Emneside for OPG3201 Syntese - taktikk, ledelse og felttjeneste. Bacheloroppgave

Studiepoeng
15
Studieår
2024
Engelsk emnetittel
Synthesis - Tactics, leadership, combat survivability. Bachelor assignment

Hva lærer du

Emnet inneholder tre hovedaktiviteter: 1) vinter (2 og 3. avdeling), 2) bacheloroppgave og 3) operasjonsplanlegging.

Hensikten med Syntese - taktikk, lederskap og felttjeneste, er at kadettene skal utvikle evne til å planlegge og gjennomføre taktiske oppgaver i avdeling. Dette krever at kadetten tilpasser og syntetiserer de kunnskaper, ferdigheter og holdninger som er utviklet i tidligere emner i programmet. Kadettene skal i løpet av emnet vise evne til selvstendig og i grupper kunne identifisere og løse komplekse problemer, under tidspress, usikkerhet og krevende klimatiske forhold. 

I tillegg skal emnet gjennom bacheloroppgaven gi den enkelte kadett mulighet til å fordype seg i et selvvalg tema innenfor Krigsskolens fagområder. Relevans for offisersyrket er her knyttet til utredning- og stabsarbeid som særlig gjør seg gjeldene i stabsfunksjoner i Forsvaret. I tillegg gir arbeidet med bacheloroppgaven kadettene en god evne til kritisk å vurdere fakta og analyser som legges til grunn i beslutningsprosesser på alle nivå i Forsvaret.

  1. Kunnskaper

    Etter fullført syntese skal kadetten:

    Ha bred kunnskap om de grunnleggende faktorene som påvirker en taktisk samvirkeoperasjon under krevende klimatiske forhold,  og om hvordan slike operasjoner planlegges og gjennomføres.  

    I bacheloroppgaven skal kadettene etter fullført emne:

    Ha bred kunnskap om fremgangsmåten i en forskningsprosess, forskningsmetoder og hvordan de erverver seg teoretisk kunnskap av relevans for en problemstilling. Videre skal kadettene ha innsikt i etiske problemstillinger knyttet til forskningsprosessen.

    Ferdigheter

    Etter fullført syntese skal kadetten:

    • kunne anvende faglig kunnskap og relevante erfaringer for å planlegge, gjennomføre og evaluere en taktisk samvirkeoperasjon under krevende klimatiske forhold
    • analysere og treffe begrunnede valg på ulike taktiske utfordringer.
    • kunne beherske faglige verktøy og teknikker for å utvikle ordrer.
    • kunne finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og fremstille dette for kaste lys over en problemstilling
    • kunne vurdere hvordan klimatiske forhold påvirker operasjoner, og derigjennom kunne utvikle og gjennomføre hensiktsmessige tiltak.
    • kunne planlegge og lede utdanning i vintertjeneste i en militær avdeling
    • kunne reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning

    Etter bacheloroppgaven skal kadetten:

    • kunne formulere en forskbar problemsstilling.
    • kunne anvende en vitenskapelig metode for å besvare en problemsstilling.
    • kunne analysere og presentere konkrete resultater av empirisk materiale.
    • kunne drøfte resultatene av empirisk materiale, med vekt på praktisk anvendelse og/eller teoretisk bidrag.
    • kunne vurdere styrker og svakheter i egne forskningsprosess

    Generelle ferdigheter

    Etter fullført syntese skal kadetten:

    • ha innsikt i relevante fag - og yrkesetiske problemstillinger,  
    • kunne reflektere over egen kompetanseutvikling i lys av teori og egen erfaring, samt ha utviklet gode holdninger til egen praksis som offiser og leder.
    • kunne formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis

    Etter bacheloroppgaven skal kadettene innsikt i de sentrale stegene i en forskningsprosess, kunne planlegge og gjennomføre forskningsprosjekter, og kjenne til grunnleggende problemstillinger innen fagfeltets kunnskapsutvikling og innovasjonsprosesser.

  2. Syntese - taktikk, lederskap og felttjeneste, legger opp til at kadettene i løpet av året skal tilsettes i Hæren og skal tiltre i en stilling ved avdeling. Kadettene vil derfor jobbe mye selvstendig hvor de i størst mulig grad selv må søke veien til egne løsninger. Samtidig vil kadettene fortløpende bli utfordret til å reflektere over sin rolle som leder, og hvordan deres holdninger og egenskaper i lederfunksjonen påvirker oppdragsløsningen.

