Norsk English

Emneside for LOG2103 Matematikk for logistikere og økonomer

Emnehistorikk
Studiepoeng
7.5
Studieår
2025
Engelsk emnetittel
Mathematics for Logisticians and Economists

Hva lærer du

Emnet skal gi kandidaten kunnskap om matematikk som et viktig verktøy i militære problemløsningsprosesser og er spesielt tilrettelagt for logistikk og økonomistudenter.  

  1. Etter gjennomført emnet har studenten tilegnet seg følgende kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    • Har kunnskap om funksjoner av en eller flere variabler og er kjent med hvordan slike funksjoner brukes i logistisk/økonomisk teori
    • Har kunnskap om grunnleggende vekstmodeller og hvordan de kan brukes i logistiske/økonomiske beslutningsprosesser 

    • Har forståelse for aritmetiske og geometriske rekker og hvordan grunnleggende problemer innen finansmatematikk kan løses ved hjelp av disse 

    • Har kunnskap om derivasjonsbegrepet og integralbegrepet, sammenheng mellom konseptene og hvordan de kan brukes for eksempel i en beslutningsprosess.

    Ferdigheter

    • Kan beherske vanlige algebraiske operasjoner og kan løse ligninger med flere ukjente 

    • Kan analysere og drøfte (f.eks. finne/klassifisere stasjonære punkt, minimum, maksimum) funksjoner med en og to variabler (f.eks. polynomer, Cobb-Douglas-funksjoner, funksjoner med eksponentialelementer)

    • Kan beregne og bruke elastisitet

    • Kan løse problemer innenfor finansmatematikk (f.eks. annuitet, nåverdi) ved bruk av aritmetiske/geometriske rekker

    • Kan anvende forskjellige vekstmodeller for å lage prognoser

    • Kan løse enkelte problemer med derivasjon og integrasjon. 

    Generell kompetanse 

    • kan arbeide med matematisk faglitteratur

    • kan utveksle synspunkter om relevante matematiske problemstillinger/teorier og deres relevans innenfor logistikk og økonomi med andre  

    • kan arbeide selvstendig med praktiske og teoretiske, matematiske problemstillinger

  2. Emnet gjennomføres med en studentaktiv læringsform (‘flipped classroom’) med kombinasjon av forelesninger, gruppearbeid og selvstudier.  

  3. Vurderingsform: Individuell skoleeksamen, skriftlig 

    Varighet: 4 timer, kalkulator tillatt. 

    Vurderingsuttrykk: A-F