Norsk English
Taktisk offiserskurs på Heimevernets skole- og kompetansesenter på Dombås.

Områdesjefskurs 1

Her lærer du å lede eget HV-område i operativ planlegging og oppdragsløsning. Du lærer også å bruke fagpersonellet i egen stab - så dere i fellesskap løser oppdrag.

Nivå
Nivådannende kurs
Varighet
12 dager
Avdeling
Heimevernet

Målgruppe:    Personell som innehar eller er tiltenkt stilling som:
⦁    Områdesjef eller nestkommanderende i HV-område.
⦁    Områdesjef eller nestkommanderende i utrykningsområde.
⦁    Områdesjef eller nestkommanderende i MP-område.
⦁    Områdesjef eller nestkommanderende i stabsområde.
⦁    Områdesjef eller nestkommanderende i sambandsområde.
 

Krav:    Elevene skal ha gjennomført grunnleggende troppsjefskurs eller tilsvarende i regi av HVVS, eller inneha tilsvarende kompetanse fra forsvarsgrenene.
 

Utdanningsmål:    Etter endt kurs skal elevene være i stand til å:
⦁    Lede utvikling til årets trening.
⦁    Øvingsleder og gjennomføre aktiviteter.
⦁    Følge opp og rettlede personellet som del av personellforvaltningen iht. gjeldende krav.
⦁    Følge opp og rettlede personell som del av materiellforvaltningen iht. gjeldende krav.
Utføre pålagte oppgaver gjennom SIMIS og andre oppgaver i områdesjefens års syklus.
 

Innhold:     Kurset gir spesialisert fagutdanning innen øvingsplanlegging og øvingsledelse, organisasjon, personell- og materiellforvaltning.
Fokus er på å lære metoder som skal gjøre elevene faglig sterke og gode på planlegging og gjennomføring av aktivitet.
⦁    Forstå rolle, ansvar og myndighet under trening og drift av avdelingen gjennom års-hjulet.
⦁    Felles plattform for grunnleggende teknikker og maler som benyttes på områdenivå.
⦁    Innføring i prinsipper for ledelse.
⦁    Kurset gjennomføres sentralt ved HVVS og baseres på korte teoretiske innledninger og deretter gruppearbeid med fokus på refleksjon, erfaringsutveksling og fordypninger i emner som blir belyst under aktiv veiledning og rettledning av elevene gjennom hele kursperioden, veiledning gruppevis. Praksis gjennomføring på emner som omfatter lederskap og stridsutvikling hvor elevene lærer, erfarer og utvikler seg i rollen slik at læringsutbyttet optimaliseres.