Norsk English
Norsk F-35A tar av fra den fornyet rullebanen ved Ørland flystasjon for første gang

Åpning av nyrenovert rullebane

28. november ble den nyrenoverte rullebanen offisielt åpnet og satt i drift. Nå er Ørland flystasjon igjen i stand til å ta imot større fly.

Norges nest største rullebane

Det siste året har omfattende arbeid blitt utført på de flyoperative flatene ved Ørland flystasjon. Prosjektet har inkludert blant annet masseutskifting, riving av gammelt betongdekke, utvidelse av rullebanebredde, nytt dekke, nye banelys og nye løsninger for overvannshåndtering. Med en total investering på 1,6 milliarder kroner, har dette resultert i en fullstendig oppgradering. Med 3300 meter er det Norges nest lengste rullebane, og i stand til å håndtere alt fra kampfly til store transportfly på størrelse med 747 jumbojet.

– Jo bedre kvalitet vi har på rullebanen, desto tryggere blir flyoperasjonene, forteller sjef 132 luftving, oberst Ole Marius Tørrisplass, som ønsker å takke alle de involverte i totalrenoveringen.

20241128_OAV_73969_export.jpg
Sjef 132 luftving, oberst Ole Marius Tørrisplass. Foto: Ole Andreas Vekve, Forsvaret

Funn av eksplosiver

Flystasjonen ble anlagt av tyske okkupasjonsmakter under andre verdenskrig. Siden har flystasjonen vært under mye endring, men for første gang ble alt av betongdekke og underliggende masse fra rullebanen fjernet. I det gamle dekket ble det funnet sprengstoff fra andre verdenskrig. Under de åtte funnene ble det opprettet sikkerhetssoner og anleggsarbeidet ble stanset. Sprengstoffet ble underveis fraktet til et avskjermet sted og destruert.

20231119_OAV_55139_export.jpg
Eksplosiver fra andre verdenskrig klargjøres for destruering med sprengstoff. Foto: Ole Andreas Vekve, Forsvaret

– Vi har klart å fullføre et krevende prosjekt med oppdukkende situasjoner underveis. På grunn av faglig dyktighet, engasjement og tett samarbeid med luftvingen har oppdraget blitt løst til avtalt tid, pris og kvalitet, forteller Thomas Hellan, sjef kapasitet luft i Forsvarsbygg.

Luftforsvarets viktigste base

Ørland flystasjon er Luftforsvarets største og viktigste base. Flystasjonen er helt sentral for Forsvarets virksomhet. Hovedavdelingen er 132 luftving, med blant annet kampflyskvadronene 331, 332 og TTT. I tillegg opererer andre avdelinger som ikke er direkteunderlagt 132 luftving, slik som 330 skvadron og Forsvarets logistikkorganisasjon.

20241128_OAV_73878_export.jpg
Norsk F-35A tar av fra den fornyet rullebanen ved Ørland flystasjon for første gang. Foto: Ole Andreas Vekve, Forsvaret

– Ørland flystasjon er en attraktiv base for trening og alliert aktivitet. Og nå kan vi igjen ta imot alliert forsterkning raskt og i et større omfang. Ørland har en unik plassering med tilgang til enorme øvingsområder for flyoperasjoner. Vi har et svært tett samarbeid med våre allierte, og neste store planlagte øvelse er Arctic Challenge Exercise (ACE) i løpet av våren 2025, forteller oberst Tørrisplass.

20230829_OAV_48901_export.jpg
NATO E-3A AWACS, NATOs overvåkningfly på Ørland flystasjon. Foto: Ole Andreas Vekve, Forsvaret

NATOs overvåkningsfly, AWACS (Airborne Warning and Control System), har Ørland flystasjon som en fremskutt base. Siden 1983 har Ørland vært den eneste permanent fremskutte basen for overvåkningsflyene i Nord-Europa. Flyet opererer som en kommando og kontrollenhet i lufta, og spiller en viktig rolle for luftovervåkning og kommunikasjon. Under renovering av flyoperative flater har flyet midlertidig operert fra Rygge flystasjon, men vil nå returnere og periodevis operere ut fra Ørland.

Gjenbruk

Arbeidet ble påbegynt september 2023, med siste asfaltleveranse september 2024. Opptil 100 anleggsmaskiner og lastebiler har vært i arbeid på rullebanen samtidig som kampflybasen har vært i daglig drift. Miljø og gjenbrukt har vært et av fokusområdene, hvor 163.000 tonn asfalt er blitt frest og gjenbrukt flere steder på flystasjonen. Blant annet er rullebanen nå blitt flatere. Taksebanen er også blitt renovert og konstruert som en rullebane, blant annet med et unikt lyssystem som gjør det enkelt å skifte mellom taksebane- og rullebanebelysning.

Mer i vente

Siden Stortingets valg av Ørland som kampflybase i 2012, har det blitt investert flere milliarder på flystasjonen. F-35-området er allerede utstyrt med både sheltere, vedlikeholds- og skvadronbygg, og ytterligere seks sheltere skal bygges. Nylig ble ny hovedvakt åpnet, og til våren blir ytre perimeter ferdigstilt. Samtidig er flystasjonen en pilot for at Forsvaret skal bli mer bærekraftig, hvor et prosjekt er ny messe med grovkjøkken for lokale råvarer.

20240920_OAV_71459_export.jpg
Åpning av ny hovedvakt ved Ørland flystasjon september i år. Foto: Ole Andreas Vekve, Forsvaret

– Langtidsplanen er ambisiøs og den videre utviklingen på Ørland flystasjon er helt avgjørende i årene fremover. En flystasjon vil heller aldri være helt ferdig, vi er avhengig av utvikling og investeringer, forteller oberst Ole Marius Tørrisplass.

Ørland flystasjon er en av de største basene i Norge der rundt 2000 personer har daglige virke, deriblant rundt 500 vernepliktige. Det er allerede bygd nye forlegninger, og store trenings- og velferdsfasiliteter. Innen 2036 er det antatt en økning på rundt 500 personer, inkludert både  ansatte og vernepliktige. Derfor er det etablert et område for 12 nye forlegningsbygg. Seks av disse vil etter planen allerede bli overlevert allerede i 2026.

– Åpningen av totalrenovering av flyoperative flater er en spesiell dag, men vi er ikke ferdige. Vi har overlevert et prosjekt, men sammen med luftvingen skal vi drifte dette. I tillegg har vi nye prosjekter som venter oss med tanke på langtidsplanen, forteller Stig Nilsen, avdelingsdirektør i Forsvarsbygg.

20241128_OAV_74048_export.jpg
Avdelingsdirektør i Forsvarsbygg, Stig Nilsen og sjef 132 luftving, oberst Ole Marius Tørrisplass under åpning av nyrenovert rullebane. Foto: Ole Andreas Vekve, Forsvaret