Emneside for OPG3201 Syntese - taktikk, ledelse og felttjeneste. Bacheloroppgave

Studiepoeng
15
Studieår
2019
Engelsk emnetittel
Synthesis - Tactics, leadership, combat survivability. Bachelor assignment

Hva lærer du

Hensikten med Syntese er å gi kadettene en praktisk arena hvor de skal sette sammen kunnskap og ferdigheter fra tidligere emner for å få en helhetlig forståelse av funksjonen til en offiser i Hæren.

Emnet har tre delemner, med temaer som er sentrale for en norsk hæroffiser. I delemne taktisk samvirke får kadettene opplæring i etterretningsmessige forberedelser av operasjonsmiljøet[1]  og plan- og beslutningsprosess (PBP) på bataljonsnivå, samt tjeneste i bataljonsstab under en kart-, eller simulatorøvelse. Her skal også tidligere tilegnet kunnskap og ferdigheter benyttes for åomme k frem til løsninger for å håndtere operative militære problemer. I delemne vintertjeneste trenes kadettenes feltferdigheter under krevende vinterforhold, der de øver på å lede avdelinger vinterstid. I delemne Bachelor-oppgave skal kadettene prøves i å a nvende vitenskapelig metode for å skape ny kunnskap innenfor et tema av relevans for militære organisasjoner.   

Offisersutviklingen ivaretas gjennom økt forståelse for de krav som stilles til offiserene ved skriving av bacheloroppgaven, planlegging og gjennomføring av operasjoner vinterstid og planlegging av en taktisk samvirkeoperasjon. Emne har i seg en rekke praksisarenaer som gir rom for å erfare teoriens relevans i praksis, og hvordan teori kan omsettes til praksis. Ved bruk av forskjellige lærings- og refleksjonsmetoder i forkant, underveis og i etterkant av praksis forsterkes individuell og kollektiv læring og utvikling. Dette med fokus på evne til å ta beslutninger (fagkompetanse), og evne til å skape oppslutning og samhandling (relasjonskompetanse), herunder gruppedynamikk og -effektivitet. 

 [1]Fra NATO-doktrine: Intelligence Preparation of the Operational Environment (IPOE).

  1. Kunnskap

    Etter å ha fullført emnet kan kadetten:

    • Forstå hvordan man planlegger og leder en taktisk samvirkeoperasjon på bataljonsnivå.

    • Forklare taktisk samvirke som en del av en brigadeoperasjon.

    • Forklare forhold som påvirker en taktisk operasjon under vinterforhold.

    • Forklare hvordan krevende vinterforhold påvirker egen ledelse og lederskap. 

    • Forstå betydningen av å ta vare på seg selv, andre og materiellet under krevende vinterforhold.

    • Forklare hvordan simulator kan benyttes som en plattform for læring.

    Ferdigheter

    Etter å ha fullført emnet kan kadetten:

    • Identifisere og analysere komplekse militære problemer, og bidra til å løse disse ved hjelp av militær problemløsningsmetode. 

    • Kjennet til hvordan man som del av en bataljonsstab leder en operasjon på bataljonsnivå.

    • Anvende situasjonstilpasset lederskap.

    • Kunne fordype seg i et tema knyttet til landmakt og drøfte komplekse forhold ved hjelp av vitenskapelige krav til argumentasjon og fremstilling.

    • Evaluere hvordan egen avdeling/organisasjon kan operere i operasjonsmiljøet. 

    • Lede en landmilitær operasjon.

    Generell kompetanse

    Etter å ha fullført emnet kan kadetten:

    • Vurdere egen praksis i lys av relevant teori, kunnskap, forskning og erfaring.

    • Vurdere hvordan vinterforhold påvirker egen og andres oppdragsløsning.

  2. Emnet legger opp til at kadettene i løpet av året skal tilsettes i Hæren og skal tiltre i en stilling ved avdeling. Derfor legges det opp til at kadettene jobber mye selvstendig hvor de i størst mulig grad selv må søke veien til egne løsninger gjennom å lese, analysere og forstå pensum.Bacheloroppgven har oppstart i starten av 5. semester, men er et delemne av emnet Syntese og sluttføres i denne perioden.Vintertjeneste er et kurs som vil bestå av både ferdighets- og kunnskapstrening gjennom teoretisk og praktisk undervisning og øving.Delemne Taktisk samvirke legger opp til aktive og ansvarlige kadetter som selv oppsøker kunnskap for å løse problemer. 

    I forbindelse med praksisarenaene vektlegges gode forberedelser og etterarbeid for å forsterke læringen og fremme offisersutviklingen. Dette i form av oppdragsanalyse, forventningsavklaring, utvikling av veiledningsgrunnlag og førveiledning, samt. evnt. trening, mentale og praktiske forberedelser. I etterkant settes det av tid til å reflektere over, diskutere og dele egne erfaringer relatert til emnets tematikker. I tillegg settes det av tid til individuelle og kollektive tilbakemeldinger.  

