Emneside for NAV2303 Navigasjonssystemer 1

Hva lærer du

Hensikten med emnet er å dekke Sjøforsvarets behov, samt tilfredsstille kravene i STCW, 1978, med tillegg innen navigasjonssystemer i funksjonen navigering på ledelsesnivå.

Sertifikatrettigheter

STCW-kode:   A-II/1 og A-II/2

STCW-funksjon:  Navigering på operativt og ledelses nivå (F1)

  • Emneplanen oppfyller den internasjonale konvensjon om normer for opplæring, sertifikater og vakthold for sjøfolk, STCW, 1978 med tillegg.
  •  Emneplanen tar utgangspunkt i IMO modellkurs 7.03 Skipsoffiserer med ansvar for en navigasjonsvakt:
    • Kapittel 1.1.3 Elektroniske navigasjons- og posisjoneringssystemer
    • Kapittel 1.1.5 Magnetisk og gyrokompass
    •  Kapittel 1.1.6 Styre og kontrollsystemer
    • Kapittel 1.2.5 Bruk av informasjon fra navigasjonsinstrumenter for å oppretteholde sikker navigasjon
      • Fartsmåling
      • Bruk av AIS
  • Emneplanen tar utgangspunkt i IMO modellkurs 7.01 Skipsoffiserer med ansvar på ledelsesnivå
    • kapittel 1.2.1 Posisjonsbestemmelse under alle forhold
    • kapittel 1.3.1. Prinsipp og feil på magnetkompassanlegg
    • kapittel 1.3.2. Prinsipp og feil på gyrokompass
    • kapittel 1.3.3. System under kontroll av hovedgyro, og operasjonsprinsipper for hovedtypene av gyrokompass
  • Emneplanen oppfyller IMO modulkursene 1.27 ECDIS, 1.08 ARPA og 1.34 AIS

Faglig innhold:

  • Geodesi (Kjerstad, Del 1, Kapittel 1)
  • Magnetkompasse (Kjerstad, Del 3, Kapittel 2)
  • Gyrokompasset (Kjerstad, Del 3, Kapittel 3)
  • Landbaserte systemer (Kjerstad, Del 1, Kapittel 4)
  • Satellittbaserte systemer (Kjerstad, Del 1, Kapittel 3)
  • ECDIS (Navkomp, Kompendium og Kjerstad Del 2, Kapittel 7-9)
  • AIS (Navkomp, Kompendium og Kjerstad Del 2, Kapittel 6)
  • Radarteoridelen av IMO 1.08 RADAR navigasjon, plotting og ARPA (Kjerstad, Del 2, Kapittel 1-5)
  1. Kunnskap

    Etter endt emne har kadetten:

    • bred kunnskap om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder innenfor navigasjonssystemer og navigasjonsutstyr
    • kjenner kadetten til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor Geodesi og navigasjonssystemer
    • kan kadetten oppdatere sin kunnskap innenfor navigasjonssystemer
    • kunnskap om geodesiens, navigasjonsutstyr og navigasjonssystemenes historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
    • kunnskap om og kjenner til virkemåten og begrensninger til tradisjonelle navigasjonshjelpemidler som magnetkompass og gyrokompass
    • kunnskap om radarteori som har betydning for praktisk bruk av radar, og kjenner til ulike typer navigasjonsradarer, deres fordeler og begrensninger og praktisk bruk av disse.
    • grunnleggende kunnskap om prinsippene for landbaserte systemer.
    • grunnlegende kunnskap om satellittbaserte navigasjonssystemer, ECDIS og AIS.

    Ferdigheter

    Etter endt emne kan kadetten:

    • anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
    • reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning
    • finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
    • beherske relevante faglige verktøy og uttrykksformer
    • anvende navigasjonsutstyr og navigasjonssystemer

    Generell kompetanse

    Etter endt emne kan kadetten:

    • har kadetten innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
    • planlegge- og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltager i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer
    • formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre uttrykksformer
    • utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
    • kjenner kadetten til nytenkning og innovasjonsprosesser
  2. Emnet følger F og Ø timene i timeplanen i de ukene årsprogrammet for SKSK har undervisningsuke(UV uke). Undervisningen går over 15 uker. Faget har 5 F-timer på timeplanen og bør organiseres i en 3 timersøkt og en 2 timers økt. Faget bruker Itslearning eller Teams. Det er øvelser til hvert delemne.

    Emnet er koordinert med emnene og øvelsene grunnlegende ECDIS- og assistenkurs, Sensorsystemer, MPN 4, Øvelsene Ryfylke og Blindleia, ARPA/AIS-kurset, og Brovakt og fartøyskontroll 1. Radaremnet bør komme tidligst mulig i semesteret. Delemnet radar er hentet fra IMO modullkurs1.08 Radar, ARPA, CRM og SAR kurset.

    Faget Sensorsystemer dekker radarpensumet i Kjerstad Del 2 kapittel 2.1-2.6 (radarens oppbygning) samt 2.14 (strålefare). Sensorsystemer dekker også Kjerstad Del 1 kapittel 2.2 Elektro- og radiotekniske grunnbegreper.AIS-og ARPA kurset slås sammen og gjennomføres som en modul over 1 uke med teori og simulatorøvelser. Dette kurset går parallellt med MPN 4 Øvelse Ryfylke.

    Den grunnleggende delen av IMO modulkurs 1.27 ECDIS gjennomføres som modul i semester 2 etterfulgt av praksis om bord på skolefartøyene (Øv Blindleia) slik at elevene får nødvendig ECDIS opplæring så tidlig som mulig i utdanningsløpet. Resterende undervisning i ECDIS gjennomføres i Navigasjonssystemer 1.

    Arbeidsmåter

    • Klasseromsundervisning: Teorigjennomgang, gjennomgang av oppgaver, kadetter gjennomgår utvalgte oppgaver, øvelser
    • Internett: Itslearning og/eller Teams
    • Elevforedrag: Kadettene holder et kort foredrag om et delemne i fagområdet
    • Veiledningsstime: Kadetter besvarer oppgaver og får veiledning
    • Selvstudium: Arbeid med teori, besvarelser av oppgaver
    • Øvelser
    • Undervisning ombord på skolefartøyene og lab.oppgaver relatert til systemer på skolefartøyene.
    • Kjerstad: Elektroniske og akustiske navigasjonssystemer for maritime studier, 5. utgave, Fagbokforlaget ISBN: 978-82-450-1183-7
    • Faglærer:Diverse kompendium
    • Faglærer:Oppgaver (utleveres av faglærer)
  3. Vurderingsform: Muntlig eksamen, individuell

    Varighet: ca. 20 minutter

    Karakterskala: A-F