Norsk English
Fra inspillingen av omdømmefilm i området rundt Bodø

Forsvaret er med i kampen om Gullfisken

Lørdag skal fjorårets beste reklamefilm kåres under «Gullfisken» på TV2. Forsvaret er nominert med omdømmefilmen «Det var en gang et land».

Du kan være med å avgjøre hvilken film som fortjener å vinne, det er nemlig seerne som stemmer fram vinneren. Allerede nå kan du stemme på din favoritt. For å stemme på Forsvaret, sender du SMS til 26700 med kodeord “9”. Det koster 5 kr pr. stemme.

På grunn av utløpte rettigheter har vi ikke muligheten til å vise denne filmen mer. 

Med for tredje gang

­– Det er tredje gang Forsvaret er med i konkurransen, så det hadde jo vært veldig kjekt å nå helt til topps. Takketale og jubel er jo spilt inn på forhånd på grunn av koronarestriksjoner, forteller Gry Bohne Hauge, markedssjef ved Forsvarets mediesenter.  

Det er en jury som har plukket ut de beste reklamefilmene for hver måned, og seerne stemmer fram en vinner blant disse 12 sølvfiskene.

Forsvarets film er laget i samarbeid med Try reklamebyrå og produksjonsselskapet Heimlich. Regissør er Roar Uthaug. “Det var en gang et land” var en soleklar sølvfiskvinner i september, ifølge en begeistret jury.  

­– Utrolig godt håndverk

– Her skildres eventyrlandet i storslåtte tablåer og små gjenkjennelige øyeblikk som minner oss på likheter, forskjeller, kriser og samhold som til sammen utgjør vår felles identitet. Vi berømmer den solide helheten. Voicen er smart og utrolig godt skrevet. Den tar eventyrsjangeren på alvor, favner den norske folkesjela og treffer ulike tidsepoker på kornet. Sammen med et stykke nydelig, spesialkomponert musikk og de fantastiske bildene blir dette utrolig godt håndverk i alle ledd. Grepet på slutten der soldaten henvender seg til seeren er meget elegant, skriver juryen i sin begrunnelse.