Emneside for LED3202 Militær ledelse og lederutvikling

Emnehistorikk
Studiepoeng
15
Studieår
2024
Engelsk emnetittel
Military leadership and leader development

Hva lærer du

Emnet i militær ledelse og lederutvikling gir kadettene en bred forståelse av hvordan ledelse virker innenfor en militær kontekst, samt de faktorene som påvirker utøvelsen av ledelse. Emnet fokuserer også på individuell utvikling av militære ledere, inkludert prosesser, verktøy og metoder som kan bidra til å forbedre lederskapet. Kadettene vil få kjennskap til forskning og utvikling innenfor ledelse og lederutvikling, og vil basert på denne kunnskapen kunne vurdere ulike situasjoners krav til militært lederskap. Gjennom emnet vil kadettene reflektere over egen og andres utøvelse av ledelse, og lære å bruke relevante verktøy og teknikker for å utvikle seg selv og andre. Emnet tar utgangspunkt i at ledelse kan skilles i styring og lederskap, hvor lederskap er en sosial påvirkningsprosess. Med det adresserer emnet sentrale temaer som individuelle kvaliteter, relasjonelle prosesser, gruppedynamikk og rolleforståelse i komplekse krevende forhold. Emnet gir også innsikt i etiske aspekter av militær ledelse og lederutvikling, og kadettene lærer å planlegge og gjennomføre egen personlig utvikling. De vil også lære å dele erfaringer og synspunkter med andre for å bidra til å forbedre lederpraksis.

  1. Kunnskap

    Etter fullført emne har/kan kadetten:

    • bred kunnskap om militær ledelse og faktorer som påvirker ledelse, samt problemstillinger knyttet til ledelse ved ulike militære forhold.
    • bred kunnskap om lederutvikling, problemstillinger knyttet til individuell utvikling, utviklingsprosesser, verktøy og metoder for lederutvikling.
    • kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor ledelse og lederutvikling og kan oppdatere sin kunnskap innenfor ledelse og lederutvikling.

    Ferdigheter

    Etter fullført emne kan kadetten:

    • anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid for å treffe begrunnende valg relatert til militært lederskap og lederutvikling.
    • reflektere over utøvd ledelse og lederutvikling.
    • beherske relevante verktøy og teknikker i utøvelsen av egen og andres lederutvikling.

    Generell kompetanse

    Etter fullført emne har/kan kadetten:

    • innsikt i profesjonens krav til ledelse, etiske problemstillinger og egne fremtidige lederroller.
    • planlegge og gjennomføre egen lederutvikling over tid, og bidra til andres utvikling.
    • utveksle synspunkter og erfaringer med andre vedrørende militær ledelse og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis.
  2. Emnet legger opp til læringsaktiviteter og undervisningsformer som fremmer aktiv lederutvikling og praktisk anvendelse av teoriene og verktøyene som utforskes i temaene. Gjennomføringen inkluderer forelesninger, seminarundervisning, selvstudium, gruppearbeid, skriftlige innleveringsoppgaver, presentasjoner, gjensidig kadettevaluering og oppgaver tilknyttet utvalgte praksisarenaer og øvelser. Læringen vil understøttes av veiledning, tilbakemeldinger og vurderinger, og emnet legger til rette for refleksjon over egen lederutvikling. Det forventes at kadettene kontinuerlig jobber med egen lederutvikling gjennom hele studieløpet. I denne sammenheng vil det være ulike obligatoriske arbeider. Disse arbeidene er pedagogiske grep og inngår ikke i den formelle vurderingen i emnet.

  3. Formell vurdering i emnet gjennomføres i semester 3 og i semester 6.

    Semester 3:

    Vurderingsformat: Skoleeksamen.

    Gruppering: individuell.

    Varighet: 4t. Ingen hjelpemidler tillatt.

    Karakterskala A-F.

    Vekting 40% av samlet karakter.

    Semester 6:

    Vurderingsformat: Hjemmeeksamen.

    Gruppering: Individuell.

    Varighet: 48t. Alle hjelpemidler tillatt, med unntak av KI.

    Karakterskala A-F.

    Vekting 60% av samlet karakter.

  4. Emnet går over fem semestre (semester 2-6) og vil ha militær ledelse og lederutvikling som gjennomgående temaer i hele denne perioden, men hvert semester vil belyse disse temaene fra ulike perspektiver og faglige inndelinger (temaer). De faglige inndelingene er selvstendige, men bygger på hverandre. Videre vil emnet kunne utnytte praksis og erfaringer fra parallelle emner i samme periode til refleksjoner og diskusjoner.

    Oversikt over tematiske inndelinger (temaer) per semester:

    Semester 2

    • Tema 1: Utvikling av ledelse
    • Tema 2: Erfaringslæring
    • Tema 3: Veiledning som lederverktøy

    Semester 3

    • Tema 4: Troverdighet som militær leder
    • Tema 5: Kampmotivasjon & moral
    • Tema 6: Stress

    Semester 4

    • Tema 7: Motivasjon og meningsdannelse som påvirkningsstrategi
    • Tema 8: Resiliens
    • Tema 9: Samhold

    Semester 5

    • Tema 10: Relasjonell ledelse

    Semester 6

    • Tema 11: Personellforvaltning - styring versus lederskap