Emneside for OPS2202 Taktisk samvirke

Studiepoeng
15
Studieår
2022
Engelsk emnetittel
Tactics and battle command

Hva lærer du

Dette emnet skal gjøre kadetten i stand til å planlegge og lede militære landoperasjoner i rammen av høyintensitetskrigføring. Planlegging og ledelse av militære operasjoner er helt sentralt for en offiser. Emnet tar utgangspunkt i definisjonen av taktikk som kunsten og vitenskapen i bruken av militære styrker for å vinne trefningen. Taktikk omhandler det som skjer i forbindelse med (før, under og etter) trefningen. Dette krever et bevisst resonnement og offiseren skal utvikle evne til analytisk problemløsning. I rammen av taktikk handler dette om å analysere en situasjon for å identifisere og beskrive et taktisk problem, for deretter å komme frem til en løsning på dette taktiske problemet.  

I dette emnet lærer og erfarer du blant annet:

  • Analytisk tenkning
  • Beslutningstaking
  • Kommunikasjon
  • Troppeføring
  • Manøverkrigføring og taktikk
  • Taktisk samvirke
  • Defensive operasjoner
  • Offensive operasjoner, herunder militære operasjoner i bebygde områder (MOBO).

Emnet bygger på kadettenes grunnlag fra første året ved Krigsskolen. Særlig undervisningen i emnene MILM1105 Militær ledelse og soldatferdigheter, MILM1201 Landmaktens grunnlag og MILM1202 Militær problemløsning og metode er viktige for emnet OPS2202 Taktisk samvirke.

Det vil gjennomføres et læringsprosjekt fra emnet Offiseren, parallelt med gjennomføringen av OPS2202.

  1. Kunnskap

    • Har bred kunnskap om hvordan ulike innsatsmidler kan anvendes for å oppnå taktisk samvirke i høyintensive landoperasjoner
    • Har bred kunnskap om hva som utgjør feltfunksjonene, og hva som inngår i disse
    • Har bred kunnskap om forskjellige stridsformer i landoperasjoner

     

    Ferdigheter

    • Finne, vurdere og henvise til fagstoff knyttet til planlegging og gjennomføring av taktiske samvirkeoperasjoner. (Tilføres).
    • Kan anvende analytisk problemløsningsmetode, herunder plan- og beslutningsprosess (PBP), og begrunne de valg som gjøres.
    • Beherske rask beslutningstaking med bevissthet om egne bias
    • Kan anvende troverdig og tydelig kommunikasjon ved hjelp av militære formater og standardiserte begreper, herunder fem-punkts ordre og muntlig ordremøte.
    • Beherske muntlig fremføring av taktiske løsninger og argumentere for disse.
    • Anvende faglig kunnskap om manøverkrigføring i planlegging og gjennomføring av offensive og defensive operasjoner, og argumentere for valgene som er gjort.
    • Anvende faglig kunnskap om ulike innsatsmidler for å oppnå taktisk samvirke, og begrunne disse.
    • Anvende faglig kunnskap for å løse taktiske problemer i forskjellige stridsformer i landoperasjoner, og begrunne disse.
    • Kan reflektere over eget lederskap som troppefører og justere denne under veiledning

    Generell kompetanse

    • Har innsikt i taktiske problemer som grunnlag for å fatte beslutninger og formidle disse på en overbevisende måte
    • Har innsikt i nye, ulike og dynamiske taktiske problemers påvirkning i høyintensitetsoperasjoner
    • Kan formidle sentralt fagstoff innenfor sentrale temaer i emnet
  2. Det gjennomføres en rekke læringsaktiviteter i emnet. Læringsaktivitetene er ment til å øke faglig kunnskap og ferdigheter som kreves for en offiser innenfor taktisk samvirke, alene og i samarbeid med andre. Det legges vekt på muntlig fremføring ettersom eksamen er muntlig, selv om det vil bli skriftlige innleveringer ukentlig i emnet (250 til 500 ord). 

    Følgende læringsaktiviteter er planlagt i emnet: Selvstudium, seminarer, gruppearbeid og skriftlige innleveringer. I tillegg er følgende læringsaktiviteter i forbindelse med praksisarenaer planlagt, slik som ordremøter, modellbordøvelser, taktiske øvinger uten tropp (TØUT), simulatorøvelser og feltøvelser.

    Det er forventet at kadettene møter forberedt til organisert aktivitet.

