Emneside for ING1501 Cyberingeniørens profesjon

Studiepoeng
7.5
Studieår
2019
Engelsk emnetittel
The cyber engineer’s profession

Hva lærer du

Emnet skal gi studentene grunnleggende kunnskap om Forsvarets virksomhet og hensiktsmessige arbeidsmetoder for å gjennomføre studiet.Studentene gis en innføring i den militære profesjonen og rollen som leder og ingeniør. Det legges vekt på temaer som kontekstualiserer ingeniørvitenskapen til militærmakten og den militære ingeniørprofesjonen.

Emnets temaerCyberingeniørens rolle, ansvar og profesjon• Forsvarets rolle og Forsvaret som arbeidsplass• Cyberoffiseren/-spesialisten i en historisk ramme og i et fremtidsrettet perspektiv

Cyberingeniørens oppgaver• Bruk av kommando, kontroll og informasjonssystemer(K2IS)

Cyberingeniørens metoder og arbeidspraksis• Studieteknikk, skriveteknikk og formidlingsteknikker• Kurs i omgangsformer og sosiale forventninger til offiseren/spesialisten• Innføring i vitenskapelig metode, forskning, prosjektarbeid og CDE virksomhet• Innføring i laboratorietekniske arbeidsmetoder• Deltagelse på militærøvelse "grunnlag"

  1. KunnskapEtter å ha fullført emne kan kadetten:• beskrive Forsvarets oppgaver og organisering, samt offiserens og spesialistens rolle og ansvar• beskrive rasjonale og prinsipper for utvikling og anvendelse av informasjons- og kommunikasjonsteknologi i militære operasjoner• gjøre rede for etiske, økonomiske, miljø- og samfunnsmessige utfordringer ved militær virksomhet• beskrive prosjekt- og vitenskapelig metode, og kan relatere disse til forsknings- og utviklingsarbeid i Forsvaret

    FerdigheterEtter å ha fullført emne kan kadetten:• opprettholde stridsevne og anvende kommando og kontroll informasjonssystemer under feltforhold

    Generell kompetanseEtter å ha fullført emne kan kadetten:• tilrettelegge egne studier målrettet og effektivt• finne faglige problemstillinger, diskutere disse, dokumentere, beskytte og presentere sitt arbeid muntlig og skriftlig• håndtere sosiale sammenhenger og representasjon som militær• reflektere over læring og kan vurdere egne erfaringer opp mot anerkjent kunnskap.

  2. Forelesninger, militærøvelse, seminarer, gruppearbeid, presentasjon og prosesskriving.

  3. Busch, T. (2013). Akademisk skriving for bachelor- og masterstudenter. Bergen: Fagbokforlaget.Ersland, G. A. (1999). Forsvaret - fra leidang til totalforsvar​. Oslo: Gyldendal.Forsvarsdepartementet. (2012). Forsvarets verdigrunnlag. Oslo: ForsvarsdepartementetØvrig pensumlitteratur oppgis ved semesterstart

  4. Obligatorisk arbeidskrav: Veiledningssamtaler med mentor, som vil omhandle progresjon i semesteroppgaven.

     

    Vurderingsform: Semesteroppgave, individuell. Semesteroppgaven er en innlevering som dokumenterer studentenes resultater, arbeidsprosess og refleksjoner innen emnets temaer. Oppgaven skrives under hele semesteret, med veiledning fra mentorer. Muntlig presentasjon og høring er en del av totalvurderingen.

    Varighet: 1 semester

    Karakterskala: Bestått / ikke bestått

    Andel:100 %