Norsk English

Emneside for MILM0701 Lederutvikling

Emnehistorikk
Studiepoeng
0
Studieår
2025
Engelsk emnetittel
Leadership development

Hva lærer du

Gjennom hele utdanningsløpet ved Språk- og etterretningsskolen skal kadettene følge et lederutviklingsprogram med hensikt å styrke studenten i sin rolle frem mot Befalsskolen. Ved å kombinere ledelsesteori, refleksjon og tilbakemeldinger, individuelt og i team, skal studenten bli bevisst på - og i stand til å utvikle egen ledelsesfilosofi, lederstil og -atferd, samt å tilpasse denne til riktig situasjon.

Ved SESK gjennomføres mye av emnet før, under og etter skolens praksisarenaer.

  1. Kunnskap

    Studenten …

    • forstår Forsvarets grunnsyn på ledelse
    • forstår Forsvarets verdigrunnlag
    • kan anvende kunnskap om hvordan egen atferd påvirker andres prestasjoner og handlinger
    • forstår ledende prinsipper innen lederskap
    • har kunnskap om hva som innvirker på egen og undergittes mestringstro under løsning av militære oppdrag, samt være i stand til å påvirke denne positivt i egen enhet

    Ferdigheter

    Studenten …

    • kan selvstendig gjenkjenne et situasjonstilpasset lederskap
    • kan selvstendig anvende tilbakemeldinger fra andre, herunder forstå hvordan egen adferd påvirker andre, og iverksette tiltak for å videreutvikle seg selv som leder
    • kan selvstendig anvende relevant fagteori til å drive selvledelse, samt bidra til utvikling av andre
    • kan etterleve Forsvarets grunnleggende verdier og fremstå som en god rollemodell
    • kan anvende utviklingsområdene på en slik måte at de kan utøve sin fremtidige profesjon som leder, følger og språkoperatør

    Generell kompetanse

    Studenten …

    • forstår seg selv som rollemodell gjennom Forsvarets verdigrunnlag og den militære profesjonens krav til integritet
    • forstår hvilke forventninger Forsvaret og samfunnet har til den militære profesjonen
    • kan selvstendig videreutvikle egen integritet og holdninger som befal i samsvar med militære profesjonens verdier
    • kan anvende mestringsstrategier, samt håndtere stress i komplekse situasjoner
  2. Emnet er oppbygd av forskjellige former for undervisning, veiledning og praksis.

    • Seminarer og samlinger hvor kadettene jobber individuelt, i lagsrammen og som kull, eksempelvis:
      • Teorileksjoner i klasserom
      • Refleksjon og diskusjon
      • Tilbakemeldingsseanser
      • Skytetrening
    • Oppfølging fra kullsjef gjennom årlig oppstartssamtale, midtveissamtale og tjenesteuttalelse.
  3. Prosjekt - «Hvem er jeg». Dette er et dokument hvor kadetten reflekterer over hvem hen er, alene, og i møte med andre. Første versjon av «Hvem er jeg» skrives i løpet av første studieår, deretter revideres dokumentet jevnlig gjennom studiet. Sluttproduktet vurderes til godkjent/ikke-godkjent. Arbeidskravet må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

    Øvelse SESK Mestring i 4. semester er en arena som skal teste Prosjekt «Hvem er jeg» i praksis. Gjennom mestring vil studenten få bedre kjennskap til sine kjerneverdier, samt se seg selv i relasjon til andre i fysisk og psykisk stressende situasjoner over tid. Øvelsen må være godkjent for å få kunne gå opp til eksamen.

    Vurdering

    • Vurderingsform: Skriftlig prosjektoppgave
    • Tidspunkt: Gjennomgående
    • Omfang: 700-800 ord
    • Karakterskala: Bestått / ikke bestått
    • Vekting: 100%
  4. Emnet gjennomføres frem til 6. semester og oppstart Befalsskolen. Studentene får styrt aktivitet inn mot øvingsarenaer. Det forventes at studentene gjør individuelle forberedelser til undervisningsaktiviteten. Emnet inkluderer praksis som skal bygge opp under ferdighetsmålene.