    Delemne Bacheloroppgaven:

    Bacheloroppgavens hensikt er å utfordre kadettene til å gjennomføre et selvstendig arbeid med bruk av vitenskapelig metode. Arbeidet med oppgaven er også ment å styrke kadettens skriftlige fremstillingsevne i henhold til etablert forskningspraksis.Forarbeidet med oppgaven starter allerede tidlig i 5. semester hvor kadettene, basert på kommende tjenestested og våpen- troppeart, etablerer grupper som ønsker å belyse et konkret tema av relevans for Hæren.Det er totalt satt to uker i emnet Praksis 2 og tre uker i emnet Syntese til å arbeide med bacheloroppgaven. Veiledning vil bli gitt underveis. Karakteren på bacheloroppgaven danner karakteren i emnet Syntese

    Delemne Vintertjeneste:

    Vintertjeneste har til hensikt å sette kadettene i stand til å planlegge og lede landmilitære operasjoner under krevende vinterforhold. Vintertjeneste skal foregå mest mulig utendørs over en lengre periode for å gi kadettene grunnleggende ferdigheter, bygge robusthet, feltutholdenhet og tvinge frem erfaringer av gode rutiner og ledelse. Vintertjenesten vil derfor inneholde øvingsarenaer som skimarsj, som er en av Krigsskolen mestringsarenaer, og Vinterstrid hvor kadetten planlegger og gjennomfører stridsoppdrag på tropps- og kompaninivå.Vintertjeneste skal gi status Norsk vinterkurs.

    Delemne Taktisk samvirke:

    Taktisk samvirke har til hensikt å la kadettene planlegge en taktisk samvirkeoperasjon for å løse et landmilitært problem på bataljonsnivå.Kadettene vil gjennom hele perioden jobbe i bataljonsstab og benytte militære problemløsningsmetoder for å produsere operasjonsplaner. Innleveringer og presentasjon vil bli formativt vurdert.Det skal vektlegges at taktiske oppdrag defineres så de fremmer situasjonsbestemt lederskap for underavdelingene. Siste del av delemnet skal være en kart, - eller simulatorøvelse som gir kadettene muligheter til å lede operasjoner på bataljons- og kompani/eskadronsnivå, basert på planene de har utarbeidet. Etter øvelsen skal bataljonsstabene presentere en kort evaluering av egen operasjon, og bruk av simulator som læringsplattform. Hensikten med dette er å gi kadettene både praksis og kunnskap om taktisk samvirke og landmilitære operasjoner. 

    Læringsprosjekter(LP), som en del av ledelse- og lederutvikling, er en del av emnet og kommer til uttrykk i læringsutbyttebeskrivelsene.

  3. Forsvarets stabsskole. (2010). Håndbok i stabstjeneste for Forsvaret. Oslo, FSTS. Hentet fra Fobid

    Hærens våpenskole. Stabshåndbok for Hæren. (2021). Rena, HVS. Hentet fra Fobid

    Hærens våpenskole. (2017). Håndbok for plan og beslutningsprosess - Bataljon. Hefte 1.. Hentet fra Fobid

    Hærens våpenskole. (2016). OPFOR Hefte 1, Håndbok, Brigadetaktikk. Hentet fra Fobid

    Hærens våpenskole. (2016). OPFOR Hefte 2, Håndbok, Order of Battle. Hentet fra Fobid

    Hærens våpenskole. (2016). OPFOR Hefte 3, Håndbok, Materiellbeskrivelse. Hentet fra Fobid

    Forsvarets vinterskole:

    -            Håndbok i vintertjeneste - snøkjennskap. Hentet fra Fobid

    -            Håndbok i vintertjeneste - kaldværsskader. Hentet fra Fobid

    -            UD 6-81-1 Vinterforhold Lederskap og Utdanning. Hentet fra Fobid

    -            UD 6-81-2 Personlig bekledning. Hentet fra Fobid

    -            UD 6-81-3 Ernæring under kalde forhold (2011) Hentet fra Fobid

    -            UD 6-81-5 Trygg marsjvei og navigasjon (2013) Hentet fra Fobid

    -            UD 6-81-6 Bivuakk (2009) Hentet fra Fobid

    -            UD 6-81-7 Bruk og vedlikehold av materiell (2014) Hentet fra Fobid

    -            UD 6-81-9 Redning ved snøskredulykker (2011) Hentet fra Fobid

  4. Obligatorisk arbeidskrav: Delemne Vintertjeneste krever tilstedeværelse for å kunne gi kvalifiserende status som gjennomført Norsk vinterkurs.

    Vurderingsform: Bacheloroppgave i gruppe 5 uker

    Karakterskala: A-F

    Andel:100

     

    Vurderingsform: Praksis, individuell, 3 uker

    Karakterskala: Bestått / ikke bestått Offisersvurdering Skimarsj. Ved ikke bestått eller ikke fullført skimarsj vil det ikke gis godkjent Norsk Vinterkurs.

