20230119_MB_4597

– Høydepunktet blir å fly solo

Et nytt kull flyaspiranter har ankommet Lufforsvarets flygeskole på Bardufoss. Om noen uker skal de fly alene for første gang.

– Det er flyginga jeg er aller mest spent på. Det blir spennende å se hvordan jeg takler det. Jeg vet jo ikke hvordan det går før jeg har prøvd, sier Vebjørn (19). 

Han er en av de ferske flyaspirantene som ankom flyskolen i januar. I løpet av de neste månedene skal flyaspirantene gjennom en krevende opptaks- og seleksjonsprosess. Flyskolen er siste fase i seleksjonen til utdanningen for å bli militærflygere i Luftforsvaret, før de sendes til videreutdanning på spesifikk flytype i USA, som kampfly, flermotorfly og helikopter. 

– Det er alltid spennende å ta imot nye flyaspiranter, sier Hallgeir Bjørkestøl, sjef for Luftforsvarets flyskole.

Progresjon blir vektlagt

På flyskolen testes flyaspirantenes evne til å tilegne seg kunnskap og omsette det i praksis. At de har progresjon blir lagt stor vekt på. 

– Flyaspirantene er hele tiden nødt til å utvikle seg og bli bedre. Vi forventer at de skal lære seg pensum forholdsvis fort for å kunne klare utdanningen i USA, sier Hallgeir Bjørkestøl. 

Opptaks- og seleksjonsprosessen på Bardufoss varer i cirka fem måneder. I løpet av den tida har de ti teorifag og 20-25 flytimer. Det blir lange dager med mye ny kunnskap som skal tilegnes på kort tid. 

– Fra oppstilling klokka halv åtte til klokka ni på kvelden går tida stort sett til å lese pensum. Når vi har tid utenom leser vi på andre ting, som sjekklister og prosedyrer vi må kunne før vi kan begynne å fly. Kanskje legger vi inn ei lita treningsøkt, forteller flyaspirant Sverre (22). 

Soloflygning 

De første ukene bruker flyaspirantene tid på å tilpasse seg den nye hverdagen. De har ett nytt fag hver uke. Noen av fagene de har er meteorologi, aerodynamikk, tekniske systemer og operasjonelle prosedyrer. Hver uke avsluttes med eksamen. Dersom de stryker på mer enn to eksamener får de ikke fortsette på flyskolen. 

– Det er mye nytt. Man må være flink til å disiplinere seg selv og bli kvitt tidstyvene, sier Vebjørn. 

Etter cirka sju uker på flyskolen, begynner aspirantene med flygetrening. Først med instruktør, men etter hvert skal aspirantene også fly solo. Det er det flyaspirantene Vebjørn, Sverre og Sivert gleder seg mest til. 

– Jeg har litt blanda følelser. Det blir nok litt skummelt første turen, men jeg tror det blir høydepunktet under hele perioden her, sier Sivert. 

Vebjørn ser fram til å kjenne på friheten ved å fly solo. 

– Jeg tror det blir veldig gøy etter mange turer med instruktør som sitter ved siden av. Nå får du dra i spakene alene. Jeg tror det blir kult, men det er nok litt nerver også, reflekterer han. 

Motivasjon er avgjørende

Sjef for flyskolen, Hallgeir Bjørkestøl, har tatt imot mange kull med flyaspiranter. Ifølge han er ikke flyaspirantene noen homogen gruppe, men noen likhetstrekk når det gjelder egenskaper viser seg likevel gang på gang. 

– Det er en myte at alle flygere og navigatører i Forsvaret er like. Det er mange forskjellige personlighetstyper, men med like egenskaper i måten vi klarer å bruke hodet på til å tilegne seg kunnskap og løse oppgaver. Å kunne forstå situasjonen du er i og situasjonen rundt deg, og det å kunne multitaske og bytte mellom flere oppgaver er viktig, forteller Bjørkestøl. 

I tillegg er motivasjon og dedikasjon helt avgjørende.

– Du er nødt til å være motivert, fordi det er så mye arbeid som skal gjøres og så mye som skal læres på så kort tid. Du må ha en “drive” og tenke at “dette her vil jeg”, sier han. 

Omfattende opptaksprosess

Flyaspirantene Sverre, Vebjørn og Sivert mener man må ha troa på seg selv for å komme seg gjennom opptaks- og seleksjonsprosessen. 

– Hvis ikke du tror på deg selv så er det ingen andre som gjør det. Selvtillit er viktig, men samtidig skal man være ydmyk. Vi er ingen supermennesker. En egenskap som er felles for oss tror jeg er stå-på-vilje, sier Sivert. 

Før aspirantene ankom flyskolen på Bardufoss var de gjennom et omfattende opptak bestående av teoretiske, fysiske og databaserte tester, intervju, medisinske tester og FOS (Felles opptak og seleksjon). Motivasjonen var der fra start. 

– Jeg søkte meg til flyskolen fordi det hørtes veldig spennende ut. Det er en sikker karriere, og du får en givende jobb hvor du er med på å bevare tryggheten i landet, sier Vebjørn. 

Det er først når seleksjonen på flyskolen på Bardufoss er ferdig at den virkelige utdanningen til å bli flygere og navigatører i Forsvarets starter. Etter det blir aspirantene sendt til Luftkrigsskolen, hvor de skal være i to år før de begynner på flygerutdanningen i USA. Flygerutdanningen i USA varer fra ett til to år, avhengig av flytype.