20211203_MM_0459

F-16 blir Flysamlingen på Gardemoens nyeste fly

Fredag 3. desember ble det holdt seremoni på Forsvarets Flysamling Gardermoen. Her skal flyet med halenummer 687 tilbringe resten av tiden i karrieren sin.

Idet F-16 fløy forbi Flysamlingen, viste flygeren frem etterbrenneren før han fløy rett opp og forsvant i skylaget. Ikke lenge etter kom F-16 tilbake i samme kurs som sist, og fløy forbi før det tok en venstresving og viste seg i all sin prakt. Den tredje gangen flyet nærmet seg, var det for å lande – for en aller siste gang.

– Jeg er veldig glad for at de ikke hadde en glassmonter til meg også her på museet, ettersom at jeg har flydd i over 40 år selv, ler jagerflyger Solheim, som fløy 687 fra Bodø til Gardermoen.

20211203_MM_0473.jpg

Ikke tilfeldig

Alle F-16-flyene utfases over nyttår. De fleste skal selges, noen blir utstilt på museum, andre skal brukes til skoleformål og et fåtall skal destrueres. Flyet med halenummer 687 skal plasseres i begynnelsen av Flysamlingen, i selskap av en F-16 flysimulator som er åpen for alle. Der har Flysamlingen Gardermoen Venneforeningen bidratt stort.

– Vi kan ikke ha en militær flyutstilling uten F-16. Dette flyet har vi hatt lengst av alle de militære flyene gjennom historien vår. Jagerflyet med halenummer 687 ble ikke valgt ved enn tilfeldighet, da vi ønsket en maskin med en typisk og gjennomsnittlig historie. Det er viktig å vise frem noe representativt, sier sjef for Luftfartsmuseet, Anders Utgård.

Måtte nesten skyte seg ut

Flymaskin 687 har operert både i Nord-Norge og Afghanistan, der det også ble sluppet bomber. Flyger Bård Solheim må innrømme at han ikke følger med på halenummeret til F-16 maskinene han flyr, men husker enkelte hendelser bedre enn andre.

– Jeg skulle fly ut fra Kjeller, men så fløy det en måke inn i motoren. Det hørtes ut som at den skulle eksplodere, og jeg tenkte at jeg måtte skyte meg ut. Først ville jeg prøve å nødlande på Gardermoen, så de stoppet flytrafikken og ventet på meg. Det gikk heldigvis bra. Alle motorene våre har damenavn, og denne motoren ble tilfeldigvis kalt Tutta. Jeg er dessuten interessert i golf, så i etterkant har jeg sagt at jeg tok en «birdie» med Tutta, sier jagerflygeren. 

20211203_MM_0569.jpg
Bård Solheim har flydd i over 40 år.

Han ble i løpet av seremonien spurt om å signere et bilde av F-16, og det takket han gladelig ja til. Dette ble loddet ut til inntekt for Barnekreftforeningen, noe han satte stor pris på. Solheim har mange minner med flyet, og har bare positive ting å si. 

– F16 har verdens beste cockpit. Jeg har flydd mange fly, men i F-16 sitter man tilbakelent og behagelig, og utsikten er helt eksepsjonell. Jeg tror ikke noen andre fly kan måle seg med den. Derfor er det leit at vi ikke skal fly det mer, men det er en tid for alt, sier Solheim.

Sentimentalt 

Både store og små var samlet for å glede seg over det nyeste tilskuddet blant pensjonerte flymaskiner på Flysamlingen. Inne i varmen kunne man kose seg med kaffe og kaker. 

– Det ble en travel dag med mye koordinering og telefoner, men vellykket ble det. De nye koronareglene kom som et skremmeskudd, men vi var flinke til å bruke munnbind og holde avstand, sier sjef for Luftfartsmuseet, Anders Utgård.

Den historiske flymaskinen ble fraktet til uteplassen av Kongsberg Aviation Maintenance Services (KAMS). Utgård talte, og ga deretter blomster til både ordfører i Ullensaker og jagerflyger Bård Solheim.

– Det gleder meg at så mange frivillige er med fordi de brenner for historien, og jeg vil takke alle for deres suverene innsats, sier sjefen for museet.

Passer for alle generasjoner

Også ordfører i Ullensaker kommune, Eyvind Jørgensen Schumacher, var til stede under seremonien. Han hadde med seg sønnen for å vise ham en av Ullensakers stoltheter, som en far-sønn-aktivitet. Schumacher sier at han har vært mye på museet og synes det er fint at et besøk dit passer for alle generasjoner.

– Helt siden jeg var liten har vi hatt mange militærleirer i området, og militært personell bodde omtrent i annethvert hus. Nå er F16 i ferd med å bli juvelen blant mange andre flotte edelstener, sier ordføreren.

I ordførerkjedet sitt bærer han både et gevær og et fly, symbolsk for Forsvaret. At folk fra hele landet kommer for å titte på Flysamlingen på Gardermoen synes han ikke er rart, og han mener museet kan vente seg flere besøkende fremover.

Det pensjonerte F-16-flyet ble så tauet tilbake til 335 skvadron, hvor det skal tømmes for drivstoff og demonteres. Flydelene skal byttes ut med identiske, men utslitte deler, enten fra andre maskiner eller reservelageret, slik at de som fungerer fint kan leve videre på andre flymaskiner. Samtidig skal Anders Utgård jobbe med å finne tilleggsutstyr til utstillingen, som tauetraktor, flydresser, hjelmer og hjul.

Forsvarets materielldirektiv ved Forsvarsmateriell (FMA) bestemmer hvor de ulike F-16-flyene ender opp. Prosessen med å få flyet 687 til Gardermoen har vært lang. For ett år siden begynte Anders Utgård og teamet å koordinere med FMA og Luftforsvaret. I vår jobbet de sammen med operativt og teknisk i Luftforsvaret for å finne en maskin med historie. Luftforsvarets tradisjons- og bevaringsnemd ga sin tilslutning til valgene i juni.

– Det var bare hjelp og støtte å få fra høyt og lavt, fordi alle er opptatte av at man skal ta vare på historien, og ikke minst F-16. Det er viktig for oss å kunne fortelle historien til en flymaskin mens man står rett ved siden av den, avslutter han.