Emneside for LOG3104 Defence Resource Management

Hva lærer du

Kadettene skal gis en innføring i virksomhetsstyring i Forsvaret og grunnleggende teorier knyttet til økonomisk styring i offentlig sektor generelt og Forsvaret spesielt. Kadettene gis innføring i teori som danner grunnlaget for fagområdet logistikk, og som er sentral for å kunne forstå kost- nytte betraktninger og prinsipper for effektivisering. Kadettene skal gis innføring i ressursstyring i et større perspektiv i Forsvaret, og hvordan innsatsfaktorene materiell, personell, økonomi, eba og ikt sammen skaper grunnlag for styrkeoppbygning og utøvelsen av militære operasjoner. Kadettene skal gis innføring i styring som en integrert del av ledelse, og forstå hvordan de kan bidra med sine fagkunnskaper til ledelsesprosessene ved sin kommende avdeling.

  1. Kunnskap:

    Etter fullført emne kan kadettene:

    • Gjøre rede for hvordan styring henger sammen med ledelse
    • Beskrive ulike former for økonomistyring og hvordan styring av økonomi henger sammen med militær logistikk og utøvelsen av militærmakt.
    • Beskrive grunnleggende kostnadsteori, kjenne til ulike typer kostnader og kostnadsarter
    • Beskrive forskjeller og likheter mellom regnskap i det private og statlige
    • Gjøre rede for budsjettets hovedfunksjon, grunnleggende prinsipper, ulike former for budsjettoppfølgning og hvordan budsjettprosessen skjer i Forsvaret
    • Beskrive grunnleggende teorier knyttet til New Public Management (NPM)
    • Gjøre rede for- og diskutere hvordan det offentlige kan benytte markedsmekanismer som konkurranseutsetting, outsourcing, benchmarking og kundeorientering i sin virksomhetsstyring
    • Gjøre rede for generell agent/prinsipal-teori og se denne i sammenheng med virksomhetsstyring i Forsvaret
    • Forklare bruk av insentiv som styringsverktøy. Forstå hvilke primæreffekter og vridningseffekter et slikt verktøy kan medføre.
    • Forklare og diskutere omkring ulike typer horisontal samhandel (HS), omfanget av HS i Forsvaret samt vurdere fordeler og ulemper med HS.
    • Gjøre rede for og drøfte Forsvarets styringssystem, herunder Forsvarets styringsmodell og Forsvarets styringsprinsipper.
    • Beskrive prinsipper for en bærekraftig Forsvarsøkonomi og forklare dette som en del av begrepet forsvarlig forvaltning.

     

    Ferdigheter:

    Etter fullført emne kan kadetten:

    • Kunne forklare og utdype Forsvarets styringssystem og dets teoretiske forankring.
    • Kunne analysere egen virksomhets ressursbruk og foreslå forbedringer.
    • Kunne utarbeide et strategisk målkart og knytte kritiske suksessfaktorer til dette.
    • Se utførelsen av militær aktivitet i en større sammenheng, og kunne nytte ressursmessige analyseverktøy for å bidra til forbedringer av praksis.

     

    Generell kompetanse:

    Etter fullfør emne kan kadetten:

    • Reflektere om ressursdomenet som helhet, og hvordan ressurstilgjengelighet henger sammen med logistisk understøttelse av operasjoner.
    • Bidra til opplysning og refleksjon rundt nødvendigheten av-, og ulempene med målstyring og prestasjonsmålinger.
    • Bidra til å optimalisere bruken av Forsvarets ressurser/innsatsfaktorer sett opp mot virksomhetens mål og utvikle og realisere nye systemer og løsninger.
    • Delta aktivt i faglige diskusjoner, evner å dele sine kunnskaper og erfaringer med andre og bidra til ny kunnskap og utvikling av god praksis.
    • Bidra til belysning og beslutning av etiske grunnspørsmål knyttet til beslutningstaking.
    • Bidra til at Forsvaret ivaretar forpliktelser til sine omgivelser.
  2. Emnet gjennomføres som modul, med kombinasjon av forelesninger, introduksjoner til tema, egenstudie og innleveringer. Emnet skal ha en praksis-komponent hvor besøk til/fra militære avdelinger som arbeider med emnets problemstillinger er aktuelt.

  3. Pensum

    Aktuelle kilder:

    Busch, Johnsen, Vanebo: Økonomistyring i det offentlige, 4. utgave Universitetsforlaget 2009

    • Kapittel 1: Ledelse og økonomistyring i det offentlige
    • Kapittel 2: Økonomistyring - noen sentrale begreper
    • Kapittel 3: Kostnadsteori
    • Kapittel 4: Regnskapsteori
    • Kapittel 5: Budsjettstyring
    • Kapittel 6: Målstyring
    • Kapittel 8: Konkurranse som virkemiddel
    • Kapittel 9: Nytte-/kostnadsanalyse

    Busch, Johnsen, Klausen, Vanebo: Modernisering av offentlig sektor, 3.utgave Universitetsforlaget 2011

    • Kapittel 3: Fra Public Administration over New PA til NPM
    • Kapittel 7: Interne markeder

    Sørensen: En effektiv offentlig sektor, 2.utgave Universitetsforlaget 2013

    • Kapittel 1: Innledning
    • Kapitter 2: Samfunnsoppdraget
    • Kapittel 3: Offentlig virkemiddelbruk
    • Kapittel 5: Styrings- og finansieringsformer
    • Kapittel 7: Effektivitet i offentlig sektor

    Colbjørnsen: Reisen til markedet, 2.utgave Tano 1995

    • Kapittel 4: Markedsmatrisen

    Ladegård og Vabo: Ledelse og styring, Fagbokforlaget 2010

    • Kapittel 1: Ledelse og styring - teoretisk rammeverk
    • Kapittel 10: Hard og myk styring i offentlig sektor

    Besanko et al: Economics of strategy, 6th ed John Wiley & Sons Inc

    • Kapittel 2: The Horizontal Boundaries of the Firm
    • Kapittel 3: The Vertical Boundaries of the Firm

    On Chains, Shops and Networks (artikkel verdiskapning/ strategi)

    Finansdepartementet (2003). Reglement for økonomistyring i staten (RØS), Bestemmelser om økonomistyring i staten (BØS), Oslo FD (RØS §§ 1-7, 9, 11 og 14, 5 s), (BØS kap 1.1-1.4 og 2.1-2.3, 6 s)

    Forsvarssjefen (2018). Direktiv for virksomhetsstyring. Oslo (kap 1-5, 7 s)

  4. Vurderingsform: Hjemmeeksamen, individuell

    Varighet: 24 timer

    Karakterskala: A-F

    Andel:40%

    Hjelpemidler: Alle hjelpemidler, men eksamen skal hjennomføres individuelt i isolasjon. Det er ikke lov til å samarbeide eller rådspørre seg med andre.

     

    Vurderingsform: Individuell muntlig eksamen

    Varighet: 40 minutter

    Karakterskala: A-F

    Andel: 60%