Emneside for MILM1704 Innføring i militære operasjoner
Hva lærer du
Emnet undervises i studiets første semester og gir kjennskap til hvordan Forsvaret er organisert og hvordan forsvarsgrenene samvirker i krise og krig. Gjennom emnet får studentene en grunnleggende forståelse av hvordan militære operasjoner planlegges og gjennomføres i tid og rom med søkelys på landdomenet, og øving i å samarbeide om å løse taktiske problemstillinger ved å bruke grunnleggende militær planleggingsmetode. Emnet gir i tillegg oversiktskunnskaper om russisk militærmakt.
Strukturen i emnet er utformet for å bygge bro mellom teori og praksis og gi en grunnleggende introduksjon til operativ planlegging.
Målgruppe
Emnet tilbys studenter ved Språk- og etterretningsskolen med opptak til bachelorstudiet i språk og etterretning, 180 studiepoeng.
-
Kunnskap
Studenten …
- har kjennskap til prinsipper for krigføring (Warfighting), grunnleggende systemteori og de forskjellige kampdomenene i multidomeneoperasjoner (MDO)
- kjenner til prinsippet om ‘etterretningsdrevne operasjoner’ og hva det innebærer
- har kunnskap om Forsvarets organisering, samt forsvarsgrenenes roller i fellesoperasjoner
- har kunnskap om militære stabsfunksjoner og plan- og beslutningsprosessen
- har kjennskap til hvordan ulike nye disruptive teknologier (Emerging Disruptive Technology -EDT) kan påvirke plan- og beslutningsprosessen
- har kunnskap om operasjonsplanlegging, og hvordan operasjonsplanleggingsgrupper (Operational Planning Teams - OPT) utarbeider handlemåter i operasjoner (Concept of Operations -CONOPs)
- har kunnskap om innholdet i Forsvarets doktrine for landoperasjoner
- har kjennskap til russisk doktrine og materiell
Ferdigheter
Studenten …
- kan i samarbeid med andre gjennomføre en plan- og beslutningsprosess på lavere nivå
- kan i samarbeid med andre bygge et CONOPs på lavere nivå
- kan selvstendig skrive en 5-punktsordre på lavere nivå
- kan analysere og drøfte taktiske problemstillinger i landdomenet
Generell kompetanse
Studenten …
- kan reflektere over operasjonsplanleggingsmetodikk
- kan reflektere over sentralt innhold i Forsvarets doktrine for landoperasjoner
- kan anvende systemtenkning i operasjonsplanlegging
-
Arbeidsformene består av individuelle forberedelser, leksjoner, gruppearbeid, skriftlige innleveringer, studentpresentasjoner, gruppediskusjoner og praksis. Både analoge og digitale verktøy brukes til å løse oppgaver.
Emnet har oppstart i 1. semester, og undervisningen strekker seg over 3 uker med totalt ca. 75 timer styrt aktivitet. Av dette er ca. 15x 45min forelesninger og seminarer knyttet til gjennomgang av teori, bakgrunnsstoff og metode. Resten av tiden brukes på aktiviteter i gruppe som speiler virkeligheten i et militært planleggingsmiljø.
-
Arbeidskrav
Læringsaktivitetene er obligatoriske, og produkter/oppgaver skal leveres innen de frister som settes av faglærer i undervisningsplanen ved emnets oppstart. Samarbeid i gruppe er en sentral del av operasjonsplanlegging. Det skal leveres fire gruppearbeider, som inngår i mappe og evalueres fortløpende av faglærer(e). 100% av arbeidene må være godkjent før kandidatene går opp til eksamen.
Vurdering og sensur
Individuell skriftlig skoleeksamen (6 timer), hvor det gis oppgaver knyttet til ukjent skriftlig materiale. Eksamen vurderes etter karakterskala fra A til F med A-E for bestått og F for ikke bestått.
Vurderingsform: Skriftlig skoleeksamen
Varighet: 6 timer
Karakterskala: A-F
Vekt: 100%