Norsk English

Emneside for MILM1403 Militær problemløsning og metode HÅS

Studiepoeng
15
Studieår
2026
Engelsk emnetittel
Military Problem solving and Methods

Hva lærer du

Hensikten med emnet er tredelt: (1)  skape forståelse for hvordan man kan komme frem til gode beslutninger gjennom militær problemløsningsmetode. (2) skape forståelse for utøvelsen av lederskap i militære operasjoner. (3) Emnet skal i tillegg videreutvikle kadettenes engelskkunnskaper og ferdigheter (muntlig og skriftlig).

  1. Kunnskaper

    Etter endt emne skal kadetten:

    • ha bred kunnskap om sentrale begreper i beslutningsteori og praksisteori
    • ha bred kunnskap om sentrale begreper innen makt, beslutninger, sosial påvirkning, etikk samt stress og mestring
    • ha bred kunnskap om rasjonalet bak militær plan- og beslutningsprosess
    • ha bred kunnskap om militær plan- og beslutningsprosess
    • ha bred kunnskap om hvordan operativ planlegging i praksis omfatter lederskap, organisasjonskunnskap, kommando og kontroll, språk (norsk og engelsk, skriftlig og muntlig) og internasjonalt samarbeid
    • ha bred kunnskap om hvordan sosiale situasjoner påvirker språkbruk på engelsk både skriftlig og muntlig
    • kjenne til grunnleggende retoriske strategier og virkemidler
    • ha bred kunnskap om hva fellesoperasjoner er og hvordan fellesfunksjoner understøtter arbeidet med å integrere, synkronisere og styre militære operasjoner

    Ferdigheter

    Etter endt emne kan kadetten:

    • beherske de krav som ligger i å skrive en akademisk oppgave
    • beherske skriftlig fremstilling i akademisk tekst og i militære maler
    • anvende militær plan- og beslutningsprosess
    • anvende kunnskap om etikk, organisasjon, ledelse, kommando og kontroll, og språk til å utøve godt lederskap i praktisk operativ planlegging
    • formulere argumenter og egne refleksjoner koherent både i skriftlig og muntlig engelsk, samt kunne tilpasse språkbruk etter formål og mottaker i lys av relevant teori
    • gjenkjenne og overføre relevant læring mellom ulike kontekster
    • kan reflektere over egen og andres atferd i situasjoner preget av stress, maktbruk og sosial påvirkning

    Generell kompetanse

    Etter endt emne kan kadetten:

    • innhente, analysere og vurdere ulike former for informasjon 
    • vurdere hvilke metoder som egner seg til å besvare problemstillinger som er relevante for Forsvaret
    • analysere standardiserte prosedyrer, og diskutere forholdet mellom teori og praksis i egen profesjon
    • anvende stabsmetodikk som verktøy for å belyse problemer og fatte beslutninger
    • diskutere og kommunisere betydningen av etikk, organisasjon, ledelse, kommando og kontroll, og språk for å utøve godt lederskap i praktisk operativ planlegging
    • tilegne seg kunnskap om relevante ord og uttrykk på engelsk
    • diskutere grunnleggende ledelsesutfordringer i en militær operativ kontekst
    • utveksle erfaringer innen temaene makt, beslutninger, etikk, sosial påvirkning og stress og mestring, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
  2. Praksisarena:

    I emnet gjennomføres det to praksisarenaer:

    - Falcon Warrior, som har til hensikt å være en arena for praktisk trening av lederskap under ulike forhold. Dette innebærer blant annet trening på ledelse i en operativ kontekst som tar opp tematikk fra undervisningen i vårsemesteret som for eksempel beslutningstaking, etiske problemstillinger og stress og mestring. Øvelsen skal også være en arena for å trene grunnleggende militære ferdigheter.

    - Øvelse Kampflybase, som har til hensikt å gi kadettene praktisk innsikt i planlegging, ledelse og gjennomføring av luftmilitære oppdrag på taktisk og stridsteknisk nivå på en flybase. Kadettene skal gis praktisk kunnskap om hvordan operasjoner planlegges og gjennomføres ved forskjellige typer avdelinger på basen. Dette vil også gi kadettene innsikt i utvalgte kapasiteter og operasjonskonsepter i Luftforsvaret, samt en innføring i planleggingsmetodikk på grunnleggende nivå.

  3. Gjeldende litteraturliste for 2026 Vår finner du i Leganto
  4. Arbeidskrav

    For elever på kurset Halvårsstudium (HÅS) skal følgende arbeidskrav gjennomføres og bestås: 

    - I tema 1 - Militær problemløsning: Eleven skal gjennomføre en skriftlig belysende stabsstudie. Oppgaven leveres gruppevis og vurderes til godkjent/ikke godkjent. 

    - I tema 2 - Operativ ledelse: Øvelse Falcon Warrior skal gjennomføres og godkjennes, også dersom eleven tidligere har gjennomført lignende øvelse. Det gis ikke anledning til å søke om fritak eller innpassing av tidligere gjennomført mestringsøvelse. 

    - I tema 3 - Engelsk: Eleven skal gjennomføre en muntlig presentasjon og levere et akademisk essay. 

     

    Vurdering

    Vurderingsform: Muntlig

    Gruppering: Gruppe

    Varighet: 15-30 minutter

    Karakterskala: Godkjent/ikke godkjent

    Andel: 40%

    Hjelpemidler: Alle

    Vurdering i tema 1 "Plan og beslutningsprosess".

     

    Vurderingsform: Muntlig

    Gruppering: Gruppe

    Varighet: 30-40 minutter

    Karakterskala: Godkjent/ikke godkjent

    Andel: 50%

    Hjelpemidler: Alle

    Vurdering i tema 2 "operativt lederskap".

     

    Vurderingsform: Muntlig 

    Gruppering: Individuell

    Varighet: 20 minutter

    Karakterskala: Godkjent/ikke godkjent. 

    Andel: 10%

    Vurdering i tema 3 "Engelsk".

  5. Den teoretiske delen av modulen anvender tilpassede pedagogiske undervisningsopplegg som egenstudier, kollokviegrupper, ordinære og digitaliserte forelesninger og seminarundervisning. Emnet har en tydelig praksis-komponent, slik at kadettene kan erfare hvordan operativ planlegging og operativt lederskap omsettes fra teori til praksis.

    Emnet består av tre tema som gjennomføres som en kombinasjon av teori, praksis og refleksjon, organisert i plenum-, team- og individuelt arbeid.

    Tema 1. Militær problemløsning og plan og beslutningsprosess. 

    Tema 2. Operativt lederskap

    Tema 3. English, Perspective and Analysis videreutvikler kadettenes kunnskap om og ferdigheter i engelsk som arbeidsspråk i Luftforsvaret ved å fokusere på situasjonsbestemt språkbruk. Undervisningen (4 timer per uke) innebærer forelesninger og diskusjoner om sosiolingvistikk, retorikk og akademisk skriving på engelsk.