Emneside for OPG3201 Syntese - taktikk, ledelse og felttjeneste. Bacheloroppgave

Studiepoeng
15
Studieår
2021
Engelsk emnetittel
Synthesis - Tactics, leadership, combat survivability. Bachelor assignment

Hva lærer du

Hensikten med Syntese - taktikk, ledelse og stabstjeneste, er at kadettene skal få en praktisk arena hvor de skal sette sammen kunnskap og ferdigheter fra tidligere emner for å få en helhetlig forståelse av hvordan en hæravdeling føres.

Emnet er sammensatt av flere typer oppgaver hvor ulike metoder benyttes for å komme frem til kvalifiserte løsninger. I tillegg gjennomføres Krigsskolens Vintertjeneste.

Emnet starter med bacheloroppgaven og oppgaven innleveres før neste delemne, Vintertjeneste, gjennomføres. Deretter starter delemne Taktisk samvirke, hvor det benyttes et gjennomgående scenario hvor kadettene utfordres i bataljonsstab på definerte områder og temaer. Her skal tidligere tilegnet kunnskap og ferdigheter benyttes for å komme frem til løsninger for å håndtere militære problem. Scenariet og operasjonsplaner som utvikles i delemne Taktisk samvirke benyttes også i emnet Troppssjefen i forbindelse med Føringsøvelsen.

Offisersutviklingen ivaretas gjennom økt forståelse for de krav som stilles til offiserene ved skriving av bacheloroppgaven, planleging og gjennomføring av operasjoner vinterstid og planlegging av en taktisk samvirkeoperasjon. Emne har i seg en rekke praksisarenaer som gir rom for å erfare teoriens relevans i praksis, og hvordan teori kan omsettes til praksis. Ved bruk av forskjellige lærings- og refleksjonsmetoder i forkant, underveis og i etterkant av praksis forsterkes individuell og kollektiv læring og utvikling. Dette med fokus på evne til å ta beslutninger (fagkompetanse), og evne til å skape oppslutning og samhandling (relasjonskompetanse), herunder gruppedynamikk og -effektivitet. 

  1. Kunnskap

    Etter å ha fullført emnet kan kadetten:

    • Fordype seg i et tema knyttet til landmakt og drøfte komplekse forhold ved hjelp av vitenskaplig metode.
    • Forklare forhold som påvirker en taktisk operasjon under vinterforhold.
    • Forklare hvordan styrkeoppbygging og KOP-utvikling gjennomføres.
    • Forklare hvordan ulike organisasjonsmodeller og organisasjonskultur påvirker organisasjonen.
    • Forklare hvordan situasjonen påvirker egen ledelse og lederskap.
    • Forklare taktisk samvirke som en del av fellesoperasjoner.
    • Forklare hvordan simulator kan benyttes som en plattform for læring.
    • Forklare hvordan egen avdeling/organisasjon kan operere i operasjonsmiljøet. 

    Ferdigheter

    Etter å ha fullført emnet kan kadetten:

    • Forstå hvordan man planlegger og leder en taktisk samvirkeoperasjon.
    • Forstå hvordan man planlegger og leder landmilitære operasjoner på vinterstid. 
    • Identifisere og analysere komplekse militære problemer, og bidra til å løse disse.
    • Analysere egen praksis i lys av relevant teori, kunnskap, forskning og erfaring. 
    • Anvende situasjonstilpasset lederskap.
    • Anvende tilegnet kunnskap og analysere et problem basert på vitenskaplige krav til argumentasjon og fremstilling. 
    • Forstå betydningen av å ta vare på seg selv, andre og materiellet under krevende vinterforhold.
    • Forstå hvordan en landmilitær operasjoner planlegges og ledes under vinterforhold. 
    • Evaluere hvordan egen avdeling/organisasjon kan operere i operasjonsmiljøet. 
    • Benytte stabsstudie til å analysere og komme frem til løsninger på kompliserte problemstillinger.
    • Benytte plan- og beslutningsprosess til å analysere og komme frem til løsninger på et landmilitært problem.
    • Lede en landmilitær operasjon.

