Emneside for ING2316 Sensorsystemer

Studiepoeng
7.5
Studieår
2019
Engelsk emnetittel
Sensor Systems

Hva lærer du

Dette emnet skal

  • gi kadettene det læringsutbytte andre bransjefag ved skolen krever
  • gi kadettene det læringsutbytte som STCW-konvensjonen krever
  • bidra til at offiserene i sin tjeneste vil kunne tilegne seg tekniske kunnskaper og ferdigheter

Emnet dekker følgende faglig innhold: elektromagnetisme (elektrisk feltstyrke, kapasitans, magnetisme, magnetfelt, elektromagnetisk induksjon, induktans, fotoelektrisk effekt, varmestråling), virkemåte for elektrooptiske sensorer (geometrisk optikk, halvlederteori, laser), virkemåte for radar, sambands- og navigasjonsutstyr (svingninger og bølger, vannbølger, lydbølger, undervannsakustikk, lydbaner i sjøen, elektriske svingekretser, antenner og elektromagnetiske bølger, magnetron, bølgeleder, radarantenner, fasestyrt radar, strålingstetthet, strålingsfare og grenseverdier i NATO, dopplereffekt for lyd og for elektromagnetiske bølger, signalbehandling, frekvensanalyse, filter, modulasjon, digitalisering).

Emnet følger STCW-kode A-II/1 og A-II/2. STCW-funksjon: Emneplanen tar utgangspunkt i IMO modellkurs 7.03, Appendix 1, Matematics, og Appendix 2, Physical Science.

  1. Kunnskap

    Etter fullført emne kan kadetten:

    • beskrive sentrale begreper, lover og metoder i utvalgte emner i faget
    • forklare sensor-, sambands- og navigasjonssystemers virkemåte, muligheter og begrensninger

    Ferdigheter

    Etter fullført emne kan kadetten:

      • gjøre rede for sentralt fagstoff i emnet
      • anvende faglig kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
      • reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
      • finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
      • anvende matematiske metoder som verktøy i faget

      Generell kompetanse

      Etter fullført emne kan kadetten:

        • forklare hvordan fysikk kan gi svar på en del praktiske problemer
        • formidle faglige problemstillinger hvor fysikk inngår i problembeskrivelsen eller problemløsningen
        • utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
      • Undervisningen koordineres med emnet Militærteknologisk grunnlagsemne.

        Emnevalget koordineres med Våpen/sensor-lære, Navigasjonssystemer og Samband K2IS.

        Det skal legges vekt på å bruke eksempler fra andre fag og fra tjenesten som illustrasjon av emnet, jf. rammeplan for SKSK 1 punkt 5.1.3.

        • Callin, P. et al. (2012). Ergo Fysikk 2 (2. utg.). Aschehoug, ISBN 9788203344015 (kap. 5-7).
        • Tabeller i fysikk

        Kopieres og deles ut av faglærer:

        • Tveita, L. O. Kompendium i sensorteori, Sjøkrigsskolen.
        • Fausa, L. Kompendium i elektrooptikk, Sjøkrigsskolen.
      • Vurderingsform: Muntlig eksamen, individuell

        Varighet: 30 minutter

        Karakterskala: A-F

        Andel: 60 %

        Hjelpemidler: Kalkulator, tabeller og formelsamlinger

         

        Vurderingsform: Mappevurdering, individuell. Mappen består av innleveringer, prøver og team-basert læring. Detaljer oppgis ved semesterstart.

        Karakterskala: A-F

        Andel: 40 %: