Norsk English

Emneside for ING3204 Overlevelse

Hva lærer du

Hensikten med ING3204 Overlevelse er å gjøre kadettene i stand til å rådgi rundt temaet, planlegge, tegne og beskrive, i samarbeid med naturlige samarbeidspartnere, en komplett leiretablering av en fase 2 leir i inn- og utland. I tillegg skal kadettene være i stand til å vurdere ulike våpenvirkninger på konstruksjoner, og gi anbefalinger til beskyttelse mot disse.

Begrepet "Overlevelse" inkluderer tradisjonelt sett alle aspekter av fysisk beskyttelse av personell, våpen, og materiell mot virkninger fra fiendtlige våpen- og deteksjonssystemer. Beskyttelse i emnet Overlevelse handler hovedsakelig om sikring av militærleirer i inn- og utland, inklusive styrkebeskyttelse, fortifikasjon og sikring av bygg. Emnet er utvidet til å omfatte alle prosjekteringsoppgaver og ansvarsområder i forbindelse med en leiretablering som naturlig tilhører ingeniøroffiseren.  

Teorien som bygger opp under emnet er beskrevet i et antall militære standarder, håndbøker og doktriner. Det stilles krav til at kadettene selvstendig finner og benytter tilgjengelig informasjon for å løse relevante problemstillinger i tverrfaglig prosjektering. Problemstillingene vil være i samsvar med prioriterte kompetanseområder ved Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI), Forsvarsbygg og Hærenes Våpenskole. Emnet gjennomføres som en kombinasjon av selvstudie, leksjoner og feltbesøk, samt en stridsteknisk feltøvelse i samarbeid med Ingeniørbataljonen på Skjold.

Emnet omfatter et bredt spekter av fagområder og et bredt kompetansemiljø i Forsvaret vil derfor bli benyttet.

  1. Kunnskap

    Etter fullført emne har kandidaten:

    • kjennskap til anbefalte løsninger i gjeldende etableringskonsept i Forsvaret, nasjonalt og internasjonalt
    • kjennskap til kompleksiteten og utfordringene i forbindelse med prosjektering av en leir, og kjennskap til erfaringer fra tidligere etableringer og oppdrag
    • kunnskap om det teoretiske og empiriske grunnlaget for våpenvirkninger, fortifikasjon og sikring av bygg
    • et godt grunnlag for å oppdatere sin teoretiske og praktiske kunnskap innenfor fagområdet.
    • Kjennskap til lederskap av et ingeniørkompani i et stridsteknisk scenario.

    Ferdigheter

    Etter fullført emne kan kandidaten:

    • planlegge og prosjektere en militær "fase 2" leir i henhold til gjeldende prosedyrer i Forsvaret
    • anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger
    • utføre risikoanalyser og verdivurderinger på bakgrunn av trusselvurderinger, samt planlegge ulike sikringstiltak for kritiske objekter og funksjoner
    • anbefale egnede beskyttelsestiltak mot våpenvirkninger
    • anvende relevante digitale tegneverktøy og presentasjonsteknikker som benyttes i Forsvaret.
    • er kandidaten trenet i å finne, vurdere og henvise til relevant informasjon og fagstoff, samt formidle teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig.

    Generell kompetanse

    Etter gjennomført emne:

    • har kandidaten innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger.
    • kan kandidaten planlegge og gjennomføre prosjektoppgaver som strekker seg over tid, både selvstendig og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer i Forsvaret.
  2. Emnet gjennomføres som prosjekt- og problembasert læring og bygges opp gjennom en kombinasjon av klasseromsundervisning, studieturer og en stor grad av egenstudie. Vurdering av emnet vil gjøres gjennom en prosjektoppgave som skal løses gjennom gruppearbeid og diskusjoner. Oppgaven vil presenteres som et oppdrag i form av en ordre som kandidatene skal jobbe med gjennom hele emnet. Oppgaven vil være tema for diskusjon gjennom forelesningene.  

    • Hærens våpenskole (2019) Håndbok i feltetablering 
    • Hærens våpenskole (2019) vedlegg til Håndbok i feltetablering, basemateriell
    • Forsvarsbygg (2015 v.2) Etablering i internasjonale operasjoner
    • Forsvarsbygg (2022) Sikringshåndboka, Håndbok i sikring av eiendom, bygg og anlegg mot terror, sabotasje, spionasje og annen kriminalitet. Nasjonalt kompetansesenter for sikring av bygg. 
    • Forsvarsbygg (2020) Håndbok i våpenvirkninger og medfølgende temahefter
    • Forsvarsbygg (2020) Håndbok for skyte- og øvingsfelt 2020 - 2022
    • Forsvarets Overkommando / Hærstaben (1982) UD 9-13-2 Feltarbeider alle våpen, hefte 2, Fortifikasjon.
    • NATO standardization agency (2021) STANAG 2238 NATO Allied Joint Doctrine for military engineering;  AJP 3.12 (kapittel 1) 
    • NATO standardization agency (2016) STANAG 2394 NATO Allied Tactical Doctrine for military engineering;  ATP 3.12.1 E. A V. 1 (kapittel 1, 2 (sec. 5 - 6), 4, 5 (sec 1 -7),) 
    • NATO standardization agency (2018) STANAG 2632 Deployed force infrstructure ATP 3.12.1.4 
    • NATO standardization agency (2016) STANAG 2280 - Test Procedures and Classification of the effects of Weapons on Structures
    • NATO standardization agency  (2018) Joint NATO doctrine for  environmental protection during NATO led military activities AJEPP-4 
    • Nasjonal sikkerhetsmyndighet (2019) Veileder i fysisk sikkerhet
    • Politiets sikkerhetstjeneste (2022) Nasjonal trusselvurdering 2022
    • Rødsjø/Johansen (2007) Rekognosering for leiretablering INTOPS. Hovedprosjekt KS.
  3. Obligatorisk arbeidskrav

    Delta på og få godkjent utdanningsmodul ved Forsvarsbygg og Forsvarets Forskningsinstitutt og lever og bestå hovedoppgave, både individuell- og gruppedel. 

    For kandidater med gyldig fravær på obligatorisk arbeidskrav kan andre vurderinger gjennomføres selv om ikke arbeidskravet er gjennomført. Sensur på disse vurderingene vil bli frigitt først når arbeidskravet er bestått.

    Vurdering

    Vurderingsform: Prosjektoppgave, gruppearbeid med individuell del. 

    Varighet: Emnets varighet

    Karakterskala: Bestått / ikke bestått.

    Hjelpemidler: Alle hjelpemidler tillatt.

  4. Emner ved FHS evalueres regelmessig som en del av høgskolens kvalitetssystem. Studentevaluering er en del av dette arbeidet og kadettene vil bli bedt om å delta i evaluering av emnet i etterkant av gjennomført undervisning og vurdering.