Emneside for MAVE4280 Hybridkrig og samfunnspåvirkning
Hva lærer du
Hva er militærmaktens rolle i kriger der det ikke skytes? Er «hybridkrig» et nyttig begrep for å forstå og analysere ikke-militære trusler mot Vesten eller er det kun et moteord for å beskrive en variant av ordinær utenrikspolitikk? Er det i det hele tatt riktig å kalle Russland og Kinas påvirkningsstrategier overfor Vesten for «krig»? Hvis ikke, hva skal vi så kalle dem og hvordan forstå dem? Hvordan kan Forsvaret bidra til stats-, samfunns- og individsikkerhet når truslene utspiller seg alle andre steder enn det militære domenet? Og hva har de nye truslene å si for Forsvaret, Norge og NATO?
Sentralt i emnet står å tilegne seg inngående kunnskap om hvor begrepet hybridkrig—og en rekke tilknyttede begreper—kommer fra, hvordan det har utviklet seg og hvordan det har endret meningsinnhold over tid. Vi skal utforske om og eventuelt hvordan hybridkrig, og/eller hybride trusler, er nyttige begrep for å forstå ikke-kinetisk konfrontasjon og påvirkning i det internasjonale systemet og vurdere hva som eventuelt skiller hybride trusler fra det vi vanligvis oppfatter som deler av utenrikspolitikken.
Vi skal studere hvorfor og hvordan statlige aktører—med vekt på Russland og Kina—benytter sammensatte ikke-militære virkemidler i gråsoner mellom fred, konflikt og krig for å oppnå politiske og strategiske målsetninger. Vi skal diskutere disse truslenes faktiske og mulige sektorovergripende samfunnsmessige konsekvenser for vestlige liberale demokratier. Vi skal også granske militærmaktens evne til å bidra til stats-, samfunns- og individsikkerhet når trusler utspiller seg i parallell på tvers av en rekke samfunnsdomener.
Hybridkrigslitteraturen er fortsatt i et tidlig stadium og kunnskapen er spredt over en rekke fagdisipliner. Emnet benytter forskningskunnskap fra statsvitenskap, samtidshistorie, jus og rettssosiologi, men inkluderer også i stor grad profesjonserfaringer. Emnet vil benytte nåtidseksempler fra Russlands krigføring i Ukraina, hybride trusler mot Europa og påvirkningsoperasjoner i Norge for å bedre forstå nyere aspekter ved hybride trusler.
Studentene vil også få egne erfaringer via et utdanningsteknologisk program—basert på utvidet virkelighet (Extended Reality (XR)) og kunstig intelligens (Artificial Intelligence (AI))—for å utforske hybride trusler og militærmaktens rolle. Læringsprogrammet teller som en del av «valgfritt pensum». Emnet søker å bidra til vitenskapelig, kreativ og kritisk tenkning om sikkerhet i utvidet forstand basert på eksisterende forsknings- og erfaringsbasert kunnskap, ny utdanningsteknologi og pedagogikk.
-
Kunnskap
Kandidaten
- Har inngående kunnskap om vitenskapelige forklaringer på begrepet hybridkrig og tilliggende begreper.
- Har avansert kunnskap om hvordan hybride trusler kan skape sektorovergripende negative effekter på stats-, samfunns- og individuell sikkerhet.
- Har inngående kunnskap om Russland og Kinas tilnærminger til hybridkrig.
- Har avansert kunnskap om militære, samfunnsmessige, rettslige og etiske faktorer som påvirker militærmaktens nytteverdi og begrensninger i møte med hybridkrig.
Ferdigheter
Kandidaten:
- Kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer knyttet til begrepet hybridkrig
- Kan analysere hybride truslers påvirkning på stats-, samfunns- og individsikkerhet
- Kan vurdere militærmaktens nytteverdi i å motvirke disse truslene.
Generell kompetanse
Kandidaten:
- Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å bidra til nytenking innenfor planprosesser og innovasjon i Forsvaret og NATO om militærmaktens nytteverdi og begrensninger i hybridkrig.
- Kan kommunisere om relevante problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, med egen profesjon, med spesialister og til allmennheten.
-
Emnet er designet etter prinsipper om problembasert læring, der hver uke veiledes av et overordnet spørsmål som legger til rette for student-til-student diskusjon om de viktigste temaene i emnet.
Emnet legger til rette for refleksjon om egen læring i et metaperspektiv. Vi vil gjennomføre korte refleksjonsrunder der vi deler erfaringer og inntrykk fra læringsprosessen inspirert av saker fra dagens nyhetsbilde.
Emnet benytter også et eksperimentelt teknologisk utdanningsprogram i utvidet virkelighet (Extended Reality/XR) kombinert med kunstig intelligens (KI/AI). Vi reduserer noe på obligatorisk pensum for å legge til rette for bruk av XR/AI-programmet, som vil bli en del av "selvvalgt pensum".
-
Gjeldende litteraturliste for 2026 Vår finner du i Leganto
-
Arbeidskrav:
Studentene utvikler en individuell prosjektskisse (maks to sider) som et ledd av arbeidet med den individuelle skriftlige oppgaven (eksamen). Emneansvarlig vil tilby veiledning basert på prosjektskissen (arbeidskravet) som utvikles. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravet må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Eksamen:
Eksamen gjennomføres som en individuell skriftlig oppgave innen fagområdet. Studentene jobber med oppgaven gjennom emnet og har i tillegg tre dedikerte dager på slutten til å ferdigstille oppgaven. Skissen som produseres som del av arbeidskravet er ment å danne utgangspunktet for oppgaven. Oppgaven skal bygge på pensumlitteratur, inkludert ca. 100 sider egenvalgt pensum som må reflekteres i referanselisten. Omfang inntil 3500 ord, ikke inkludert referanser. Vurderingsuttrykk A-F.
-
Emnets oppbygning:
De to første ukene legger grunnlaget for å tilegne seg inngående kunnskap om begrepet hybridkrig/hybride trusler og tilliggende begreper og konsekvenser for vestlige stater, samfunn og individer gjennom lesing av relevant forskningslitteratur, foredrag fra eksperter og student-til-student læring. I tredje uke legger emnet vekt på erfaringsdeling fra relevante aktører for å bedre forstå praksisfeltet. Den fjerde uken vil det dreie seg om tilfeller av hybride trusler mot Europa og den russiske krigen i Ukraina. I den femte uken diskuterer vi militærmaktens rolle mot hybride trusler. Den sjette og siste uken er avsatt til å ferdigstille den individuelle skriftlige oppgaven.
Øvrig informasjon:
Dersom det er ledig kapasitet etter fordeling av plasser til master- og VOP-studenter, vil restplasser lyses ut for emnestudenter i forsvarssektoren.