Emneside for OPS2204 Operasjonsmiljøet

Emnehistorikk
Studiepoeng
7.5
Studieår
2023
Engelsk emnetittel
Operation environment

Hva lærer du

Hva lærer du

Hensikten med emnet er å gi kadettene kunnskap og forutsetninger for å lede planlegging og gjennomføring av militære operasjoner i krig, krise og fred. Dette gjøres ved å gi kadettene en større forståelse for hvorfor militær makt anvendes, og hvordan kontekstuelle faktorer påvirker militær problemløsning.

«Operasjonsmiljøet» fokuserer på de kontekstuelle forholdene som påvirker den millitære planleggingen. Dette inkluderer politiske, sikkerhetspolitiske, historiske, kulturelle, kommunikative, rettslige og etiske forholds innflytelse på militære landoperasjoner. Gjennom emnet tilegner kadettene seg innsikt i hva som påvirker, hvorfor og hvordan militær makt anvendes, herunder lærer å nytte slik fagkompetanse til kritisk å treffe begrunnede valg i egen profesjonsutøvelse.

  1. Læringsutbytte

    Kunnskap

    Kadetten har etter fullført emne:

    • bred kunnskap om hvordan politiske forhold påvirker konkret militær oppdragsløsning.
    • kunnskap om rettslige, etiske, kulturelle, kommunikative, historiske og militær. teknologiske forhold som kan påvirke militær oppdragsløsning.
    • kunnskap om rettslige og etiske begrunnelser for militær maktbruk, og for forbudte våpen.
    • kunnskap om rettslige begrunnelser for militær maktbruk som kan påvirke mandat og engasjementsregler.
    • Kjennskap til aktuell forskning og utvikling (FoU) innen emnets tematikk.

     

    Ferdigheter

    Kadetten kan etter fullført emne:

    • anvende teori, metode og perspektiver fra fagene internasjonal politikk, kultur, kommunikasjon, historie, juss, etikk, for å ta begrunnede valg som militær leder.
    • kritisk og selvstendig reflektere over kontekstuelle forhold som kan påvirke militær problemløsning.
    • kunne finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff om kontekstuelle forhold som kan være relevant for å forstå et gitt operasjonsmiljø.
    • anvende muntlig og skriftlig engelsk på en måte som er hensiktsmessig i egen oppdragsløsning.

     

    Generell kompetanse

    Etter fullført emne:

    • har kadetten innsikt i kontekstuelle forhold som kan påvirke militær problemløsning.
    • kan kadetten formidle fagstoff og utveksle synspunkter innen kontekstuelle forhold som kan påvirke militær problemløsning.
  2. Emnet gir kadettene mulighet for egenutvikling gjennom undervisning, gruppearbeid, og egenstudier. Offisersutviklingen ivaretas gjennom økt evne til å identifisere og vurdere kontekstuelle forhold som påvirker gjennomføringen av militære operasjoner.

    Emnet omhandler operasjonsmiljøets innvirkning på landoperasjoner. Dette forstås som politiske, historiske, kulturelle, kommunikative, rettslige og etiske forhold i et operasjonsområde.

    Forståelse for operasjonsmiljøet bidrar til å etablere beslutningsgrunnlag og skaper forutsetning for situasjonsforståelse og situasjonstilpasset ledelse. Forståelsen for de ulike forholdenes påvirkning på landoperasjoner er dermed vesentlig for at en troppefører skal kunne forstå og tilpasse egen oppdragsløsning og ledelse til konteksten og ta gode taktiske beslutninger. Emnet er teoretisk og anvender egenstudier, individuelt- og gruppearbeid, forelesninger og digitalt læringsmateriell.

    Læringsprosjekt:

    Militært lederskap og lederutvikling (MLLU) er et gjennomgående lederutviklingsprogram i bachelorprogrammet og kadettene jobber med læringsprosjekter i MLLU knyttet opp til ulike emner i utdanningen. Innleverte læringsprosjektarbeid inngår som arbeidskrav i bachelorprogrammets avsluttende emne LED3201 Offiseren.

  3. Gjeldende litteraturliste for 2023 Høst finner du i Leganto
  4. Vurdering

    Vurderingsform: Individuell flervalgeksamen som gjennomføres uten hjelpemidler.

    Karakterskala: A til F.

  5. Emner ved FHS evalueres regelmessig som en del av høgskolens kvalitetssystem. Studentevaluering er en del av dette arbeidet og kadettene kan bli bedt om å delta i evaluering av emnet i etterkant av gjennomført undervisning og vurdering.