    • Boe, O., Kjørstad, O. & Werner-Hagen, K. (2012). Løytnanten og Krigen: Operativt Lederskap i Strid. Bergen: Fagbokforlaget. Kap 4.
    • British Army Director General Leadership (2014). Developing Leaders: A British Army Guide. Camberley, UK: The Royal Military Academy Sandhurst. [Online]. Available from: http://www.ceptm.iue.edu.ar/pdf/ADR002383-developingLeaders.pdf, Chapter 4, appendix 3 and 4.
    • Clausewitz, C. von (1989). On War. First paperback printing. Michael Eliot Howard & Peter Paret (eds.). Princeton, N.J: Princeton University Press.
      • Military genius: Book 1 Ch 3 p.100-112
      • Art and Science: Book 2 Ch 3 p.148-150
      • Prinsipper: Book 3 Ch 6-12
      • Treffningen: Book 4 Ch3-6 p.226-244
    • Condell, B. & Zabecki, D.T. (red.) (2001) On the German Art of War - Truppenführung: German Army Manual for Unit Command in World War II. Mechanicsburg, Pennsylvania: Stackpole Books. s. 88-136.
    • van Creveld, M. (2017) Tactics. Encyclopedia Britannica [online]. Available from: https://www.britannica.com/topic/tactics.
    • Diesen, S. (1994). Innføring i generell taktikk og strategi for Krigsskolen. Oslo: Krigsskolen.
    • Diesen, S. (1997). Manøverkrigføring: Kjerne og Konsekvenser. NMT 1997 (11). p.4-12.
    • Doughty, R. A. (1977) The Art and Science of Tactics. Parameters. VII (3), 39-45. Available from: https://apps.dtic.mil/dtic/tr/fulltext/u2/a511602.pdf.
    • Hebditch, D. (2017). Planning, Fast and Slow: or how to make military planning work for you. Australian Army, Cove.org.au. [online]. Available from: https://www.cove.org.au/wp-content/uploads/2017/12/MAJ-Hebditch-Planning-Fast-and-Slow.pdf.
    • Heuser, B. (2016) ‘Theory and Practice, Art and Science in Warfare: An Etymological Note’, in War, Strategy and History. Essays in Honour of Professor Robert O’Neill. ANU Press. pp. 179-196. [online]. Available from:  http://www.jstor.org/stable/j.ctt1dgn5sf.17.
    • Grossman, D. A. (1993) Defeating the Enemy's Will: The Psychological Foundations of Maneuver Warfare i Hooker R. D. (red.) Maneuver Warfare - An Anthology. California: Presidio Press. s.142-189.
    • Kahneman, D. & Klein, G. (2009) Conditions for intuitive expertise: A failure to disagree. American Psychologist. [Online] 64 (6), 515-526. Available from: https://www.fs.fed.us/rmrs/sites/default/files/Kahneman2009_ConditionsforIntuitiveExpertise_AFailureToDisagree.pdf.
    • Krulak, G. C. C. (1999a) Cultivating Intuitive Decision-making. Marine Corps Gazette. 83 (5). Available from: http://www.au.af.mil/au/awc/awcgate/usmc/cultivating_intuitive_d-m.htm.
    • Leonhard, R. R. (1994). The Art of Maneuver: Maneuver Warfare Theory and Airland Battle. California: Presidio Press. s.91-111.
    • Leonhard, R. R. (1998). The Principles of War for the Information Age. California: Presidio Press. Ss 80-93.
    • Leonhard, R. R. (1998). The Principles of War for the Information Age. California: Presidio Press. Ss 53-79.
    • Lind, W. S. (1985) Maneuver Warfare Handbook. Westview special studies in military affairs. Boulder, Colorado: Westview Press. Kap 1-3.
    • Ministry of Defence  (2011). Joint Doctrine Note 3/11 Decision-Making and Problem Solving: Human and Organisational Factors. Shrivenham, UK: Development, Concept and Doctrine Centre (DCDC). [Online]. Available from: https://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20121019145030/http://www.mod.uk/NR/rdonlyres/913D4EE0-8779-40E7-8203-74A02B22AD51/0/20110706JDN311_FINAL_WEBAWB.pdf,  Kapittel 2.
    • Reinwald, M. B. R. (2000) Tactical Intuition. Military Review. LXXXX (5), s. 79-88.
    • Rommel, E. (2006). Infantry Attacks. Greenhill Books: London. Kap 8-9.
    • Swift, E. (1922) The Development of the Applicatory Method of Military Instruction. The Military Engineer. 14 (73), 30-32.
    • Van Riper, P. K. & Hoffman, F. G. (1998). Pursuing the Real Revolution in Military Affairs: Exploiting Knowledge-Based Warfare. National Security Studies Quarterly. 4 (3) (Summer 1998).
