Sjef 332 skvadron, oberstløytnant Ståle Nymoen.

Skulle snekre møbler, nå flyr han F-35

Vanskelig å bli kampflyger, sier du? Det trodde Ståle Nymoen også.

Med raske steg går Ståle «Steel» Nymoen inn i en av kampflyhangarene på Ørland flystasjon. Foran ham står et grått F-35, et av Norges splitter nye kampfly. Det er det liten tid å miste, for om et kvarter må flyet stå på enden av rullebanen, klar for å løse dagens treningsoppdrag noen tusen meter over bakken. F-35 er selve grunnsteinen i fremtidens norske forsvar, og Ståle synes han har verdens beste kontorplass.

– For meg er F-35 det råeste flyet som finnes. Det er jo det som gjør at dette er den kuleste jobben det går an å ha. Det er fantastisk moro å fly det, og enormt med krefter.

– Flyet er designet slik at det ikke blir oppdaget før det er for sent. Der er det verdens beste.

Tilfeldighetens spill

Men den kvikke oberstløytnanten skulle egentlig ikke ha sittet bak spakene her. Han hadde nemlig planlagt en helt annen yrkesretning.

– Jeg har alltid syntes flygingen har vært spennende, men jeg skulle bli møbelsnekker og skulle holde på med sånne ting. Så det var litt tilfeldig at jeg ble flyger, sier Ståle.

Han hadde ingen store planer om å søke Luftforsvarets flygeskole. Så søkte han likevel.

– Jeg hadde en holdning om at dette er plan B. Går dette, så blir det kjempefint. Går det ikke, så er det ingen krise heller.

Støttespiller i luften

Men det gikk. Først passerte han flygeskolen. Deretter grunnutdanningen i Texas, og siden F-16-utdanningen i Arizona. I 2017 ble han godkjent for å fly F-35. 

– Den beste følelsen får du kanskje like før takeoff, når du har fått gjort unna alt, satt opp cockpiten som du ønsker og er fokusert på oppdrag. Da tenker jeg: «Dette her blir bra, det her blir gøy!»

Jobben Ståle og kollegaene gjør, er uvurderlig for andre styrker og avdelinger. Fra luften observerer de og samler viktig informasjon for bakkestyrker og sjøfartøy. Og de kan slå ned motstandere og ta ut fiendtlige kapasiteter. 

– Flyet er designet slik at det ikke blir oppdaget av fienden før det er for sent. Og der er den verdens beste. I tillegg har det mange sensorer som vi ikke hadde på F-16. Vi kan oppdage ting fra langt større avstand, og oppdage ting vi ikke klarte å oppdage med F-16.

Sunn, norsk ungdom

Men hva skal egentlig til for å bli kampflyger? Må en være supermann eller superkvinne?

– Nei, det er en myte. Det er mange som ikke vil søke flygeskolen fordi de tenker at «dette her klarer jeg ikke», sier Ståle.

Selv om dette er blant de mest krevende utdanningene og jobbene i Norge, så er det ikke umulig.

– Det holder å være sunn, norsk ungdom: Folk med gode holdninger som ønsker å gjøre en god jobb, og som har litt troen på Forsvaret, sier flygeren som også leder 332 skvadron, Norges første operative kampflyskvadron.

Trenger flere på laget

Hvert eneste år frem til 2025 lander det seks nye kampfly i Norge. Hittil er femten på plass, og ytterligere syv i USA. Nylig nådde den norske kampflyflåten sin første operative evne og begynner nå å ta over oppgaver for dagens F-16. 

For å lykkes best mulig, trenger Luftforsvaret mange nye hoder: teknikere, bakkepersonell, sikkerhet og annet støttepersonell. Og selvfølgelig folk til å fly kampflyene. Det er en givende jobb, sier Ståle:

– Om du synes det å fly er gøy, så anbefaler jeg deg å søke flygeskolen. For hvis du først skal fly, så er det lite som overgår kampfly.