Emneside for INGOF3207 Ledelse av ingeniøroperasjoner
Hva lærer du
Emnet utgjør en bjelke i studieprogrammet og samler de programfaglige søylene til et helhetlig systemperspektiv. Det danner en sentral plattform for kadettenes videre arbeid med bacheloroppgaven og er forankret i reelle problemstillinger som er både teknisk og samfunnsmessig relevante. Formålet er å utvikle kadettenes forståelse for systemtenkning i byggfaget, og evnen til å se helheten i komplekse ingeniørprosjekter. Emnet legger vekt på bærekraftige tilnærminger og profesjonsrettet arbeid i tverrfaglige sammenhenger, med særlig vekt på Forsvarets behov.
Emnet gjennomføres som en kombinasjon av teori, prosjektarbeid og praksis, og er organisert i tre moduler:
- Modul 1: Teoretisk grunnlag for systemtenkning, modelleringsteknikker, livsløpsperspektiv, prosjektledelse og dokumentasjonskrav.
- Modul 2: Rekognosering, prosjektering og planlegging av konkrete ingeniørprosjekter i felt, inkludert forberedelser til gjennomføring.
- Modul 3: Gjennomføring av prosjekter i praksis, organisering og ledelse av ingeniørenheter, samt innlevering av komplett prosjektdokumentasjon. Arbeidet skjer i tett samarbeid med aktører i forsvarssektoren, blant annet Forsvarsbygg og operative avdelinger i Hæren og Luftforsvaret.
Gjennom emnet skal kadettene videreutvikle kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til planlegging, prosjektering, budsjettering, ledelse og gjennomføring av ingeniørprosjekter. De skal samtidig tilegne seg erfaring med samarbeid i et tverrfaglig miljø. Kadettene skal forstå ingeniørvåpenets rolle, oppgaver og innsatsmidler, og kunne anvende denne kunnskapen til å planlegge og lede ingeniøroperasjoner i nasjonal og internasjonal kontekst.
-
Kunnskap
Etter fullført emne har kadetten:
- har opparbeidet grunnleggende faglig forståelse av systemtenkning i byggfaget, inkludert modelleringsteknikker, livsløpsperspektiv og systemdefinisjon
- forståelse av sammenhenger mellom tekniske løsninger, delsystemer og helheten i ingeniørprosjekter
- innsikt i hvordan byggtekniske systemer inngår i og påvirkes av samfunnsmessige, miljømessige og sikkerhetspolitiske rammer
- kunnskap om prosjektledelsesmetoder som benyttes i Forsvarssektoren, inkludert krav til dokumentasjon og standarder.
Ferdigheter
Etter fullført emne kan kadetten:
- rekognosere, prosjektere og planlegge ingeniørprosjekter i felt, inkludert forberedelser til gjennomføring i praksis
- anvende systemanalyse og modellering for å vurdere tekniske løsninger, identifisere delsystemer og utvikle helhetlige prosjektplaner
- organisere og lede gjennomføringen av prosjekter i samarbeid med relevante aktører i forsvarssektoren
- utarbeide og formidle prosjektdokumentasjon i tråd med gjeldende rutiner og standarder
Generell kompetanse
Etter fullført emne kan kadetten:
- reflektere over konsekvenser av ingeniørprosjekter i et livsløpsperspektiv, med vekt på etiske, miljømessige, økonomiske og sikkerhetsmessige forhold
- forstå og anvende tverrfaglighet som grunnlag for helhetlige systemløsninger i byggfaglig konteks
- delta i og lede teamarbeid
- kan kommunisere komplekse forsvarsrelaterte ingeniørfaglige problemstillinger og løsninger i en systemmessig kontekst
-
Emnet er felles for begge spesialiseringene (MilAnlegg og MilGeo) og gjennomføres som en kombinasjon av prosjektbasert og problembasert læring, klasseromsundervisning, praksismoduler og selvstudier. Undervisningen skal støtte kadettenes utvikling av systemforståelse i byggfaget, samt ferdigheter i planlegging, gjennomføring, dokumentasjon og refleksjon rundt komplekse ingeniørprosjekter.
Emnet er organisert i tre moduler som bygger på hverandre:
- Modul 1 (teoretisk grunnlag): Gir kadettene det faglige utgangspunktet for å sette de tekniske spesialiseringsemnene inn i et systemperspektiv. Det legges vekt på modelleringsteknikker, livsløpsperspektiv, systemdefinisjon og prosjektledelsesmetoder. Undervisningen gjennomføres i form av forelesninger, seminarer, gruppearbeid og casebaserte oppgaver.
- Modul 2 (planlegging i praksis): Kadettene deltar i en praksisarena der de skal rekognosere, prosjektere og planlegge gjennomføring av konkrete prosjekter i felt. Arbeidet organiseres som gruppeoppgaver med vekt på systemanalyse, utvikling av helhetlige prosjektplaner og samarbeid på tvers av spesialiseringer.
- Modul 3 (gjennomføring i praksis): Kadettene organiserer og gjennomfører prosjektene planlagt i modul 2. Praksisperioden varer inntil fire uker og avsluttes med innlevering av komplett prosjektdokumentasjon. Arbeidet foregår i tett samarbeid med aktører i forsvarssektoren, inkludert Forsvarsbygg og ulike avdelinger i Forsvaret. Modul 3 gir kadettene erfaring med tverrfaglighet, teamarbeid og ledelse i en realistisk kontekst.
-
-
Vurderingsform:
Mappeeksamen: Vurderingen gjennomføres som mappeeksamen gjennomføres som gruppeoppgave og vurderes til Bestått / Ikke bestått.
Mappen består av:
- en forprosjektoppgave (rekognosering og prosjektering)
- en prosjektrapport (gjennomføring og dokumentasjon)
Arbeidene i mappen vurderes samlet, og gis ikke karakter hver for seg. Kadetten kan få tilbakemelding underveis, og gis anledning til å forbedre arbeidene før endelig innlevering.
Dersom mappen ikke vurderes til bestått, får kadetten anledning til å levere en revidert besvarelse.
Klageadgang
Ved klage på vurderingsuttrykk gjelder reglene for skriftlig prøve. Kadetten kan kun klage på samlet vurderingsuttrykk. Klagefrist er tre uker fra kandidaten fikk begrunnelse for vurderingsuttrykkfastsetting eller tre uker fra ordinær sensur ble publisert.