    • Vego, M. (2007). Clausewitz's Schwerpunkt: Mistranslated from German - Misunderstood in English. Military Review. LXXXVII (1). 101-109. http://cgsc.contentdm.oclc.org/cdm/ref/collection/p124201coll1/id/159.
    • Wade, N. & Larsen, Dr. C. E. (2018) SUTS 2: The Small Unit Tactics SMARTbook, 2nd ed. (w/change 1). The Lightning Press. Kap 1, 2, 3, 5, 7 (s. 7-1 til 7-23).
    • Hærens Våpenskole (2017) Håndbok for plan- og beslutningsprosess Hefte 2. Rena.
    • Forsvarets Stabsskole et al. (2004) Forsvarets Doktrine for Landoperasjoner. Lt. Col. Helge Forberg (ed.). Oslo, Norway: Forsvarsstaben. [online]. Available from: http://hdl.handle.net/11250/197156. Kap 2, 7 og 8.
    • Forsvarets Stabsskole (2007) Forsvarets Fellesoperative Doktrine. Oslo, Norway: Forsvarsstaben. [online]. Available from: http://hdl.handle.net/11250/99256, Kap 3, Kap 4 ss. 67-81.
    • USMC & Schmitt, M. J. F. (1989) FMFM-1 Warfighting. Gen. Alfred M. Gray (ed.). Washington, D.C.: Headquarters United States Marine Corps. [online]. S. 68-79. Available from: https://www.clausewitz.com/readings/Warfit1.htm.
    • FM 3-90-1 Offence and Defence (2003), Appendix B, Tactical Mission Tasks
    • ATP 3-90.1 Armor and Mechanized Infantry Company Team
    • Mekanisert infanteribataljon i felt (2016 Utkast)
    • Handbok for militære operasjoner i urbant terreng (2017), Kap 2 (18sider), kap 3,6 til og med kap 3,11 (10 sider), vedl 1 37s, vedlgg 2 (5 sider)
    • Matthews, Matt. M. (2006). Operation AL FAJR: A study in Army and Marine Corps Joint Operations. Fort Leavenworth, Kansas: Combat Studies Institute Press. (Rapport fra Falluja).
    • ATP 3-21.10 Infantry Rifle Company (2018). Vedlegg C og Vedlegg D. Resten er støttelitteratur.
    • FR 8-16 Observasjon og ildledelse, Hefte 1 lldstøttegrunnlaget, Kap 2-5.
    • Håndbok Stormingeniørtroppen, kap 4, 9, 10 og 11.
    • ATP 3-01.8 Techniques for Combined Arms for Air Defense, Kap 1.
    • Infanteriinspektoratet (1990). FR 6-1-4 Infanteribataljonen i felt, Hefte 4, Angrepsstrid. Oslo: Infanteriinspektøren, s. 16.
    • Infanteriinspektoratet (1990). FR 6-1-5 Infanteribataljonen i felt, Hefte 5, Forsvarsstrid. Oslo: Infanteriinspektøren, s. 18-19
    • Skyte- og vinterskolen for Infanteriet (1994). FR 6-4-2 Geværkompaniet i felt, Hefte 2, Angrepsstrid. Terningmoen: Infanteriinspektøren, s. 14 og 15.
    • Skyte- og vinterskolen for Infanteriet (1994). FR 6-4-3 Geværkompaniet i felt, Hefte 3, Forsvarsstrid. Terningmoen: Infanteriinspektøren, s. 21-23, s. 32-34.
    • Skyte- og vinterskolen for Infanteriet (1994). FR 6-4-4 Geværkompaniet i felt, Hefte 4, Oppholdende strid. Terningmoen: Infanteriinspektøren, s. 7, s. 11-12, s. 16-28, s. 30-33.
    • United States Army Training and Doctrine Command (2011). ATTP (Army Tactics, Techniques and Procedures) 3-06.11 Combined Arms Operations in Urban Terrain. Washington, DC: Headquarters, Department of the Army. Kap Introduction, 2 og 4.
    • Hærens våpenskole (2020). Håndbok i taktikk (Inkludert Vedlegg C Definisjoner).
    • Picart, M. J. A. (1991) Expert Warfighters with Battlefield Vision. Military Review. LXXI (5), 51-60.
    • Kiszely, J. (1998) The meaning of manoeuvre. The RUSI Journal. 143 (6), 36-40.
  3. Obligatoriske arbeidskrav

    Det er ingen formelle arbeidskrav i emnet.

    Vurdering

    Det gjennomføres en eksamen i emnet. Eksamen er muntlig, og har en varighet på ca. 30 minutter pr. kandidat. Kandidaten vil besvare eksamen foran en kommisjon, bestående av to interne sensorer. Det vil være mellom tre og fem kommisjoner, men kandidaten vil kun fremstilles for en kommisjon.

    Karakterskala: A-F.

  4. Emner ved FHS evalueres regelmessig som en del av høgskolens kvalitetssystem. Studentevaluering er en del av dette arbeidet og kadettene vil bli bedt om å delta i evaluering av emnet i etterkant av gjennomført undervisning og vurdering.