    Generell kompetanse

    Etter å ha fullført emnet kan kadetten:

    • Vurdere egen praksis i lys av relevant teori, kunnskap, forskning og erfaring.
    • Vurdere hvordan vinterforhold påvirker egen og andres oppdragsløsning.
  2. Emnet legger opp til at kadettene i løpet av året skal tilsettes i Hæren og skal tiltre i en stilling ved avdeling. Derfor legges det opp til at kadettene jobber mye selvstendig hvor de i størst mulig grad selv må søke veien til egne løsninger gjennom å lese, analysere og forstå pensum.Bacheloroppgaven skrives selvstendig i gruppe sammensatt på grunnlag av kommende tjenestegjørende avdeling og våpen- troppeart. Bacheloroppgven har oppstart i starten av emnet Praksis 2 i 5. semester, men er et delemne av emnet Syntese og sluttføres i dene perioden.Vintertjeneste er et kurs som vil bestå av både ferdighets- og kunnskapstrening gjennom teoretisk og praktisk undervisning og øving.Delemne Taktisk samvirke legger opp til aktive og ansvarlige kadetter som selv oppsøker kunnskap for å løse problemer. Videre vil det bli vektlagt at kadettene skal få planlegge og forberede en feltøvelse i emnet.

    I forbindelse med praksisarenaene vektlegges gode forberedelser og etterarbeid for å forsterke læringen og fremme offisersutviklingen. I forkant gis det tilstrekkelig informasjon om aktivitetene til at nødvendig individuelle og kollektive forberedelser kan gjennomføres. Dette i form av in-briefer, oppdragsanalyse og forventningsavklaring, utvikling av veiledningsgrunnlag og førveiledning, samt. evnt. trening, mentale og praktiske forberedelser. I etterkant settes det av tid til å reflektere over, diskutere og dele egne erfaringer relatert til emnets tematikker. I tillegg settes det av tid til individuelle og kollektive tilbakemeldinger. Det er viktig at etterarbeidet ikke bare er tilbakeskuende, men at det også rettes oppmerksomhet mot hvordan egne og andres erfaringer kan anvendes i den videre offisersutvikling. 

    Delemne Bacheloroppgaven:

    Bacheloroppgavens hensikt er å utfordre kadettene til å gjennomføre et selvstendig arbeid med bruk av vitenskapelig metode. Arbeidet med oppgaven er også ment å styrke kadettens skriftlige fremstillingsevne i henhold til etablert forskningspraksis.Emnet gir innføring i organisering, databehandling og skriving av en bacheloroppgave. Forarbeidet med oppgaven starter allered tidlig i 5. semester hvor kadettene, basert på kommende tjenestested og våpen- troppeart, etablerer grupper og går i dialog med Hæren for å komme frem til temaer som Hæren ønsker belyst.Det er totalt satt to uker i emnet Praksis 2 og tre uker i emnet Syntese til å arbeide med bacheloroppgaven. Veiledning vil bli gitt underveis. Karakteren på bacheloroppgaven danner karakteren i emnet Syntese

    Delemne Vintertjeneste:

    Vintertjeneste har til hensikt å sette kadettene i stand til å planlegge og lede landmilitære operasjoner under krevende vinterforhold. Vintertjeneste skal foregå mest mulig utendørs over en lengre periode for å gi kadettene grunnleggende ferdigheter, bygge robusthet, feltutholdenhet og tvinge frem erfaringer av gode rutiner og ledelse. Vintertjenesten vil derfor inneholde øvingsarenaer som skimarsj, som er en av Krigsskolen mestringsarenaer, og Vinterstrid hvor kadetten planlegger og gjennomfører stridsoppdrag på tropps- og kompaninivå.Vintertjeneste skal gi status Norsk vinterkurs.

    Delemne Taktisk samvirke:

