20201019HWS_6599

Jobber i hjertet av besetningen

Om bord på KNM Fridtjof Nansen trasker en mann med bart som hver morgen har hendene fulle av lister til alle skipets tavler og prater med de han møter på sin vei. Det er skipssersjant Haakon Brekstad Bergsli som er i gang med arbeidsdagen.

Er det én person som har kontroll på alle om bord, så er det flotiljemester Haakon Brekstad Bergsli. Hver morgen oppdaterer han generalrulla, oversikten over alle menneskene på hele skipet. Han har også ansvar for å ivareta alle i besetningen.

– Jeg prøver å være han som går rundt og sørger for at alle blir lyttet til og at de blir fulgt opp. Som skipssersjant så har jeg veldig god oversikt over det som foregår om bord, og det er noe av det beste. Jeg føler at det jeg gjør bidrar til helheten, at jeg involverer meg, er tilgjengelig, hjelper til og sørger for at alle har det fint om bord, sier Haakon.

Tar vare på besetningen

Skipssersjanten, eller Sjanten, forvalter personellet om bord. Han sørger for å bidra til at de riktige ansatte fyller stillingene om bord, samt hente inn nok vernepliktige fra rekruttskolen på Madla og tilrettelegge for at de får gjennomført nødvendige kurs. Haakon sørger for at de vernepliktige trives, prater med dem, setter opp vaktlistene og informerer om videre karrieremuligheter i Forsvaret.

– Personellforvaltning er stikkordet og det er alt mulig rart. Jeg er jo glad i å snakke med folk, det må jeg jo være, men jeg må også tenke på skipet som helhet. Hvis det er noen som ikke passer inn, så må jeg tenke på fartøyet og besetningen som helhet, sier Sjanten.

Ledelsens termometer

I tillegg til å ivareta personellet skal skipssersjanten være den eldste spesialisten om bord og en del av fartøyets command team. Han er skipssjefens rådgiver og talerør for spesialistene. Sjanten har et spesielt ansvar for å fremme standarder innenfor holdninger, disiplin, fysiske krav, og andre prosedyrer og regler.

– Jeg vet stort sett hva folk trenger og føler, hva de er irritert på og glad for, så jeg er jo også ledelsens termometer om bord. Du ser tydelig når noen har en dårlig dag, da er det enten noe hjemme eller noe om bord. Hvis det ikke går seg til gjør vi tiltak for å hjelpe.

Under øvelser eller i «skarpe» situasjoner er han en del av Rover-teamet. Rovere samler inn informasjon for å skape et bilde over situasjonen fartøyet befinner seg i. Rovere finner ut hvem som er skadet, hvor det er brann og om stemplingene holder. Sjanten har også ansvaret for eksaminering av vaktmannskap om bord, så det sier seg selv at han må kjenne fartøyet godt.

Foran i skoa

En stor del av jobben krever også at Haakon er «foran i skoa» og kan planlegge fremover i tid. Når det kommer nye vernepliktige eller gjesteseilere sørger Sjanten for at de blir ivaretatt, slik at de ikke blir stående på kaia.

Når de embarkerer gir Haakon en sikkerhetsbrief, leverer ut nødvendig sikkerhetsutstyr og har en bikke klar. Noen ganger går det som smurt, og andre ganger krever det flere uker med planlegging.

– Man må ha evnen til å koordinere og planlegge, vise initiativ og være på, for hvis man ikke er foran i skoa klarer man ikke å planlegge det som skjer neste uke. Noen ganger er det litt som å løse en Rubiks kube der fargene endrer seg hele tiden, ler Sjanten.

20201019HWS_6573.jpg
En av Haakons oppgaver er å holde sikkerhetsbrief for gjesteseilere. Foto: Hamza Saleh

Sjant så lenge som mulig

I løpet av sine 12 år i Forsvaret har Haakon vært personelloffiser på Madla i fem av dem. Han tror erfaringen fra Madla gjør at han faller naturlig inn i rollen som skipssersjant. Ikke bare når det kommer til å følge opp holdninger og disiplin, men også det å kunne forvalte personell og styrke Sjøforsvarets behov.

Det han synes er aller mest stas med jobben er å bidra for besetningen. Det å kunne sende personell på kurs og styrke besetningen er positivt for hele skipet.

– Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke står i kø for å få denne stillingen her, for man havner midt i hjerte av hele besetningen. Det er veldig interessant å følge en fregatt på et oppdrag fra mitt perspektiv, for du ser at det er så mange bevegelige brikker og du ser at du er med å påvirke disse brikkene, så er det veldig interessant og det er veldig givende. Det er mye arbeid, jeg skal ikke stikke det under en stol, men det er mer givende enn det er slitsomt. Jeg skal være sjant så lenge fartøyet vil ha meg som sjant.