    Undervisningsformer vil være seminarer, gruppearbeid og øvelser der kadettene vil bli stilt overfor ulike taktiske utfordringer, under varierende klimatiske forhold, som de så må analysere og løse. Kadettene vil fortløpende få veiledning underveis, og må være forberedt på å produsere skriftlige og muntlige presentasjoner som vil bli formativt vurdert. Kadettene må også være forberedt på å bidra med veiledning og tilbakemeldinger til sine medkadetter.  

    Vintertjeneste, med øvelsene Vinterstrid og Fjellmarsj, er læringsarenaer. Krigsskolen stiller krav om gjennomført tidligere programmert undervisning i vintertjeneste, før deltagelse på Fjellmarsj. Annen dokumentert vinterutdanning som tilfredsstiller de samme læringsmålene, og som godkjennes av øvingsleder, kan  erstatte deltagelse på fjellmarsj. Dette for å sikre et tilstrekkelig faglig nivå til sikkerhetsmessig forsvarlig å delta på Fjellmarsj.

    Bacheloroppgaven har oppstart i starten av 6. semester, der kadettene skal utvikle problemstilling og prosjektbeskrivelse, sammen med veileder. Prosjektbeskrivelsen er et obligatorisk arbeidskrav som skal gjennomføres for å kunne gå opp til eksamen i emnet. Kadetten skal levere prosjektbeskrivelsen til sin veileder innen gitt tidsfrist for godkjenning.

    Læringsprosjekter(LP), som en del av ledelse- og lederutvikling, er en del av emnet og kommer til uttrykk i læringsutbyttebeskrivelsene.

  3. Gjeldende litteraturliste for 2024 Vår finner du i Leganto
  4. Obligatoriske arbeidskrav

    For bacheloroppgaven er innlevering og godkjenning av prosjektbeskrivelse for bacheloroppgave innen gitt tidsfrist et arbeidskrav.

    I emnet skal det også leveres et fagessay/refleksjonsnotat "Militært lederskap i møte med krigens natur/vesen og de mekanismer som kan fremme eller hemme evne og vilje til å løse oppdrag.» Med utgangspunkt i utdannelsen så langt, emnet Syntese og spesielt skimarsjen, skal kadettene revidere sin arbeidskravsanalyse, gap-analyse og handlingsplan. Basert på dette arbeidet skrives det et fagessay/refleksjonsnotat vedrørende egen praksis og utvalgt tematikk. Dette er et arbeidskrav knyttet til emnet "Offiseren" som skal inngå i mappen "min offisersutvikling".

    Vurdering

    Den ferdige bacheloroppgaven  vurderes for gruppen som helhet. Karakteren som gis for gruppens innleverte oppgave, danner den individuelle karakteren på den enkeltes vitnemål. 

    Karakterskala: A-F.

    Det er individuell klagerett ved gruppeeksamen. En eventuell endring av karakter etter klage vil kun gjelde for den som har klaget. 

  5. I syntesedelen vil det i hovedsak legges opp til seminarer, gruppearbeid og øvelser. I modulen vil kadettene planlegge og gjennomføre en øvelse vinterstid, der de selv må gjøre vurderinger av rutevalg, risikohåndtering og logistikk. Gjennom hele modulen vil kadettene måtte jobbe med å utvikle sitt eget og hverandres lederskap, og faglige standpunkt. 

    Bacheloroppgaven skrives i grupper på 2-3 kadetter, og foregår i to bolker. I den første bolken vil kadettene jobbe med prosjektskisse for en bacheloroppgave, med noe leksjoner, og en del studietid. Den andre bolken vil i hovedsak være til kadettenes egen disposisjon, der de under veiledning jobber med bacheloroppgaven. Oppgaven leveres ved slutten av emnet.  

    Kadettene skal i tiden emnet pågår delta på "On the Job Training" (OJT) i tilbeordret avdeling ifm dennes vinterøvelse (mars/april), som tilhører emnet LED3201 Offiseren. I forkant av denne vil det gjennomføres et innføringskurs i brigadeoperasjoner. 

    Evaluering

    Emner ved FHS evalueres regelmessig som en del av høgskolens kvalitetssystem. Studentevaluering er en del av dette arbeidet og kadettene vil bli bedt om å delta i evaluering av emnet i etterkant av gjennomført undervisning og vurdering.