    Taktisk samvirke har til hensikt å la kadettene planlegge en taktisk samvirkeoperasjon for å løse et landmilitært problem.Kadettene vil gjennom hele perioden jobbe i bataljonsstab og benytte militære problemløsningsmetoder (plan- og beslutningsprosess (PBP) og stabsstudiemetodikk). Innleveringer og presentasjon vil bli formativt vurdert.Innledningsvis skal kadettene sette seg inn i scenariet som benyttes gjennom hele syntesen og Føringsøvelsen. Videre skal kadettene få et bevisst forhold til militær styrkeoppbygning ved å analysere seg frem og anbefale organisasjon for en landmilitær avdeling basert på scenario og oppdrag. Det skal leveres skriftlig arbeid og presenteres anbefalt organisasjon for å løse overordnede oppdrag innenfor gitte rammer.Etter hvert vil delemnet og utviklingen i scenariet stille kadettene ovenfor en rekke landmilitær problemstillinger som de skal finne løsninger på ved å utarbeide operasjonsplaner for anbefalt organisasjon. Det skal vektlegges at taktiske oppdrag defineres så de fremmer situasjonsbestemt lederskap for underavdelingene. Bataljonsstabene presentere operasjonsplanene, som vil bli formativt vurdert.Siste del av delemnet Taktisk samvirke er simulering og krigsspill av bataljonsstabenes operasjonsplan. Hensikt med dette er å gi kadettene både praksis og kunnskap om taktisk samvirke og landmilitære operasjoner. Kadettene vil i tillegg ved å spille operasjonen for Føringsøveslen i simulatoren kunne forberede seg og evaluere kommende operasjonsplan. Etter simulering av egen operasjonsplan skal bataljonsstaben presenter en kort evaluering av operasjonen og bruk av simulator som læringsplattform.

    Læringsprosjekter(LP), som en del av ledelse- og lederutvikling, er en del av emnet og kommer til uttrykk i læringsutbyttebeskrivelsene.

  3. Bang, Henning. (2011). Organisasjonskultur. 4. utgave. Oslo, Universitetsforlaget. Side 26-92.

    Christensen & Al. (2010). Forvaltning og politikk. 3. utgave. Oslo, Universitetsforlaget. Side 214-235.

    Forsvarsstaben. (2012). Håndbok i strukturforvaltning. Oslo, FST/O

    Forsvarets stabsskole. (2010). Håndbok i stabstjeneste for Forsvaret. Oslo, FSTS

    Grimsø, R. (2015). Personaladministrasjon. Teori og praksis. 5. utgave. Oslo, Gyldendal. Side 17-60, 94-114, 136-144.

    Hærens våpenskole. (2015). Stabshåndbok for Hæren. Rena, HVS.

    Jacobsen & Thorsvik. (2016). Hvordan organisasjoner fungerer. 4. utgave. Bergen, Fagbokforlaget. Side 16-121, 164-193.

    Måseidvåg, H I. (2011). Møtet med den nyliberale staten. I Heier, Tormod (Red). Nytt landskap - nytt forsvar. Norsk militærmakt 1990-2010. Oslo, Abstrakt forlag. Side 47-70.

  4. Obligatorisk arbeidskrav: Delemne Vintertjeneste krever tilstedeværelse for å kunne gi kvalifiserende status som gjennomført Norsk vinterkurs.

    Obligatorisk arbeidskrav: Fagessay:/refleksjonsnotat "Militært lederskap i møte med krigens natur/vesen og de mekanismer som kan fremme eller hemme evne og vilje til å løse oppdrag.» Med utgangspunkt i utdannelsen så langt, emnet Syntese og spesielt skimarsjen, skal kadettene revidere sin arbeidskravsanalyse, gap-analyse og handlingsplan. Basert på dette arbeidet skrives det et fagessay/refleksjonsnotat vedrørende egen praksis og utvalgt tematikk. Dette er arbeidskrav 6 som skal inngå i mappen "min offisersutvikling" . Denne mappen leveres inn for mappevurdering i emnet Offiseren.

     

    Vurderingsform: Bacheloroppgave i gruppe 5 uker

    Karakterskala: A-F

    Andel:100

     

    Vurderingsform: Praksis, individuell, 3 uker

    Karakterskala: Bestått / ikke bestått Offisersvurdering Skimarsj. Ved ikke bestått eller ikke fullført skimarsj vil det ikke gis godkjent Norsk Vinterkurs.

  5. Praktisk organisering og arbeidsformer

    Emnet legger opp til at kadettene i løpet av året skal tilsettes i Hæren og skal tiltre i en stilling ved avdeling. Derfor legges det opp til at kadettene jobber mye selvstendig hvor de i størst mulig grad selv må søke veien til egne løsninger gjennom å lese, analysere og forstå pensum. Bacheloroppgaven skrives selvstendig i gruppe sammensatt på grunnlag av kommende tjenestegjørende avdeling og våpen- troppeart. Bacheloroppgven har oppstart i starten av emnet Praksis 2 i 5. semester, men er et delemne av emnet Syntese og sluttføres i denne perioden. Vintertjeneste er et kurs som vil bestå av både ferdighets- og kunnskapstrening gjennom teoretisk og praktisk undervisning og øving. Delemne Taktisk samvirke legger opp til aktive og ansvarlige kadetter som selv oppsøker kunnskap for å løse problemer. Videre vil det bli vektlagt at kadettene skal få planlegge og forberede en feltøvelse i emnet.

