fullført emne kan kadetten:

      • gjøre rede for grunnleggende fagstoff i emnet
      • anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
      • reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
      • finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
      • anvende matematiske metoder som verktøy i faget

      Generell kompetanse

      Etter fullført emne kan kadetten:

        • forklare hvordan fysikk kan gi svar på en del praktiske problemer
        • formidle faglige problemstillinger hvor fysikk inngår i problembeskrivelsen eller problemløsningen
        • utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
      • Praktisk organisering og arbeidsformer

        Grunnet Covid19 pandemien våren 2020 ble alle emner ved FHS lagt om til distribuert/digitalisert undervisning. Denne tilstanden varte i større og mindre grad frem til 7. mai hvor enkelte emner og studentgrupper fikk noe mer tilgang til fysisk/ordinær undervisning.

        Emneplanen forutsetter at man har 15 normaluker til disposisjon.

        Undervisningen koordineres med emnet Militærteknologisk grunnlagsemne.

        Emnevalget koordineres med Våpen/sensor-lære, Navigasjonssystemer og Samband K2IS.

        Det skal legges vekt på å bruke eksempler fra andre fag og fra tjenesten som illustrasjon av emnet, jf. rammeplan for SKSK 1 punkt 5.1.3.

      • Callin, P., Pålsgård, J., Stadsnes, R. & Tellefsen, C. W. (2012). Ergo. Fysikk 2 (2. utg.). Oslo: Aschehoug.  (Kap. 5-7).

        Fausa, L. Kompendium i elektrooptikk. Bergen: Sjøkrigsskolen.

        Tabeller i fysikk

        Tveita, L. O. Kompendium i sensorteori. Bergen: Sjøkrigsskolen.

      • Vurderingsform: Muntlig eksamen, individuell

        Varighet: 30 minutter

        Karakterskala: A-F

        Andel: 70 %

        Gjennomføring: en kadett om gangen, i utgangspunktet 30 min, fleksibelt opp til 45 min. En uke før eksamen får hver TBL-gruppe sin egen felles oppgave å løse. På eksamen: 1) Kadetten begynner med den felles oppgaven (10-15 min), 2) andre emner tas opp (15-20 min). Endring grunnet Covid-19, godkjent i programråd av programansvarlig.

         

        Vurderingsform: Mappevurdering, individuell. Mappen består av innleveringer, prøver og team-basert læring. Detaljer oppgis ved semesterstart.

        Karakterskala: A-F

        Andel: 30 %: