Tor_Sandvik_FD_N_F16-44-min

I baksetet på F-16

Desember 1972 styrtet to F-5 jagerfly i Middagsfjellet på Kjerringøy utenfor Bodø, to piloter omkom i ulykken. Én av de omkomne var 31 år gamle Tor Sandvik. Hjemme gikk kona høygravid. Bare én måned senere ble sønnen født, han ble oppkalt etter sin avdøde far. Sønnen ble derfor invitert til Bodø.

Bursdagsgave fra kona

Det hele startet med at Christine Dumben, kona til Sandvik jr ville overraske mannen og sendte mail til Forsvaret i anledning hans 50-års dag. Overraskelsen ville hun skulle være litt utenom det vanlige. Hun spurte om mannen kunne få komme til Bodø for å se seg litt om, og få litt informasjon om stasjonen og Luftforsvaret, slik at mannen kunne få et bedre inntrykk av hvordan hans far hadde det i sitt virke.

- Forsvaret har alltid vært en organisasjon Tor har sett opp til, spesielt med tanke på hendelsen som rammet faren, sier Christine kona til Tor.

Dette synes Luftforsvaret var en fin måte å kunne gi tilbake på og innvilget dette, samt en baksetetur med F-16 for Tor.

Kun én uke i forveien fikk han vite om ideen til kona, og at det hele var en reel plan.

- Det var veldig overaskende å få en slik gave, det ble litt alvorlig. Det ble plutselig til å måtte kutte ned kosthold, for å kunne bestå baksete-sjekken. Klippe seg og se presentabel ut for turen til Bodø sier Sandvik.

Tor_Sandvik_DFD-36-min
Ivareta våre egne

- Min far en del av miljøet den gang. Han var venn og kollega med Sandvik senior. Min mor var også en venn av familien og en del av apparatet som ivaretok Sandviks mor etter ulykken. Jeg føler en viss tilknytting til nettopp denne historien. Dessuten er det et ønske fra vår side og ivareta våre egne.

- Oberst Øivind Gunnerud

Innblikk

Siden Sandvik jr bare har hørt om faren, synes han det var fint å kunne se hvordan den tidligere skvadronen til faren opererte og hvordan de levde. Selv om Sandvik har både fullført førstegangstjeneste og er veteran med tre kontingenter bak seg i UNIFIL, hadde han aldri vært inne ved Bodø Hovedflystasjon og hadde heller ikke noe kjennskap til Luftforsvaret.

Ikke minst menneskene bak og det å få være med bak prosessen før enn i det hele tatt kan ta av med F-16. Han trekker frem at dette var meningsfylt og at han bare har hørt mye om faren og basen han omgikk, men har ingen klare referanser rundt hvordan det så ut.

Terje Mongstad fløy det siste av de tre flyene og Sandvik fikk en videosamtale med Mongstad. Han fortalte om sin opplevelse av turen i desember 1972, en historie som gav sterkt inntrykk – Det var vemodig sier Sandvik. Men godt å få et innblikk i hvordan den dagen var, turen og hvordan han opplevde det. Jeg har jo bare tidligere lest rapporten fra ulykken, den gir jo bare et visst innblikk i hva som skjedde.

- Min far er selvsagt mye snakket om i familien. Men selve ulykken er ikke så mye diskutert hos oss. Derfor var disse samtalene med blant andre Terje svært viktige for meg. Denne turen og disse dagene i Bodø har virkelig satt ting i perspektiv og gitt historien rundt ulykken et nytt lys, forteller Tor.

Fikk en dag i pappas fotspor

Oberst Øivind Gunnerud, sjef 132 luftving var også med på seansen. Han brukte mye av sin tid i Bodø på å snakke med Sandvik jr og kona. Da flystasjonen i Bodø skal nedlegges i slutten av 2021, fikk Sandvik jr omvisning og innsikt i hvordan flystasjonen har operert, hvilke mennesker, bygg og fikk vite mer om skvadronen faren jobbet på.

Det første han fikk se var bygget til daværende 334 skvadron, som faren tilhørte når ulykken inntraff. Utenfor var deler av bygget fremdeles uendret siden 1972, på innsiden står også mye uberørt. I pauserommet til den nedlagte skvadronen finner man fortsatt klistremerker og tegn etter at piloter og teknikere har hatt gøyale dager på vakt. I kjelleren, der operasjonssentralen holdt til ser man hyller fylt med kart og skrivesaker som fortsatt er igjen etter den nedlagte skvadronen 334.

Tor_Sandvik_DFD-13-min
Startet med et besøk innom flylegen

For at Tor skulle få oppleve hvordan faren hadde det på jobb, innvilget Luftforsvaret et besøk til Bodø og en baksete-tur i F-16 for Tor. Men det er ikke bare bare å få tillatelse og godkjenning for en slik tur. Tirsdagen startet med et besøk innom flylegen. Man må nemlig være i medisinsk stand til å takle kreftene. Legen sjekket blant annet høyde, vekt, hjerte og lunger.

Tor_Sandvik_DFD-16-min
Blåsetest

Testen måler pusten til bakseteren for å sjekke om han er i stand til å takle kreftene. 

Tor_Sandvik_DFD-19-min
Samtale med legen

Helt til slutt tok legen en helhetsvurdering, og Sandvik fikk underskrift som flydyktig.

Tor_Sandvik_DFD2-35-min
Utenfor 334 skvadron

Gunnerud, sjef 132 luftving var også med på seansen. Han brukte mye av sin tid i Bodø på å snakke med Sandvik jr og kona. Da flystasjonen i Bodø skal nedlegges i slutten av 2021, fikk Sandvik omvisning og innsikt i hvordan flystasjonen har operert, hvilke mennesker, bygg og han fikk vite mer om skvadronen faren jobbet på. Det første han fikk se var bygget til daværende 334 skvadron, som faren tilhørte når ulykken inntraff. Utenfor var deler av bygget fremdeles uendret siden 1972, på innsiden står også mye uberørt.

_E9A4930 copy
Samme gamle

I pauserommet til den nedlagte skvadronen finner man fortsatt klistremerker og tegn etter at piloter og teknikere har hatt gøyale dager på vakt.

Tor_Sandvik_DFD-41-min
Urørt

I kjelleren, der operasjonssentralen holdt til ser man hyller fylt med kart og skrivesaker som fortsatt er igjen etter den nedlagte skvadronen 334.

Tor_Sandvik_DFD-30-min
Utstyr må testes

Turen gikk så videre til avdelingen for redningsutstyr. 

Tor_Sandvik_DFD-23-min
Her testes drakten
Tor_Sandvik_DFD-28-min
Hjelm og maske tilpasses
Tor_Sandvik_DFD-32-min
331 skvadron

Sjef 132 luftving fester på en patch fra 331 skvadron. 

Tor_Sandvik_DFD-34-min
En del av gjengen

Brief

Da bakseteren endelig kom seg inn i bygget til 331 skvadron fikk han møtt alle de menneskene som ligger bak planleggingen for å få han i luften. Menneskene bak 331 skvadronen var bestående av piloter, operativ støttepersonell, meteorologer, en sjef for å lede flyturen og nødvendig planlegging for briefinger. Han ble tatt rett med på felles brief. Meteorologen kunne melde om blå himmel, lite vind og perfekte forhold for flytur. Etterfulgt av felles brief var det ny samling med bare pilotene tilstede, de gikk mer i dybden på det tekniske og det operative, der ble Sandvik tildelt en pilot.

I baksetet til F-16-piloten med callsign «BAT» skulle Sandvik få nyte opplevelsen og kreftene av jagerflyet som har tjenestegjort for Norge i over 40 år. Piloten satte pris på å få med seg Sandvik jr ettersom skvadronen var godt kjent med historien fra 72.

Tor_Sandvik2_FD_N_F16-8-min
"BAT" og Sandvik ser gjennom ruten de skal fly
Tor_Sandvik_FD_O_F16-14-min
Boarding 691
Tor_Sandvik_FD_N_F16-27-min
Takeoff!

Jagerflyet tar av i luften, nå var det bare sekunder om å gjøre før Sandvik endelig skulle få kjenne på skikkelige krefter. Det tar bare sekunder før han kan se Kjerringøy som ligger omlag 2,5mil nord for Bodø. «BAT» setter kursen mot øya, der er ble opplevelsen forsterket. Sirklende rundt flere ganger, kan Tor se seg godt om hvor ulykken inntraff i 72. Deretter fløy de en tur i vakre Nord-Norge inkludert Vesterålen, Lofoten og Svartisen.

Tor_Sandvik_FD_F16-44-min
Holdt stø kurs

På vei mot Kjerringøy, dette tok selvsagt ikke mange sekunder før de kunne se øya.

Tor_Sandvik_FD_F16-11-min
Kjerringøy

Middagsfjellet i sikte, ulykken inntraff i området man ser bak 691.

Tor_Sandvik_FD_F16-27-min

Sandvik ønsket å kjenne på G-kreftene. Piloten hadde derfor planlagt litt testing av Sandvik, for å sjekke om han hadde genene til sin far. Etter navigasjonsturen dro de vest for Bodø, der de testet G-kreftene i litt forskjellige høyder og tok en såkalt «Friday-flyby» over 331 bygget før landing.

Tor_Sandvik_FD_N_F16-34-min
Flyby

En såkalt «Friday-flyby» over 331 bygget før landing.

Sandvik på bakken

Han sitter igjen med sine helt egne opplevelser og bilder som ble tatt i luften. Det var et tydelig glis om munnen da Sandvik først hadde landet og oksygenmasken kunne tas av.

- Jeg må takke Luftforsvaret så inderlig for denne opplevelsen. Selve flyturen var en fantastisk opplevelse, men det var bare prikken over i´en. Det beste for meg var å føle meg så godt mottatt og i varetatt her i Bodø. Og jeg må takke alle for jobben de har gjort for å få dette til! Tusen, tusen takk!

Oberst Øivind Gunnerud er stolt av 331 skvadron etter vell gjennomført flytur.

- Det ligger mye planlegging bak en slik flytur, både fra de tekniske som jobber på flyene til pilotene og støttepersonell i hele skvadron. Det er slik operativ evne som er bra med personellet i Luftforsvaret. Jeg er glad vi fikk vist Tor hvordan faren har hatt det, og at han sitter igjen med gode minner.