  5. Praktisk organisering og arbeidsformer

    Emnet legger opp til at kadettene i løpet av året skal tilsettes i Hæren og skal tiltre i en stilling ved avdeling. Derfor legges det opp til at kadettene jobber mye selvstendig hvor de i størst mulig grad selv må søke veien til egne løsninger gjennom å lese, analysere og forstå pensum. Bacheloroppgaven skrives selvstendig i gruppe sammensatt på grunnlag av kommende tjenestegjørende avdeling og våpen- troppeart. Bacheloroppgven har oppstart i starten av emnet Praksis 2 i 5. semester, men er et delemne av emnet Syntese og sluttføres i denne perioden. Vintertjeneste er et kurs som vil bestå av både ferdighets- og kunnskapstrening gjennom teoretisk og praktisk undervisning og øving. Delemne Taktisk samvirke legger opp til aktive og ansvarlige kadetter som selv oppsøker kunnskap for å løse problemer. Videre vil det bli vektlagt at kadettene skal få planlegge og forberede en feltøvelse i emnet.

    I forbindelse med praksisarenaene vektlegges gode forberedelser og etterarbeid for å forsterke læringen og fremme offisersutviklingen. I forkant gis det tilstrekkelig informasjon om aktivitetene til at nødvendig individuelle og kollektive forberedelser kan gjennomføres. Dette i form av in-briefer, oppdragsanalyse og forventningsavklaring, utvikling av veiledningsgrunnlag og førveiledning, samt. evnt. trening, mentale og praktiske forberedelser. I etterkant settes det av tid til å reflektere over, diskutere og dele egne erfaringer relatert til emnets tematikker. I tillegg settes det av tid til individuelle og kollektive tilbakemeldinger. Det er viktig at etterarbeidet ikke bare er tilbakeskuende, men at det også rettes oppmerksomhet mot hvordan egne og andres erfaringer kan anvendes i den videre offisersutvikling.   

    Delemne Bacheloroppgaven:

    Bacheloroppgavens hensikt er å utfordre kadettene til å gjennomføre et selvstendig arbeid med bruk av vitenskapelig metode. Arbeidet med oppgaven er også ment å styrke kadettens skriftlige fremstillingsevne i henhold til etablert forskningspraksis. Emnet gir innføring i organisering, databehandling og skriving av en bacheloroppgave. Forarbeidet med oppgaven starter allerede tidlig i 5. semester hvor kadettene, basert på kommende tjenestested og våpen- troppeart, etablerer grupper og går i dialog med Hæren for å komme frem til temaer som Hæren ønsker belyst. Det er totalt satt to uker i emnet Praksis 2 og tre uker i emnet Syntese til å arbeide med bacheloroppgaven. Veiledning vil bli gitt underveis. Karakteren på bacheloroppgaven danner karakteren i emnet Syntese  

    Delemne Vintertjeneste:

    Vintertjeneste har til hensikt å sette kadettene i stand til å planlegge og lede landmilitære operasjoner under krevende vinterforhold. Vintertjeneste skal foregå mest mulig utendørs over en lengre periode for å gi kadettene grunnleggende ferdigheter, bygge robusthet, feltutholdenhet og tvinge frem erfaringer av gode rutiner og ledelse. Vintertjenesten vil derfor inneholde øvingsarenaer som skimarsj, som er en av Krigsskolen mestringsarenaer, og Vinterstrid hvor kadetten planlegger og gjennomfører stridsoppdrag på tropps- og kompaninivå. Vintertjenesten skal gi status Norsk vinterkurs.  

    Delemne Taktisk samvirke:

    Taktisk samvirke har til hensikt å la kadettene planlegge en taktisk samvirkeoperasjon for å løse et landmilitært problem. Kadettene vil i perioden jobbe i bataljonsstab og benytte militære problemløsningsmetoder (plan- og beslutningsprosess (PBP) og stabsstudiemetodikk). Innleveringer og presentasjon vil bli formativt vurdert. Innledningsvis skal kadettene sette seg inn i scenariet som benyttes gjennom hele syntesen og føringsøvelsen. Videre skal kadettene få et bevisst forhold til militær styrkeoppbygning ved å analysere seg frem og anbefale organisasjon for en landmilitær avdeling basert på scenario og oppdrag. Etter hvert vil delemnet og utviklingen i scenariet stille kadettene ovenfor landmilitære problemstillinger som de skal finne løsninger på. Bataljonsstabene/gruppene presentere løsninger som vil bli formativt vurdert. Siste del av delemnet Taktisk samvirke er simulering og krigsspill av bataljonsstabenes operasjonsplan. Hensikt med dette er å gi kadettene både praksis og kunnskap om taktisk samvirke og landmilitære operasjoner. Kadettene vil i tillegg ved å spille operasjonen for føringsøvelsen i simulatoren kunne forberede seg og evaluere kommende operasjonsplan.

    Læringsprosjekter(LP), som en del av ledelse- og lederutvikling, er en del av emnet og kommer til uttrykk i læringsutbyttebeskrivelsene.