Partnair_CV-580_LN-PAA

Partnair-ulykken

Nylig har det blitt fornyet fokus på Partnair-ulykken i 1989, og Forsvarets rolle rundt denne. Her er bakgrunn om ulykken og våre kommentarer.

Bakgrunn

Den 8. september 1989 havarerte et fly over Skagerrak. Eier var et dansk selskap, driftet av Partnair. Flyet var på vei fra Oslo til Hamburg med 50 personer og en besetning på fem om bord.

Samtidig var et F-16 jagerfly fra Forsvaret på vei tilbake til Norge. Jagerflyet hadde deltatt på en stor øvelse og var på en transportetappe tilbake til Rygge da det passerte Partnair-flyet. Eierne av flyet mistenkte at passeringen av F-16 kunne ha forårsaket havariet, og har i lang tid fortsatt å løfte inn denne teorien gjennom flere stevninger, undersøkelser og lignende.

Havarikommisjonen for sivil luftfart etterforsket ulykken, og avga sin endelige rapport i 1993. Rapporten konkluderte med at «verken annen flyaktivitet, værforhold eller militær aktivitet hadde forårsaket ulykken». Eierne reiste søksmål til Forsvarsdepartementet hvor de mener at sjokkbølger fra F-16 var årsak til ulykken.

Borgarting lagmannsrett hadde saken oppe på et senere tidspunkt. I perioden fra 18. november til 18. desember 2003 ble det gjennomført ankeforhandling, og over fire rettsdager i 2004. Det ble avholdt flere intervjuer med 35 vitner, deriblant kontroll- og varslingspersonell og begge de to som satt i F-16-flyet. Lagmannsrettens endelige syn på saken er at det ikke foreligger noen årsakssammenheng mellom F-16 flyets passering og havariet.

Dokumentar om ulykken

Tellus Works Television og Viaplay har laget en dokumentar av Partnair-ulykken, «den glemte katastrofen», hvor ulike teorier presenteres, deriblant F-16.

I dokumentaren blir det fremstilt som om Forsvaret har holdt tilbake informasjon. Forsvaret kjenner seg ikke igjen i dokumentarens påstander om at informasjon skal være holdt tilbake for å unngå å sette lys på viktige argumenter til saken. Vår tilnærming har vært motsatt. Forsvaret har åpent delt informasjon om F-16-flyets bevegelser som en del av granskingen gjennom havarikommisjonens arbeid og en påfølgende rettsak.

I dokumentaren har Forsvaret stilt med flere representanter. Vi var riktignok usikre på hvordan vi skulle delta i dokumentaren. Dette skyldes ene og alene fordi vi ikke ønsket å bidra til det vi opplever som spekulasjoner rundt årsaken til ulykken. Samtidig er vi avhengige av åpenhet, og åpenhet er svært viktig for oss.

Forsvaret ble gitt muligheten til å kommentere et utkast til episode 3 i dokumentarserien i november i 2023. Da ga Forsvaret produksjonsselskapet en lang tilbakemelding på feil og mangler i episoden. Forsvaret ble ikke gitt anledning til å kommentere de andre episodene, eller den endelige versjonen av dokumentaren. Vi opplever en dokumentar fremmer flere påstander som ensidige støtter en alternativ forklaring.

Forsvaret står fremdeles trygt i det vi har delt av informasjon. Vi har tiltro til konklusjonene gitt av Statens havarikommisjon, og senere av lagmannsretten. Enhver flyulykke med døden til følge er dypt tragisk.

Selv om det er mange år siden ulykken inntraff, er det en ulykke Forsvaret husker godt – og som naturlig nok gikk inn på oss alle. Det er både trist og synd at et ensidig bilde blir presentert på denne måten, spesielt av hensyn til de pårørende.