Emneside for MILM4108 Forsvarsplanlegging
Hva lærer du
Emnet gir studentene innsikt i norsk forsvarsplanlegging i en komparativ kontekst. Det gir kunnskap om forsvarsplanlegging i Norge i en historisk sammenheng og presenterer alternative tilnærminger. Som basis for komparativ analyse gir emnet kjennskap til forsvarsplanleggingsprosesser i NATO og utvalgte, andre land. Sentrale problemstillinger inkluderer ulike aktørers interesser på ulike nivå, herunder politiske avveininger, forsvarsøkonomi og balansen mellom innsatsfaktorer (personell, materiell, bygg og anlegg; investering og drift).
-
Kunnskap
Etter fullført emne har studenten:
- spesialisert innsikt i norsk forsvarsplanlegging i et komparativt perspektiv
- avansert kunnskap om norsk forsvarsplanlegging i nyere tid
- kjennskap til forsvarsplanleggingsprosesser i noen få, andre land
- kjennskap til alternative tilnærminger til forsvarsplanlegging
Ferdigheter
Etter fullført emne kan studenten:
- analysere og forholde seg kritisk til de militærfaglige og politiske interessene som påvirker norsk forsvarsplanlegging
- drøfte problemstillinger knyttet til innsatsfaktorer i forsvarsplanlegging
- kritisk vurdere norsk forsvarsplanlegging i et komparativt perspektiv
- forholde seg kritisk til ulike måter å organisere forsvarsplanlegging på
Generell kompetanse
Etter fullført emne har studenten:
- innsikt i forsvarsplanlegging som en sentral ramme for Forsvarets utvikling
- innsikt i ansvar og roller i nasjonale planprosesser
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder; for eksempel som deltaker i materiellanskaffelsesprosjekter
- kan bidra til nytenking og i innovasjonsprosesser knyttet til forsvarsplanlegging
-
Emnet vil inneholde en blanding av forelesninger, gruppearbeid og egenstudier.
-
Pensumlisten er foreløpig, og vil bli oppdatert fortløpende.
Ca. 500 sider:
Børresen et al, Forsvarshistorien bind 5
Bogen og Håkenstad, Balansegang
Gray, Strategy and Defence Planning
Hilde, Norske forsvarsutgifter - en oversikt
Moore, Case studies in Defence Procurement and Logistics
Selvaag, Net assessment
Skogrand, Forsvarshistorien bind 4
Solstrand, FFI og f-plan
Utdrag fra LTP-er
-
Vurderingsform: Hjemmeeksamen
Gruppering: Individuell
Varighet: 2 uker
Karakterskala: Bestått / ikke bestått
Andel:100%
Emnet vurderes gjennom ett skriftlig arbeid. Studentene velger ett seminarspørsmål i andre uke av emnet og skriver et 2000 ords paper/essay med utgangspunkt i dette spørsmålet. Studentene vil få veiledning i arbeidet.
Hjelpemidler: Alle.