    I forbindelse med praksisarenaene vektlegges gode forberedelser og etterarbeid for å forsterke læringen og fremme offisersutviklingen. I forkant gis det tilstrekkelig informasjon om aktivitetene til at nødvendig individuelle og kollektive forberedelser kan gjennomføres. Dette i form av in-briefer, oppdragsanalyse og forventningsavklaring, utvikling av veiledningsgrunnlag og førveiledning, samt. evnt. trening, mentale og praktiske forberedelser. I etterkant settes det av tid til å reflektere over, diskutere og dele egne erfaringer relatert til emnets tematikker. I tillegg settes det av tid til individuelle og kollektive tilbakemeldinger. Det er viktig at etterarbeidet ikke bare er tilbakeskuende, men at det også rettes oppmerksomhet mot hvordan egne og andres erfaringer kan anvendes i den videre offisersutvikling.   

    Delemne Bacheloroppgaven:

    Bacheloroppgavens hensikt er å utfordre kadettene til å gjennomføre et selvstendig arbeid med bruk av vitenskapelig metode. Arbeidet med oppgaven er også ment å styrke kadettens skriftlige fremstillingsevne i henhold til etablert forskningspraksis. Emnet gir innføring i organisering, databehandling og skriving av en bacheloroppgave. Forarbeidet med oppgaven starter allerede tidlig i 5. semester hvor kadettene, basert på kommende tjenestested og våpen- troppeart, etablerer grupper og går i dialog med Hæren for å komme frem til temaer som Hæren ønsker belyst. Det er totalt satt to uker i emnet Praksis 2 og tre uker i emnet Syntese til å arbeide med bacheloroppgaven. Veiledning vil bli gitt underveis. Karakteren på bacheloroppgaven danner karakteren i emnet Syntese  

    Delemne Vintertjeneste:

    Vintertjeneste har til hensikt å sette kadettene i stand til å planlegge og lede landmilitære operasjoner under krevende vinterforhold. Vintertjeneste skal foregå mest mulig utendørs over en lengre periode for å gi kadettene grunnleggende ferdigheter, bygge robusthet, feltutholdenhet og tvinge frem erfaringer av gode rutiner og ledelse. Vintertjenesten vil derfor inneholde øvingsarenaer som skimarsj, som er en av Krigsskolen mestringsarenaer, og Vinterstrid hvor kadetten planlegger og gjennomfører stridsoppdrag på tropps- og kompaninivå. Vintertjenesten skal gi status Norsk vinterkurs.  

    Delemne Taktisk samvirke:

    Taktisk samvirke har til hensikt å la kadettene planlegge en taktisk samvirkeoperasjon for å løse et landmilitært problem. Kadettene vil i perioden jobbe i bataljonsstab og benytte militære problemløsningsmetoder (plan- og beslutningsprosess (PBP) og stabsstudiemetodikk). Innleveringer og presentasjon vil bli formativt vurdert. Innledningsvis skal kadettene sette seg inn i scenariet som benyttes gjennom hele syntesen og føringsøvelsen. Videre skal kadettene få et bevisst forhold til militær styrkeoppbygning ved å analysere seg frem og anbefale organisasjon for en landmilitær avdeling basert på scenario og oppdrag. Etter hvert vil delemnet og utviklingen i scenariet stille kadettene ovenfor landmilitære problemstillinger som de skal finne løsninger på. Bataljonsstabene/gruppene presentere løsninger som vil bli formativt vurdert. Siste del av delemnet Taktisk samvirke er simulering og krigsspill av bataljonsstabenes operasjonsplan. Hensikt med dette er å gi kadettene både praksis og kunnskap om taktisk samvirke og landmilitære operasjoner. Kadettene vil i tillegg ved å spille operasjonen for føringsøvelsen i simulatoren kunne forberede seg og evaluere kommende operasjonsplan.

    Læringsprosjekter(LP), som en del av ledelse- og lederutvikling, er en del av emnet og kommer til uttrykk i læringsutbyttebeskrivelsene.